Ronald Nixdorf, supervisor van Sensory Product Evaluation: "Bij de smaaktest hebben we de vraagstelling uitgebreid en de procedure veranderd. Daar ging anderhalf jaar van onderzoek aan vooraf. Voor de uitbreiding van de vraagstelling was de test gericht op foutendetectie. De proevers gaven het bier een cij fer en gaven daarbij aan welke afwijking werd waargenomen. Het was echter niet duidelijk hoe sterk die afwijking waar neembaar was. In 1995 is de vraagstelling uitgebreid. Door ook te vragen naar de positieve smaak-eigenschappen van het bier wordt een beter inzicht ver kregen omtrent de invloed van de eigenschappen op de totale kwaliteit. Maar er veranderde nog iets. Konden de proevers eerst alleen met één woord de smaak beschrijven, nu kunnen zij ook de intensiteit hiervan in de computer aangeven." Eerste indruk Begin dit jaar volgde de veran dering op het procedurele vlak. Vroeger was het gebruikelijk om bieren met elkaar te ver gelijken. Nu worden de bieren één voor één beoordeeld. Op het beeldscherm wordt aange geven dat de proevers hun bevindingen meteen in de com puter moeten brengen. "Dit heeft als voordeel dat over dracht van de smaak van een eerder getest bier wordt beperkt. Bovendien wordt per persoon de volgorde van de glazen steeds zo veranderd dat de totale invloed van de eerder beoordeelde bieren tot een minimum is beperkt. Daar naast is het van belang dat de gevoeligheid van de proever bij elke beoordeling optimaal is. Proevers worden dan ook in staat gesteld om hun smaakge- voeligheid te herstellen", zegt Nixdorf. In de oude situatie moesten de proevers hun bevin dingen op papier noteren. Nu gaat alles rechtstreeks in het computersysteem. Alle verkre gen gegevens worden verwerkt door de computer. Deze werd onlangs aangesloten op het gro te netwerk. Nixdorf: "Wij kun nen nu beter relaties leggen tus sen smaalctestgegevens en analytische gegevens. Daarmee kunnen we de testresultaten beter onderbouwen." Panels Wat vinden de proevers van de uitbreiding? Jan Willem Groot van de afdeling PP&C proeft al 28 jaar. Hij is zeer te spre ken over de nieuwe methode: "Deze manier dwingt je om per kenmerk uitspraken over de smaak te doen. Dat vraagt meer inzet tijdens het proeven, dat ik trouwens zie als een vorm van kunst." Deskundige proe vers zijn onderverdeeld in drie panels: Allereerst het Corpo rate panel, hier proeven de deskundigen de bieren van de Heineken brouwerijen. Het 'Non-corporate'-panel proeft bieren van de met Heineken verbonden brouwerijen. Het driehoekspanel is gespeciali seerd in het waarnemen van verschillen. In totaal zijn er 75 proevers die per jaar gemiddeld 5.500 bieren proeven. Daarvoor worden ongeveer 55.000 gla zen bier per jaar uitgeschon ken. Ongeveer tweehonderd merken worden per jaar gecon troleerd. Uit praktische overwegingen worden de proevers binnen HTS geworven. Niet iedereen heeft zijn reukorgaan en smaak papillen zo goed ontwikkeld dat hij of zij in een panel plaats mag nemen. Allereerst krijgt de proever in spé een training van vier a vijf maanden. Daar wordt geleerd om de belangrijkste biercomponenten, stoffen die een rol spelen bij geur en smaak, te onderscheiden, her kennen, benoemen en de sterk te hiervan in te schatten. Pas daarna mag de proever plaats nemen in een panel. Nixdorf en de vijf andere medewerkers van de afdeling testen regel matig het functioneren van de proevers met toegevoegde 'smaakafwijkingen'. Nixdorf: "Natuurlijk blijft het altijd mensenwerk. De ene persoon is gevoeliger voor bepaalde stof fen dan de ander. Daar wordt bij de samenstelling van de panels rekening mee gehouden zodat het eindresultaat zo evenwich tig mogelijk wordt verkregen. We hebben nu per panel gemid deld tien proevers per dag." Nixdorf houdt deze elite regel matig op de hoogte van hun eigen scores en de prestaties ten opzichte van de andere panel leden. Luchtdruk Het proeven zelf gebeurt in een proeflokaal. De luchtdruk in de ruimte is hoger dan die van de lucht daar buiten. Zo kun nen er geen ongewenste geuren van buiten het lokaal de des kundige neuzen binnendrin gen. Bovendien mogen de proe vers geen parfum of aftershave gebruiken. De glazen waaruit de proevers drinken zijn donker omdat bekend is dat de kleur invloed heeft op de beleving van geur en smaak. Gezeten in hok jes nemen zij kleine teugjes en tikken hun bevindingen in de computer. Zij geven hun kwa litatieve oordeel. Naast dit panel van eigen, getrainde medewerkers, proeven ook ver scheidene consumentenpanels de bieren van onze brouwerij. Alleen de consument kan het absolute oordeel geven, want het blijft onbetwistbaar een kwestie van smaak. Eric Innemee van de afdeling toont hoe het proeven in z'n werk gaat

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 11