Business Course voor topstudenten Heineken wil steeds meer toe naar een internationaal gericht management. Een van de manieren om dat te bereiken is ervoor te zorgen dat internationaal georiënteerde topstudenten het bedrijf binnenkomen. In het kader hiervan start ons bedrijf met een zogeheten 'International Business Course'. Deze internationale cursus is bestemd voor topstudenten uit Frankrijk, Griekenland, Italië, Ierland en Nederland. 30 FV W The Heineken 1 n te ma tional Business Course for top university students from France, Greece; Ireland, Italy and the Netherlands. AMSftKOAM 1-8 StfltKIER 1995 Het gaat bij de Business Course van 1995 om een samenwer king van de Heineken-werk- maatschappijen in de eerder genoemde landen. Elk land selecteert vier of vijf studenten voor de Business Course. Zij kunnen zich hiervoor tot 1 april aanmelden. Uiteindelijk doen 24 studenten mee aan de Heineken Interna tional Business Course, die van 3 tot en met 8 september in Amsterdam wordt gehouden. Door deze cursus krijgen stu denten inzicht in de Heineken- organisatie, terwijl ons bedrijf zelf de managementkwaliteiten van de studenten kan beoorde len. De mogelijkheid bestaat dat een aantal van hen na afloop als management-trainee een opleiding binnen een van onze werkmaatschappijen krijgt aan geboden. Zij kunnen dan gedu rende één jaar door middel van het uitvoeren van opdrachten kennismaken met de onderne ming en ervaring opdoen binnen de disciplines produktie, com mercie en financiën. Het uit eindelijk doel van deze interne opleiding is het doorstromen naar een senior management functie in ons bedrijf. Projectteam De organisatie van de Heineken International Business Course is in handen van een project team. Deze groep bestaat uit Hans Wesseling (Corporate Management Development), Maaike Rol (Corporate Mana gement Development), Henk te Winkel (Loopbaanontwik keling HNB) en Hugo de Haas van Dorsser (Onderwijscon- tacten In- en Externe Betrek kingen). Er wordt nauw samen gewerkt met de overige deelne mende landen. Hugo hierover: "Hans is coör dinator, Maaike houdt zich bezig met de programma- inhoud van de cursus. Henk richt zich op het management- traineeship en de selectieproce dures voor de kandidaten. En ik behartig de interne en externe communicatie naar de studen ten. Dat laatste is nodig om de studenten te wijzen op de mogelijkheid om deze cursus te gaan volgen. We willen daarbij laten zien dat Heineken een internationaal interessant be drijf is om voor te werken. Of dat nu in Griekenland is of in Nederland." Programma-aanbod Het programma-aanbod van de cursus is zeer gevarieerd. Hugo: "Aan bod komen onderwerpen als de Heineken-strategie in de wereld, intercultureel zaken doen, organisatieveranderingen binnen Heineken, marketing in de bierwereld, financiële pro cessen bij Heineken en het brouwproces. Deze onderwer pen worden verzorgd door er varen sprekers uit de eigen Heineken-organisatie en beken de opleidingsinstituten als INSEAD en de London Business School. Daarnaast worden de deelnemers in de gelegenheid gesteld zichzelf beter te leren kennen door met behulp van onderwerpen als 'zelf-ontwik- keling' en 'teammanagement' hun eigen sterke en zwakke punten onder te loep te nemen." Behalve de eerder genoemde onderwerpen bevat het pro gramma ook activiteiten als een biertapwedstrijd. De cursus wordt afgesloten met een ander halve dag durend management spel, waarin de deelnemer zijn kennis, kunde en vaardigheden kan demonstreren. Daarbij wor den teams gevormd, waarin alle studierichtingen en deelne mende landen zijn vertegen woordigd. Deze groepen moe ten dan gedurende anderhalve dag 'een brouwerij besturen'. Wie meer informatie over de Heineken International Busi ness Course wil hebben, kan terecht bij Hugo de Haas van Dorsser. Zijn telefoonnummer is: 071-457435.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 8