toekomst van Afrika en het belang van de Afrikaanse bij drage aan het resultaat van Hei neken. "Ik ben ervan overtuigd dat Afri ka op de hele lange termijn van groot belang is voor Heineken. Het blijft toch een bier-georiën teerd continent. Vooral in de sub-Sahara en alle landen ten zuiden daarvan hoort bier bij het leven. Ik ben daarom erg blij met het besluit van de Raad van Bestuur om onze belangen in Afrika te consolideren." Ervaring en kennis Hij heeft in zijn jaren als bestuurslid altijd veel gereisd. Naast de brouwerijen in Afrika bezocht hij in de periode dat hij ook verantwoordelijk was voor het Verre Oosten ook de vesti gingen in de Aziatische landen. "Ik vind dat je een gebied pas goed kunt besturen vanuit lokaal opgedane ervaring en kennis. Als ik in de vergadering van de Raad van Bestuur over een brouwerij in Indonesië praat, moet ik er geweest zijn om mijn collega's duidelijk te kunnen maken waar het over gaat. Als je iets met eigen ogen hebt gezien, gaat het pas echt leven." De beslissing om binnen de Raad van Bestuur over te stap pen van een regionale naar een functionele indeling stemde hem positief. "Het verdelen van de wereldgebieden onder de leden van de Raad van Bestuur heeft uitstekend gewerkt. Maar op een gegeven moment zagen we dat de strategieën voor de verschillende gebieden te ver uit elkaar gingen lopen. Die overstap naar een functionele indeling is een hele goede zaak geweest. Ik kreeg Produktie onder mijn hoede en dat was even heel wat anders dan Afri ka. Ik was in mijn Coebergh-tijd weliswaar betrokken bij pro duktie, maar dat was op zo'n kleine schaal. Dat is niet te ver gelijken met Heineken." Thuis bij Produktie Coebergh voelde zich snel thuis bij de 'produktieclub', bestaan de uit Production Policy Con trol en Heineken Technical Ser vices. Ook van deze laatste jaren binnen Heineken heeft hij, vol gens eigen zeggen 'weer geno ten'. "Ik heb een groot respect gekregen voor de produktie- functie. We hebben bij Heine ken een gigantische 'know how' in huis. Bovendien heerst bij Produktie een strakke disci pline en een goede saamhorig heid." De positie van Produktie bin nen Heineken is in de loop der jaren wel veranderd, vindt het scheidend bestuurslid. "In het verleden was binnen Heineken Produktie belangrijker dan Commercie en Marketing. Begin jaren zeventig werd het belang van Marketing binnen de onderneming meer en meer onderkend, maar het is niet zo dat Produktie nu van minder Coebergh over Coebergh Mensen die hun naam terugvinden op een produkt, hebben ook altijd een zwak voor dat produkt. Dit geldt voor A.H. Hei neken, maar ook voor H.F.M. Coebergh. "Ik kan me goed voorstellen wat de heer Heineken bedoelde met die opmer king 'een scheef geplakt etiket op een flesje Heineken beschouw ik als een persoonlijke belediging'Zijn statements spreken mij erg aan. Ik voel dat net zo. In de periode dat de heer Heineken nog voorzitter van de Raad van Bestuur was herkende ik dan ook veel in de manier waarop hij de onder neming leidde. Als collega-bestuursleden wel eens hun wenk brauwen fronsten, kon ik goed begrijpen waarom hij iets bepaalds zei." Coebergh heeft altijd achter de vernieuwings processen met het Coebergh-merk gestaan. Ook tijdens de sterke verjonging van het merk in de jaren tachtig. "Terug kijkend vind ik het razend knap hoe Heineken het merk toen gemarket heeft. Coebergh bessenjenever heeft zich ver reweg het best ontwikkeld van alle gedistilleerd merken. Zo rationeel redenerend, vind ik dat de verkoop van het merk een verstandige keuze is geweest. Het merk kon binnen Hei neken niet verder groeien. Het is goed zo." belang zou zijn dan Marketing. De handhaving van de hoge kwaliteit van ons produkt, van het brouwen en verpakken, maar ook de beheersing van de kostprijs zijn zó essentieel dat Produktie evenveel waard is als Marketing. We zijn op dit moment bezig Produktie en Marketing dichter bij elkaar te brengen, met name op het gebied van Research Deve lopment." Zonnige toekomst De heer Coebergh ziet een zon nige toekomst voor de onder neming, zeker onder leiding van K. Vuursteen, de bestuursvoor zitter die hij zeer respecteert. "Ik vind het een gouden greep voor Heineken dat hij nu onze onderneming leidt. Hij is een open en joviale man die de communicatie tussen de bestuursleden onderling heel belangrijk vindt." De heer Coebergh onthulde donderdag 10 november een kunstwerk van Vincent van Leeuwen uit Bodegraven in het bedrijfskantoor van de brouwerij in Zoeterwoude. Hiermee werden de nieuwe fustenlijn en de C02- installatie van de afdeling Energie officieel geopend. n i:3sen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 17