Heineken start nieuwe campagne 'Alcohol en Werk' NEEM JE VERANTWOORDELIJKHEID! Heineken heeft sinds 1984 een actief intern 'Alcohol en Werk'- beleid. Een beleid waar ook buiten het bedrijf veel vraag naar is. Vandaar dat op initiatief van de Stuurgroep Alcohol en Werk deze maand een voorlichtingsboekje is verschenen voor externe bedrijven en relaties. Maar dat is niet het enige wat er gebeurt. Want er is in die tien jaar zoveel veranderd, dat ook het interne leesmateriaal wordt herzien. Dit alles onder de noemer 'Neem je verantwoordelijkheid'. AJ1 Heineken Nederlands Beheer B.V. Wim van Rossvm 19 "In 1984 ging het duidelijk om een bewustmakingsproces. We probeerden medewerkers duidelijk te maken dat het drin ken van alcohol tijdens het werk problemen kan veroorza ken", vertelt Wim van Rossum. Hij is manager Strategie Affairs van Heineken Nederland in Zoeterwoude en lid van de Stuurgroep Alcohol en Werk. "De belangrijkste doelstelling van het toen ingezette beleid was het 'taboe' doorbreken en het bespreekbaar maken van alcoholproblemen. Dat gebeur de ondermeer door het in groe pen bekijken en bespreken van een speciaal gemaakte video film met Koos Postema. In die film vertelden deskundigen en medewerkers openhartig over alcoholproblemen. Ook ver schenen er in die tijd brochures en specials van Vers van 't Vat over het alcoholbeleid van Heineken. In de periode daarna zijn de activiteiten op dit gebied gewoon doorgegaan, ook al gaven we er qua communicatie niet veel ruchtbaarheid aan. Zo hebben we verscheidene spreekbeurten over dit onder werp gehouden en worden er diverse cursussen over Alcohol en Werk gehouden. Ook de gesprekken bij de Medische Dienst vinden nog steeds plaats." Nieuw voorlichtingsmateriaal Hij vervolgt: "De dringende vraag naar nieuw voorlich tingsmateriaal van zowel exter ne relaties en consumenten als van Heineken-medewerkers, heeft ons ertoe aangezet ook een nieuwe, interne campagne rond Alcohol en Werk te starten. Extern kennen we natuurlijk de campagne rond Alcohol en Verkeer met de advertenties en spotjes van de Heineken brouwerijen met als thema 'Neem je verantwoordelijk heid'. Intern hebben we die zelfde slogan gehouden met als kenmerkend element een spe ciaal ontworpen stoplicht. We zeggen daarmee opnieuw dat je zelf verantwoordelijk bent voor waar je alcohol drinkt en hoe veel." Een visueel gevolg hiervan zijn de twee voorlichtingsboekjes en de posters die binnenkort over al in het gebouw hangen. Wim: "Daarnaast zetten we een aan tal nieuwe Alcohol en Werk- cursussen op en zullen we onze voorlichting met name richten op leidinggevenden. Want juist zij moeten een voorbeeldfunc tie daarin vervullen. Het is natuurlijk absoluut onverant woordelijk als een leidingge vende kort voordat hij aan het verkeer deelneemt om naar huis te gaan nog een paar biertjes drinkt. Externe brochure Ook in de brochure die nu voor externe relaties en diverse over heidsinstanties is uitgebracht, staat de eigen verantwoorde lijkheid voor het gebruik van alcohol centraal. "We vertellen daarin wat Heineken in de afge lopen tien jaar heeft gedaan en waarom. Wij hebben gemerkt dat het niet werkt om uitslui tend maatregelen te treffen die in de verbodssfeer liggen. Ons beleid om alcoholproblemen bespreekbaar te maken, werkt echter wel. In de tien jaar dat we nu met Alcohol en Werk bezig zijn, zijn er diverse men sen van hun probleem 'genezen' en inmiddels gewoon weer aan het werk gegaan. Een hele goe de zaak. Maar daarmee zijn we er nog niet. Een voortdurende aandacht en begeleiding blijft nodig. Heineken neemt zijn verantwoordelijkheid daarin serieus en vraagt ook anderen dat te doen. Niet alleen in 1994, maar ook in de jaren daarna", stelt Van Rossum.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 19