Colonne 11 Den Bosch vernieuwd De bliklijn Colonne 11 in Den Bosch heeft een vernieuwing ondergaan. Maandag 30 januari werden naar tevredenheid de eerste testrondes gedraaid. De vernieuwde colonne produceert de diverse blikverpakkingen efficiënter. Dat komt ondermeer door de toepassing van nieuwe technieken. Martin Prins A Opvallend is de nieuwe machi ne die 4-packs en 6-packs maakt. Deze heeft zo op het oog wat weg van de Franse hoge snelheidstrein. "We noemen hem dan ook de 'TGV'. Van wege zijn vorm, maar ook om de snelheid waarmee hij de blikken verpakt," vertelt Prins lachend. Hypermodern is het bijbehorende bedieningspaneel. Wanneer de machine een sto ring heeft, krijgt de bedienings man op het beeldscherm een afbeelding te zien van het des betreffende gedeelte. De com puter geeft met pijltjes aan, welk onderdeel een storing geeft. Er staat bij te lezen hoe de storing moet worden verholpen. De machine produceert overi gens hijzonder weinig geluid vergeleken met zijn voorganger. Het verschil zit hem in de aan drijving; bij de oude machine gebeurde dat (zoals bij een brom fiets) door kettingen en tand wielen. De nieuwe machine heeft kleine elektromotoren ('servo-motoren' voor ingewij den). Daarnaast worden de ver pakte blikjes verplaatst over slijtvaste kunststofrollenba- nen, die eveneens zeer weinig geluid produceren. Ook de twee dozenmachines zijn vervangen door één nieuwe. Gekozen is voor het type dat ook in Zoeterwoude staat, mede omdat de collega's van Verpak ken daar zeer positief over deze machine zijn. De bedienings mannen van de Bossche bliklijn Door die nieuwe technieken hoeft bijvoorbeeld minder hand matig te worden omgebouwd. Veel van dat tijdrovende werk is overgenomen door de com puter. Deze kan de diverse hoog ten in de machine grotendeels automatisch verstellen wan neer een andere verpakking moet worden gedraaid. Rayon groepsleider Martin Prins: "De oude Colonne 11 is acht jaar geleden gebouwd. Er zijn sinds de bouw van deze bliklijn diver se nieuwe technieken ontwik keld. Daarvan hebben we er een aantal opgenomen in de nieuwe opstelling, zodat kon worden voldaan aan de opdracht om de colonne efficiënter te maken." Het personeel werkt op een colonne die voldoet aan de Arbo-eisen. Er is ondermeer veel ruimte geschapen tussen de diverse machines, zodat je overal snel bij kunt. Ook is er zo min mogelijk niveauver schil, waardoor je weinig ener gie kwijt raakt door (te) veel traplopen. Het werken op de colonne is met andere woorden lichamelijk minder zwaar geworden. De 'TGV'

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 6