jtVUT na 1997? blematiek voor zowel CAO als CAVO geldt. In ieder geval is dat zo voor de verkenning van de problemen, de analyse van die problemen. Dat geldt ook voor de verkenning van eventuele oplossingsalternatieven. Met daarbij behorende mogelijkhe den, onmogelijkheden, kansen en problemen," aldus Versteeg. De leden van de werkgroep bui gen zich over deze materie. Dat gebeurt voor zowel CAO- als CAVO-medewerkers. "In een later stadium kunnen we bezien of we mogelijke regelingen voor beide groepen moeten afspre ken of juist voor elke groep afzonderlijk moeten afspreken. De werkgroep heeft zichzelf ten doel gesteld om in het tweede kwartaal 1995 de analyses en de verkenning van de mogelijke oplossingsrichtingen af te ron den. Omslagstelsel "De reden om studie te doen naar een regeling die vooruit loopt op de pensionering, is dat we als Heineken verwachten dat een regeling als de huidige Overbruggingsregeling in de toekomst niet meer haalbaar zal zijn", zegt Versteeg bedacht zaam. Hij kiest zijn woorden met zorg. "Het is zeker niet mijn bedoeling via Vers van 't Vat een voorschot te nemen op de uit komsten van de werkgroep, die zich nu met dit onderwerp gaat bezig houden. Maar ik denk dat het redelijk is om te veronder stellen dat we niet op deze voet kunnen doorgaan." Eind jaren zeventig zijn overal in Nederland pre-pensioenrege- lingen in het leven geroepen, in verband met de grote (jeugd)- werkloosheid. Door het voor oudere werknemers aantrek kelijk te maken op een jongere leeftijd dan 65 jaar bij een bedrijf weg te gaan, werd werkge legenheid voor jongeren ge creëerd. Al deze regelingen, ook die bij Heineken, werden vol gens het zogeheten 'omslag stelsel' gefinancierd. Jaarlijks wordt bekeken hoeveel geld er 600 500 400 300 200 100 H.I.R. Diverse Regelingefl Inclusief 189 personen in de 55+ regSling per 30 juni 1994 V.U.T. nodig is voor de uitkeringen van degenen die op dit moment aan de regeling deelnemen of zeer binnenkort zullen gaan deelne men. Er is geen spaarpot voor later gevormd. Hoge kosten Sindsdien heeft het gebruik van dit soort regelingen een enorme vlucht genomen en dreigt de situatie inmiddels uit de hand te lopen. Versteeg: "Als we dit soort regelingen blijven afspre ken, dan rijzen de kosten de pan uit. Wordt er nu niet ingegrepen dan zullen de kosten naar ver wachting over vijf jaar twee maal zo hoog zijn en over tien jaar zelfs meer dan verdrievou digd zijn. Dan praten we over vele tientallen miljoen guldens. Tegen de achtergrond van die kosten is het onvermijdelijk een aantal zaken ter discussie te stellen. Namelijk, de leeftijd waarop mensen kunnen uittre den, de hoogte van de uitkering en of mensen niet zelf moeten sparen ten behoeve van hun eigen vervroegde uittreding." Flexibeler Een andere reden om de bestaande Overbruggingsrege ling onder de loep te nemen is het feit dat de regeling in zijn huidige vorm er veel te veel toe leidt dat oudere werknemers in groten getale ophouden met werken. Bij Heineken en veel andere Nederlandse bedrijven is in de loop der jaren een situatie ontstaan, die je kunt vergelijken met een trechter. Aan de boven zijde stroomt nieuw personeel in, aan de onderzijde stroomt het oudere personeel uit. Zijn de instroom en de uitstroom niet meer in balans, dan wordt de tuit van de trechter openge knipt. Dat gebeurde toen het werd mogelijk gemaakt om op 62-jarige leeftijd uit te treden, daarna gevolgd door de moge lijkheid om op 60-jarige leeftijd te stoppen met werken. "We zijn zo gewend geraakt in dat model te denken, dat bij reorganisaties in het verleden steeds de nadruk lag op het ver vroegd uittreden van oudere werknemers. Met de VUT gaan is een gewoonte geworden. Viel het vroeger op als je er gebruik van maakte, nu is het precies andersom. Het nadeel daarvan is dat mensen zich ook eerder oud voelen. Als je weet dat je tot je 65ste zult werken, denk je op je 63ste 'nog maar even'. Je zult dan niet snel aan nieuwe dingen beginnen. Weet je dat je tot je 60ste zult werken, dan komt dat moment ook eerder. Maar we moeten juist naar een situatie waarbij instroom, doorstroom en uitstroom in alle leeftijdsfa sen kunnen plaatsvinden," aldus de HNB-directeur. Overgangsregeling "Ik kan me goed voorstellen", zegt Versteeg desgevraagd, "dat als mensen horen dat de uittre dingsleeftijd omhoog kan gaan, de uitkering omlaag kan gaan en men zelf voor vervroegde uit treding zou moeten gaan spa ren, dat dit bedreigend kan over komen. 'Ik kan toch nooit meer genoeg sparen,' zal een aantal mensen misschien zeggen. Ik heb al gezegd dat ik hier niet vooruitloop op de uitkomsten van de werkgroep. Maar ik wil wel zeggen dat Heineken altijd een goed soci aal beleid heeft gehad. Het zal dus ook in dit geval zeker zo zijn dat we bij het komen tot oplossingen goed rekening zullen houden met wat haal baar en realistisch is voor de mensen."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 9