Logo in kerstsfeer Dit jaar heeft Heineken Corporate in Amsterdam wel een heel speciale kerstkaart laten ontwerpen voor internationaal gebmik. Het gaat om een ontwerp, waarin het authentieke logo van Heineken in kaarsen is uitgebeeld. Over de produktie ervan spraken we met John Zentveld uit Amsterdam, internationaal sales promotion manager Heineken van het Heineken Brand Team. Het te winnen Heineken-jack A Ontwerper Pieter Hoogeveen ging vervolgens aan de slag om het geheel uit te voeren. "Hier voor hebben we verschillende fotografen benaderd met de vraag hoe zij een en ander tech nisch zouden uitvoeren. Uit eindelijk zijn we met fotograaf Joop Vliegenthart in zee ge gaan." Café-kaarsen Besloten werd om gebruik te maken van zogenoemde 'café kaarsen'. Dit zijn ijzeren hulzen, waarin weer een echte kaars wordt gestoken. Door een spe ciaal veermechanisme schuiven de kaarsen bij het branden tel kens omhoog, zodat de kaarsen voor het oog dezelfde lengte houden en je geen kleine stomp jes overhoudt. De kaarsen bran den zo schoon op. "We hebben de ijzeren hulzen in verschil lende kleuren uitgevoerd", ver telt John Zentveld. "Groen voor de hopranken, zwart voor de balk en rood voor de ster." Vervolgens werd de set ge bouwd en maakte de fotograaf een proefserie. Daarna werd de definitieve opzet gekozen. Het geheel ziet u op de bijgaande foto. Wedstrijd VVV Tijdens de proefserie bleek dat bij de eerste opzet te veel kaar sen waren gebruikt. John Zent veld: "De hitte was te groot en veroorzaakte allerlei problemen op de set. Uiteindelijk zijn toen minder kaarsen gebruikt." Hoeveel kaarsen dat precies zijn, vertellen we hier niet. Deze hoeveelheid mag u raden. Als prijs hiervoor stelt het Brand Team drie Heineken-jacks ter beschikking. Briefkaart Weet u het antwoord? Schrijf dat dan op een (brief)kaart onder vermelding van 'actie kerst kaart' en de gewenste maat van het jack (alleen in M, L, XL of XXL) en stuur deze vóór 9 januari 1995 naar redactie Vers van 't Vat. Het adres vindt u in het colofon op pagina 2. De drie inzend(st)ers die het dichtste bij het goede antwoord zitten, krijgen een jack toege stuurd. Bij te veel goede oplos singen, wordt geloot. Een tip: tel de kaarsen op de bijgaande poster, maar let wel op: de kaar sen zijn aan de zijkant aange sneden! Ze staan er dus niet alle maal op. Veel succes! Ook voor Amstel is een speciale kerstkaart ont wikkeld. Op de afbeelding ziet u de posteruiting w Het fotograferen nam veel tijd in beslag "We gaven dit jaar een van onze ontwerpers een tweeledige opdracht", vertelt John Zent veld. "Hij moest naast een voor stel voor een internationale kerstverpakking, ook een meer algemeen inzetbaar ontwerp maken. De ontwerper kwam toen ondermeer met het voor stel om het Heineken logo in kaarsen uit te beelden. Hoewel dit niet geschikt was voor een speciale kerstverpakking, wil den we het toch niet ongebruikt laten. Vandaar dat we in over leg met Concern Public Rela tions (CPR) besloten het voor de Heineken-lcerstkaart te gebrui ken. Daarnaast is het ontwerp ook benut voor posters en een speciale campagne op de Cana- rische eilanden."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 24