voor het zeggen had, zou ik het wel beter doen.' Nu dames en heren, op dit principe is Mensen Maken Heineken gebaseerd." Tot slot dankte hij een ieder voor zijn of haar inzet: "in en vlak na de tijd dat we het niet zo eenvoudig met elkaar had den. Het ziet er naar uit dat we 1994 voor Heineken Nederland en Export als een goed jaar kun nen afsluiten. U heeft daarmee bijgedragen aan een verdere uit bouw van de totale onderne ming in de toekomst. Dank daarvoor!" Na afloop van de speeches speel de de band van Jan Rietman in Zoeterwoude nog enkele swin gende nummers, waardoor flink wat collega's spontaan gingen dansen. De band was er in het kader van 125 jaar Amstel. Voor elke medewerker was er boven- Overige vestigingen In de overige Heineken-vesti- gingen werd met name gespro ken over het 'gedurfde onder nemerschap van Heineken'. "Succes bereik je niet alleen op basis van goede strategische analyses. Het heeft primair te maken met de aard van de men sen die bij Heineken werken en vooral met de wil om hun orga nisatie tot de beste te maken. Dat betekent dus vooral ook lef hebben om te vernieuwen, om te verbeteren, de dingen anders te doen; de durf om dingen net iets sneller te doen dan een ander; de durf om je aan te passen aan nieuwe omstan digheden. Dat heeft Heineken gemaakt tot wat het vandaag de dag is: letterlijk en figuurlijk een wereldonderneming. 'No guts, Horecagebied Zuid-Holland, Leidschendam w «4 De heer Drost sprak in Zoeterwoude Zoeterwoude A degenen, die er het meeste van weten (het zogenoemde 'dele gatiemodel'). Het is logisch dat degenen die dagelijks met een bepaald werk bezig zijn, daar ook de verantwoording voor moeten dragen. Hij of zij moet deze dan wel nemen en de tus senliggende bazen moeten die bevoegdheid dan ook afstaan." Betere kwaliteit "Wij zijn ervan overtuigd dat we door mensen meer bevoegdhe den te geven 'betere kwaliteit zullen leveren', 'betere service' kunnen verlenen' en 'efficiënter en effectiever zullen werken.' Ik kan u vertellen dat het mij heel vaak is overkomen dat wanneer je in een brouwerij of fabriek aan een medewerker vraagt waarom iets 'zus of zo' wordt gedaan, je steevast als antwoord krijgt: "het kan ook veel beter, of het kan ook veel goedkoper, maar het moet zo van de baas." Daarmee zegt die gene eigenlijk: 'Als ik het hier De Ridder, Maastricht A mooi, maar niet genoeg. Ook met onze klanten moeten we - en om het maar even door te trekken - een 'love affair' opbou wen. En daar bedoel ik mee te zeggen: 'een fantastische servi ce - beter dan van de concurrent. Absolute klantgerichtheid.'" dien een cd verkrijgbaar met liedjes uit de verschillende Amstel commercials van de laatste decennia. Ook konden de aanwezigen meezingen met de Amstel Karaoke Show. Ook ging hij in op het 'Mensen Maken Heineken-proces'. "Dat loopt parallel met het principe van Concern om de verant woordelijkheid te leggen bij

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 4