Waterzuiveringsinstallatie i in gebruik genomen Swingende actie Vrumona Spaanse week in Bedrijfsrestaurant Zoeterwoude In december werd de nieuwe anaerobe water zuiveringsinstallatie van Hei- neken Zoeterwoude in gebruik genomen. Het gaat hier om een installatie die het afvalwater van de brouwerij voorzuivert. Na deze voorzuivering wordt het water overgepompt naar de aerobe waterzuiveringsin stallatie, waar het verder wordt gezuiverd. De anaerobe waterzuiverings installatie vermindert de belas ting van de aerobe met ruim de helft. De voorzuivering ge beurt net als in de aerobe in stallatie door bacteriën, die het vuil in het water als het ware opeten. Het verschil is echter dat bij de anaerobe waterzuive ringinstallatie geen zuurstof (lucht) wordt gebruikt. De bac teriën werken in een gesloten reactor en produceren biogas. Dit gas wordt gebruikt voor het opwekken van elektriciteit en het verwarmen van het hoofd kantoor. "In feite heeft deze installatie drie milieuvoorde len", vertelt Titus Plooij, hoofd Technische Dienst. "We bezui nigen op energiekosten, omdat de aerobe zuivering wordt ont last. Verder wordt met behulp van een motor uit het biogas elektriciteit en warmte voor het hoofdkantoor gemaakt. Ten derde hebben we door de anaerobe zuivering minder slib- afval uit de aerobe zuivering." Henk Hopman, chef Energie bij de nieuwe (inpandige) anaerobe waterzuiverings installatie. Inzet; Henk toont de anaerobe bacteriën Bunnik Vrumona houdt de komende weken een op jonge ren gerichte promotie-actie. Tegen inlevering van 5 gekleurde actie-dopringen van 7UP, Pepsi of Sisi, kun je bij Free Record Shop voor vijf gulden de cd 'Dan ce Hype volume 1' aanschaffen. Deze verzamelaar staat boorde vol recente dancetracks uit de nationale hitlijsten. Deejay Jeroen van Inkel is een van de samenstellers. De actie wordt fors ondersteund met adverten ties in de (jongeren)-bladen. Bovendien zal de bijbehorende -door Van Inkel ingesproken- commercial, 450 keer te horen zijn op radiostations als Radio 3, Radio 10 Gold en Sky Radio. Zoeterwoude Terwijl het bui ten koud was en de Spaanse goedheiligman alweer op weg was naar het zonnige zuiden, leek het wel of in het bedrijfs restaurant van Produktie in Zoeterwoude de zon scheen. Van 5 tot en met 8 december was het daar Spaanse Feest- week. Kleurige lampionnen en waaiers in de rode en gele kleu ren van de Spaanse vlag gaven het restaurant een feestelijke aanblik. Ook van de dagschotels kreeg je het warm. Aan al het eten zat een Spaans tintje. Wat te denken van een overheerlijke paella of een pittige knoflook soep? Anne van Driesum, chef van het bedrijfsrestaurant: "Nu onze medewerkers kookles volgen, wilden we weieens wat bijzon ders proberen. Daaraan zat natuurlijk wel wat extra werk vast, maar iedereen vond het leuk om het geleerde in praktijk te brengen. De keus voor het thema was snel gemaakt in de tijd van Sinterklaas. Bovendien wilden wij onze collega's eens kennis laten maken met gerech ten die anders zijn dan dat we hier in Nederland kennen." De Spaanse Feestweek was, gezien de drukte in het bedrijfs restaurant, een succes. "We moesten zelfs een extra bestel ling doen bij onze leveranciers", aldus Van Driesum. Sommige medewerkers van kantoor waren ook op de Spaanse etens- geuren afgekomen. "We zijn van plan om voortaan elk halfjaar een thema week te organiseren." Aan de feestweek was ook een soort loterij verbonden. De gelukkige winnaar werd eige naar van een negen-delig thee servies van, natuurlijk, Spaans aardewerk.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 7