Commercie, dat voorheen in een zware concurrentiestrijd met Heineken was verwikkeld, kon de stap maar moeilijk begrijpen. Uiteindelijk zag iedereen in dat door het samen gaan van de ondernemingen beide merken er alleen maar beter van konden worden. Dit alles onder het motto: samen staan we sterk. De vestiging in Helmond werd in 1970 verkocht. Het Hel- mondse gedeelte van de pro- duktie werd overgedragen aan de Heineken-vestiging in Den Bosch. Amstel bleef nadruk kelijk als zelfstandig merk bestaan. Hiervoor werd het tweemerkenbeleid ontwikkeld. Dit beleid hield in feite in dat er duidelijk verschil was tussen de prijzen van beide merken. Bovendien werden er accent verschillen op het gebied van service en reclame aangebracht. Zo hadden Heineken en Amstel elk een eigen gezicht. Daarbij vulden de merken elkaar prima aan zodat het concern van een stevige positie op de markt was verzekerd. Vakmanschap De Amsterdamse Amstel brou werij werd in 1982 gesloten en de produktie ging over naar Zoe- terwoude. In de jaren tachtig stabiliseerde de bierconsumptie en veranderde het consumen tengedrag. Het drinken van exclusieve bieren werd voor be paalde consumenten een ma nier om zich te onderscheiden. Amstel speelde in op deze vraag door in 1987 het aantal pro- dukten uit te breiden. Daarbij werd Amstel 1870 op de markt gebracht. Dit bier verwijst naar de rijke Amstel-traditie en de kwaliteit. Het is een stevig pils voor de echte bierdrinker. Een jaar later volgde Amstel Light, dat inspeelde op de gezond heidstrend. De gedachte achter deze nieuwe produkten was: voor elk moment een passend bier. De afgelopen tien jaar heeft Amstel als tweede merk van het land zijn stevige positie uit gebouwd en staat het bekend om zijn sympathieke gezicht. Bovendien heeft het merk van het begin af aan bewezen, een belangrijke rol binnen het Hei- neken-concern te spelen. Springlevend Heden ten dage staat Amstel nog steeds dicht bij de mensen en levert voor elk moment kwa liteit voor een goede prijs. Het uiterlijk van het overgrote deel van de Amstel-familie werd onlangs in een nieuwe stijl uit gemonsterd. De produkten zijn nu beter herkenbaar als onder deel van de familie en meer aan gepast aan deze tijd. Recentelijk is een aantal nieuwe reclame campagnes gestart om de afzon derlijke produkten te promoten. De campagne van Amstel pils maakt duidelijk dat Amstel nog steeds het gezelligste biertje is van Nederland. De campagnes van Amstel 1870 en Amstel Gold leggen de nadruk op tra ditie en vakmanschap. Het sponsorbeleid is hier ook op afgestemd. Dit jaar wordt er gesponsord rond vier grote spor ten, te weten: voetbal, wielren nen, biljarten, en sportvissen. Dit zijn sporten die dicht bij een groot publiek staan. Natuurlijk zal ook de consument merken dat Amstel dit jaar 125 jaar bestaat. In de loop van dit jubi leumjaar kunnen Amstel-drin- kers nog een speciale promotie verwachten. Ook het eigen per soneel kan een aantal verras sende acties verwachten. Immers, in de harten van vele oud- en huidige Amstel-mede- werkers neemt het merk een speciaal plekje in. Amstel is altijd zichzelf gebleven. Voor het heden, verleden en de toe komst geldt hetzelfde: Amstel is, was en blijft springlevend. 19

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 19