w Heineken begint 1994 specta culair met de introductie van Kylian op de Horecava. Een spe- ciaalbier gebrouwen om ont dekt te worden. Ook Vers van 't Vat begint het jaar positief. Uit een lezersonderzoek van uw personeelsblad komt naar voren dat u het blad hoog waardeert, hoewel zo nu en dan een kritische noot best mag. Daar naast is verstrooiing, waaronder humor, een aspect dat wordt gemist. Intern gebeurt er ook veel. Zo brengt u in groten getale uw stem uit bij de OR-verkiezingen. De opkomst is gemiddeld 77,1%! Nieuw in dit kader zijn de ondernemingsraden van HTS en De Ridder. Daarnaast is de Groepsondernemingsraad (GOR) nieuw. Alle staan zij garant voor een volledige mede zeggenschap binnen de Heine ken organisatie. COR-voorzitter Jan van den Broek neemt in juni afscheid van Heineken. Zijn opvolger heet Koos de Roode, die overigens in januari volgend jaar op zijn beurt vertrekt. "Heerlijk Helder Heineken", blijft Jan wel om zich heen zien. In de campagne van Heineken met deze opnieuw gebruikte slogan, ligt sinds dit jaar de nadruk op het sprankelende en de op verfrissende smaak van het bier. Als thema is gekozen voor de jaargetijden. Op televi sie zien we elk seizoen een pas sende commercial: van 'Lente' tot en met 'Winter'. Die laatste is nu op de buis. Om ons bier te maken is een goede samenwerking essen tieel. In de CAO-onderhande- lingen eind april ontstaat hier in een dieptepunt in de vorm Simone van Hamond met de gewonnen Wheel of Retail voor '1994' Een goed begin is het halve werk, de waarheid daarvan blijkt uit de prijzen die Hei neken ten deel vallen geduren de het jaar: in februari ontvangt Heineken de ROKA Marketing Award 1994, waarbij de jury Heineken typeert als een dege lijk, sfeerbepalend bedrijf met durf. De Bossche Brouwerij wint de Brewery of the Year Award voor de hoge kwaliteit van het brouwproces. Ook de produkten doen het goed. Het eindejaarsbier 1994 krijgt een Wheel of Retail voor de succes volle introductie en het open breken van de markt voor kerst en eindejaarsbieren. Vrumona ontvangt de Wheel of Retail voor Pepsi Max vanwege goede prestaties op de markt en het vernieuwende karakter. Verder gaf Heineken ook prijzen weg, zoals de dr H.P. Heinekenprijs aan de Britse wetenschapper Berridge. Willem Houck (Vrumona) met de onderscheiding voor Pepsi Max COR-voorzitter Jan van den Broek nam afscheid Kift flt ~~W 1 1 f d 1; ïjsL M i i r M van een staking. Deze duurt een week. Al snel daarna blijkt dat samenwerking een kernwaarde is bij Heineken: Iedereen staat schouder aan schouder om de voorraden zo snel mogelijk weer op peil te krijgen. Amstel profileert zich de komende jaren als sponsor van zowel de Amstel Cup, voorheen de KNVB-beker, als van de UEFA Champions League (Eu ropa Cup 1). Niet alleen in Ne derland, maar in heel Europa wil Amstel zorgen voor ongedwon gen bierplezier, zonder sociale barrières. De Heineken brou werijen bedienen vanaf juni ook de bierdrinker die houdt van een lekker laag-alcoholisch bier met een pilsachtig karakter: Lin- gen's Blond. Hierdoor wordt de biermarkt uitgebreid met het mild biersegment. Naast het voldoen aan de wensen van de consument, denkt Heineken ook aan het milieu. Zo heeft Heineken in samenwerking met TNO een methode ont wikkeld om cadmium uit gele en rode kratten terug te winnen. Het cadmium zit in het pigment waarmee het kunststof van de kratten is gekleurd. Daarnaast is eind juni een warmte-kracht- centrale in Den Bosch geopend. Door afname van restwarmte in de vorm van stoom van deze PNEM-centrale bespaart Hei neken zo'n 22 miljoen kubieke meter aardgas per jaar, wat gelijk staat aan het verbruik van 9.000 huishoudens! Amstel sponsort de komende drie jaar de UEFA Champions League

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 9