|i if mm M Ulfe 'p bevroren. Op deze manier ver kreeg men toen toch lage tem peraturen voor het Beiersch bier. De Duitse brouwmeester Wag ner leverde het eerste brouwsel af. Met drie paarden en drie sleperswagens werden de eerste vaten Amstel bier bij de Amster damse klanten gebracht. Er was toen vijftig man personeel in dienst. Dat waren voornamelijk Duitsers. Zij wisten immers als geen ander hoe het Beiersch bier gebrouwen moest worden. De start van de brouwerij verliep gunstig, het eerste produktiejaar 1872 werd er 10.000 hectoliter verkocht. Een jaar later 25.000 hectoliter. In 1881 kwam de brouwerij in het bezit van een koelinstallatie en be-hoorde de ijsmethode tot het verleden. In het jaar 1883 sloeg Amstel zijn vleugels uit en exporteerde de eerste vaatjes. Die gingen naar Engeland en Nederlands-Indië. In 1890 vond een naamsveran dering plaats en veranderde de maatschappij in een naamloze vennootschap. Voortaan heette het bedrijf: N.V. Beiersch Bier brouwerij De Amstel. De ver kopen verliepen voorspoedig. Twee jaar later sloeg plotseling het noodlot toe: de mouterij brandde volledig uit. Daardoor moest Amstel een geheel nieu we mouterij bouwen. 'Voordeel' hiervan was dat de brouwerij onvoorzien opnieuw de modern ste van het land werd. Kenmerkend voor Amstel (net als trouwens voor Heineken) was het sociale arbeidsbeleid. Al in 1886 werd een ondersteu ningsfonds voor en door de werk lieden in vaste dienst ingericht. Ook was de brouwerij een van de eerste bedrijven waar een zoge noemde Engelse zaterdag werd ingevoerd. Sindsdien hadden de arbeiders op zaterdagmiddag vrij Oorlog Rond de eeuwwisseling breidde Amstel verder uit. De legkelders hadden inmiddels een capaciteit van 50.000 hectoliter en er ston den 61 trekpaarden op stal. Al spoedig verloren de edele dieren terreinwant in 1907 werd de eer ste vrachtauto gekocht. De uit breiding voor de brouwerij was niet te stoppen,- bijna elk jaar werd er bijgebouwd. Totdat het tij keerde. Ondanks dat Ne derland ver buiten de Eerste Wereldoorlog bleef, had deze wel gevolgen voor de brouwerij. De prijzen van de grondstoffen stijgen en de moutvoorziening dreigt te stagneren. De brouw ketels worden tijdelijk met hout in plaats van steenkool ge stookt. Besloten wordt om grondstoffen niet meer uit de landen te halen die bij de oor log zijn betrokken maar uit Amerika, Denemarken, en Schotland. Het nadeel daarvan is dat veel transporten worden onderschept. Het laatste jaar komt het zelfs zo ver dat Amstel wegens gebrek aan grondstof ophoudt met brouwen. Bottelarij Na de Eerste Wereldoorlog ging het weer met volle kracht voor uit. Amstel kon ook in de cri sisjaren '30 het hoofd boven water houden. Nieuwe filialen worden geopend in Heerlen, Den Haag en Rotterdam en de export neemt een steeds belang rijker rol in. In 1931 heeft de opening plaats van het hoofd kantoor. En in hetzelfde jaar wordt de eerste bottelarij voor de binnenlandse markt in gebruik genomen. Tot dan toe bottelden brouwerijen niet zelf maar deden kasteleins en bot telaars dit. In veel gevallen leid de dit tot kwaliteitsverlies. Door zelf te bottelen werd de kwaliteit in eigen hand gehou den. Op het etiket viel als een soort kwaliteitskeurmerk te lezen dat Amstel zijn bier zelf bottelde. In 1937 komt de brouwerij met een revolutionaire uitvinding op de binnenlandse markt. Geheel door eigen medewerkers ontwikkeld, verovert de 'stoop' de harten van vele bierdrinkers. De stoop is een grote fles van tien liter met vlechtwerk rond om, die gedeeltelijk is gevuld met bier en gedeeltelijk met koolzuur. Hierdoor kon de con- ■"IjistrapMj „uslr" «asa

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 13