sument thuis een biertje tappen, toen dé uitkomst op feestjes. De fles is jarenlang een groot suc ces geweest maar raakte lang zamerhand minder in zwang. Omstreeks eind jaren vijftig was de stoop van de markt verdwenen. Toename export Opnieuw brak er oorlog uit en grondstoffen werden weer schaars. Door de slechter wor dende voorzieningen liet de kwaliteit van het bier te wensen over, men sprak van 'oorlogs bier'. In de hongerwinter van 1944-1945 werd de Amstel Brouwerij ingericht als centra le gaarkeuken. De maaltijden die daar aan de Amsterdammers werden gegeven, bestonden voor een gedeelte uit bostel. Na de oorlog kwam de produktie snel weer op gang. In 1947 werd de naam van de brouwerij ver anderd in het alom bekende: Amstel Brouwerij N.V. Tot 1949 kwakkelde de biercon sumptie in Nederland, het toe komstbeeld was niet rooskleu rig. Reclame speelde een grote rol bij de opkomst van de thuis- verbruikmarkt. Voor flessen- bier voor thuisverbruik bestond in die tijd nog maar een kleine markt. Doordat de brouwerijen meer gebruik maakten van reclame kreeg de consument opnieuw vertrouwen in bier. Daarna begon de thuisver- bruikmarkt snel te groeien. In de jaren vijftig ging het weer opwaarts met de bierconsump tie en Amstel groeide mee. In de jaren daarna steeg de pro duktie en werden de buiten- Bij pagina 15: De oprichtingsakte van de Amstel Brouwerij. landse belangen groter. In 1955 opende Prins Bernhard een Amstel Brouwerij in Suriname. In hetzelfde jaar exporteerde Amstel, als eerste Nederlandse brouwerij, bier in blik. en in de V.S. werd een exportkantoor geopend. Vijf jaar later volgde op Curacao de opening van een Amstel brouwerij. Later volgde Jordanië, Libanon, Griekenland en Frans Guyana. Amstel bier werd ook in licentie gebrouwen. Dit gebeurde in Zuid-Afrika, Irak en Puerto Rico. Al snel was het bier over de hele wereld te koop. Het assortiment werd in 1956 verrijkt met Amstel Gold, een blijk van het vakmanschap van de brouwmeesters. In 1964 werd er in het binnenland uit gebreid. Toen werd de eerste paal geheid voor de nieuwe Amstel bottelarij in het Bra bantse Helmond. Met deze ves tiging erbij kon in 1967 een totale produktie van 1.200.000 liter worden bereikt. Echter, op de thuisverbruikmarkt bleef Fusie Op 1 oktober 1968 volgde de fusie met Heineken. De twee grootste brouwerijen van Ne derland wisten hierdoor hun positie op de lokale en interna tionale markt te versterken. Het samengaan van de twee brou werijen leidde in eerste instan tie tot nogal wat commotie bin nen de Amstel-gelederen. Bijvoorbeeld het personeel van (Lees verder op pagina 19) Amstel wat achter. Daardoor dreigde de brouwerij in een neer waartse spiraal terecht te komen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 14