"Mijn hart gaat uit naar verkopen" Ze is gek op golf, squash en skiën. Daarnaast is ze iemand die snel een gesteld doel wil bereiken. Zelf zegt ze hier lachend over: "Ik ben wat dat betreft enthousiast, maar ongeduldig." Een gesprek met Saskia van Walsum, hoofd Verkoop Thuisverbmik. Haar kamer bevindt zich tussen die van de productmanagers van Heineken en Amstel. "Ze dach ten natuurlijk, 'zet Van Walsum maar tussen de marketeers. Dat is goed voor de integratie'", zegt Saskia van Walsum lachend. Saskia is sinds april '94 hoofd Verkoop Thuisverbruik en zij voelt zich in deze functie als een vis in het water. Wat die inte gratie van Marketing en Ver koop betreft wordt er volgens Saskia veel werk verzet. "We zijn gezamenlijk met een hoop plannen bezig. In de toekomst is het zo dat je alleen als verko per kunt slagen als je veel van merken afweet en er goed mee om kunt gaan. Daar werken we nu naar toe. Het is daarbij natuurlijk niet de bedoeling dat er ook daadwerkelijk van taak wordt gewisseld! Een ver koper moet tenslotte blijven verkopen!" Management-trainee Saskia van Walsum studeerde meer dan negen jaar geleden af in het vak Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit te Rot- Saskia van Walsum terdam met als specialiteit Mar keting. "Een half jaar voor mijn afstuderen heb ik voor mezelf op een rijtje gezet bij wat soort bedrijf ik zou willen werken. Zo leek het me erg leuk om bij een Nederlands bedrijf te werken dat met consumentengoederen te maken heeft en internatio naal opereert. Het zou boven dien een produkt moeten maken dat mij aanspreekt. Hei neken voldeed aan al deze eisen. Daar kwam nog bij dat de Hei- neken-cultuur, onder andere het gezellige imago, mij erg aan sprak." Saskia werd op gesprek gevraagd en kreeg de keuze tussen solli citeren op een functie of een traineeship. "Ik koos voor dat laatste, omdat ik mij graag breed wilde ontwikkelen. Bovendien sprak de opleiding mij erg aan. Ik ben daarop twee jaar lang managementtrainee geweest en heb ondermeer in Produktie in ploegendiensten meegedraaid. Een zeer leuke en leerzame periode." In 1987 werd ze hoofd Planning and Control Horeca- gebied Amsterdam/Utrecht. "Een baan, waarbij ik mij op het financiële vlak bewoog en meteen moest leidinggeven aan 22 mensen. Ik zou het dan ook een pittige stap willen noemen, waarbij ik heel operationeel bezig was, aan veel nieuwe din gen mocht ruiken en vooral veel moest regelen." Andere functies Later werd ze achtereenvolgens National Account Manager Thuisverbmik en hoofd Coör dinatie Distributiebeleid Hore ca. "Bij die eerste functie was ik verantwoordelijk voor een aan tal grote klanten zoals Albert Heyn. Ik had nog geen ver koopervaring en vond deze baan een echte uitdaging." Ook haar latere functie bood nieuwe mogelijkheden. "Ik was daarbij mede-verantwoordelijk voor overnames van drankena genten en voerde daarbij samen met de hoofden Horecagebied de behorende onderhandelings- gesprekken. Bovendien was ik in deze baan wat meer strate gisch bezig in plaats van opera tioneel. Gelukkig had ik onder steuning op juridisch en fiscaal gebied, want daarvan had ik aan zienlijk minder kaas gegeten." Representatief Met haar huidige functie is ze weer terug bij Thuisverbmik. Daarbij neemt het Mensen Het lijstje van Saskia Heineken of Amstell Amstel 1870 is mijn lieve lingspils. Zomei- of wintervakantiet Ik vind het het leukste om in de winter op zomervakantie te gaan. Externe of interne contactent Externe contacten om het interne beleid van Heineken te verkopen. Interne contac ten om externe ontwikkelin gen naar binnen te brengen. En dus.... veel kletsen met onze vertegenwoordigers, verkoopleiders en account managers, want die weten het beste wat er in de markt gebeurt! Studie of werkt Wat een verschrikkelijke vraag! Er is nog een leven na studie en (of) werk! Geen antwoord dus. Vandaag of mor gent Vanochtend graag! Maken Heineken-proces voor de Unit Food veel tijd in beslag. Saskia hierover: "Ik ben dan ook een aanzienlijk deel van de week aan het vergaderen, maar ik hoop dat dat in de toekomst wat minder wordt. Binnen Ver koop werken we met ongeveer 52 mensen, van wie er acht direct aan mij rapporteren. Ik zit in het overleg van de unit Food en zit verder de Marketing-/Ver- koopvergadering voor. Geluk kig 'mag' ik af en toe ook nog zelf de markt in. Bijvoorbeeld als er problemen zijn, als ik lan ge tijd niet meer bij die klant ben geweest of als de klant daarom vraagt. Daarnaast is een ver koopfunctie representatief met veel externe contacten. Ik moet in feite het Heineken-beleid zo goed mogelijk uitdragen, het bedrijf verkopen", aldus Saskia. "Het leukste hieraan is de uit daging om samen met onze ver- koopploeg de omzet van onze produkten omhoog te krijgen. De samenwerking met Marke ting is dan ook erg belangrijk, want je kunt alleen de omzet omhoog krijgen als de markt op een professioneel geïntegreerde manier wordt bewerkt. En daar gaan we met zijn allen tegen aan."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1995 | | pagina 26