jtVUT na 1997?
blematiek voor zowel CAO als
CAVO geldt. In ieder geval is dat
zo voor de verkenning van de
problemen, de analyse van die
problemen. Dat geldt ook voor
de verkenning van eventuele
oplossingsalternatieven. Met
daarbij behorende mogelijkhe
den, onmogelijkheden, kansen
en problemen," aldus Versteeg.
De leden van de werkgroep bui
gen zich over deze materie. Dat
gebeurt voor zowel CAO- als
CAVO-medewerkers. "In een
later stadium kunnen we bezien
of we mogelijke regelingen voor
beide groepen moeten afspre
ken of juist voor elke groep
afzonderlijk moeten afspreken.
De werkgroep heeft zichzelf ten
doel gesteld om in het tweede
kwartaal 1995 de analyses en de
verkenning van de mogelijke
oplossingsrichtingen af te ron
den.
Omslagstelsel
"De reden om studie te doen
naar een regeling die vooruit
loopt op de pensionering, is dat
we als Heineken verwachten
dat een regeling als de huidige
Overbruggingsregeling in de
toekomst niet meer haalbaar zal
zijn", zegt Versteeg bedacht
zaam. Hij kiest zijn woorden
met zorg. "Het is zeker niet mijn
bedoeling via Vers van 't Vat een
voorschot te nemen op de uit
komsten van de werkgroep, die
zich nu met dit onderwerp gaat
bezig houden. Maar ik denk dat
het redelijk is om te veronder
stellen dat we niet op deze voet
kunnen doorgaan."
Eind jaren zeventig zijn overal
in Nederland pre-pensioenrege-
lingen in het leven geroepen, in
verband met de grote (jeugd)-
werkloosheid. Door het voor
oudere werknemers aantrek
kelijk te maken op een jongere
leeftijd dan 65 jaar bij een bedrijf
weg te gaan, werd werkge
legenheid voor jongeren ge
creëerd. Al deze regelingen, ook
die bij Heineken, werden vol
gens het zogeheten 'omslag
stelsel' gefinancierd. Jaarlijks
wordt bekeken hoeveel geld er
600
500
400
300
200
100
H.I.R. Diverse Regelingefl
Inclusief 189 personen in de 55+ regSling per 30 juni 1994
V.U.T.
nodig is voor de uitkeringen van
degenen die op dit moment aan
de regeling deelnemen of zeer
binnenkort zullen gaan deelne
men. Er is geen spaarpot voor
later gevormd.
Hoge kosten
Sindsdien heeft het gebruik van
dit soort regelingen een enorme
vlucht genomen en dreigt de
situatie inmiddels uit de hand
te lopen. Versteeg: "Als we dit
soort regelingen blijven afspre
ken, dan rijzen de kosten de pan
uit. Wordt er nu niet ingegrepen
dan zullen de kosten naar ver
wachting over vijf jaar twee
maal zo hoog zijn en over tien
jaar zelfs meer dan verdrievou
digd zijn. Dan praten we over
vele tientallen miljoen guldens.
Tegen de achtergrond van die
kosten is het onvermijdelijk een
aantal zaken ter discussie te
stellen. Namelijk, de leeftijd
waarop mensen kunnen uittre
den, de hoogte van de uitkering
en of mensen niet zelf moeten
sparen ten behoeve van hun
eigen vervroegde uittreding."
Flexibeler
Een andere reden om de
bestaande Overbruggingsrege
ling onder de loep te nemen is
het feit dat de regeling in zijn
huidige vorm er veel te veel toe
leidt dat oudere werknemers in
groten getale ophouden met
werken. Bij Heineken en veel
andere Nederlandse bedrijven is
in de loop der jaren een situatie
ontstaan, die je kunt vergelijken
met een trechter. Aan de boven
zijde stroomt nieuw personeel
in, aan de onderzijde stroomt
het oudere personeel uit. Zijn de
instroom en de uitstroom niet
meer in balans, dan wordt de
tuit van de trechter openge
knipt. Dat gebeurde toen het
werd mogelijk gemaakt om op
62-jarige leeftijd uit te treden,
daarna gevolgd door de moge
lijkheid om op 60-jarige leeftijd
te stoppen met werken.
"We zijn zo gewend geraakt in
dat model te denken, dat bij
reorganisaties in het verleden
steeds de nadruk lag op het ver
vroegd uittreden van oudere
werknemers. Met de VUT gaan
is een gewoonte geworden. Viel
het vroeger op als je er gebruik
van maakte, nu is het precies
andersom. Het nadeel daarvan
is dat mensen zich ook eerder
oud voelen. Als je weet dat je tot
je 65ste zult werken, denk je op
je 63ste 'nog maar even'. Je zult
dan niet snel aan nieuwe dingen
beginnen. Weet je dat je tot je
60ste zult werken, dan komt dat
moment ook eerder. Maar we
moeten juist naar een situatie
waarbij instroom, doorstroom
en uitstroom in alle leeftijdsfa
sen kunnen plaatsvinden,"
aldus de HNB-directeur.
Overgangsregeling
"Ik kan me goed voorstellen",
zegt Versteeg desgevraagd, "dat
als mensen horen dat de uittre
dingsleeftijd omhoog kan gaan,
de uitkering omlaag kan gaan en
men zelf voor vervroegde uit
treding zou moeten gaan spa
ren, dat dit bedreigend kan over
komen. 'Ik kan toch nooit meer
genoeg sparen,' zal een aantal
mensen misschien zeggen. Ik
heb al gezegd dat ik hier niet
vooruitloop op de uitkomsten
van de werkgroep.
Maar ik wil wel zeggen dat
Heineken altijd een goed soci
aal beleid heeft gehad. Het
zal dus ook in dit geval zeker
zo zijn dat we bij het komen
tot oplossingen goed rekening
zullen houden met wat haal
baar en realistisch is voor de
mensen."