Eigentijds Maar ook de reclame-inspan ningenvan de brouwerijen droe gen hun steentje bij aan de hedendaagse populariteit van het donkerrode nat in het alge meen. De stijgende tendens zet zich nog steeds voort. Ook voor 1994 wordt een verdere groei van de bokbiermarkt verwacht. Junior product manager Simo- ne van Hamond, vertelt hoe Heineken Tarwebok in 1992 is gelanceerd: "We hebben het in een warm en eigentijds jasje gestoken door een andere ver pakking en etikettering. In alles hebben we de nadruk gelegd op het mooie van de herfst. Voorheen overheerste bij bok- bier het gure en het donkere. Daarnaast was ook de smaak- verandering erg belangrijk. Deze verkregen we door tarwe binnen het brouwproces toe te voegen. Tarwebok smaakt daar door frisser." Heineken Tar webok trekt andere liefhebbers dan Amstel bockbier,'dat iets steviger is. Amstel Bock kent door die stevige smaalt een gro te groep trouwe bokbierdrin- kers. Acties In Nederland zijn nu ruim twin tig verschillende bokbieren te koop. Bijna alle bierbrouwers brengen één of meerdere soor ten bokbier op de markt. Veel consumenten proberen ver schillende soorten bokbier uit. Soms meerdere tegelijk om goed de verschillen te kunnen proeven. Als de keus is bepaald, houdt de bierdrinker het meest al voor dat seizoen bij dat ene merk. Dit bokbierseizoen zijn er spe ciale acties gestart. Zo is Hei neken Tarwebok in een specia le 75cl fles bij de slijter verkrijgbaar. Bokbier blijkt ook uitstekend geschikt om te gebruiken in een heerlijk gerecht. Bij een sixpack Amstel Bockbier krijgt de consument een boekje met traditionele bockbierrecepten cadeau om zo culinaire inspiratie op te doen. Dit soort acties kunnen natuur lijk rekenen op de nodige aan dacht zodat de nadruk nog extra op het robijnrode najaarsbier wordt gelegd. Buitenshuis Uit onderzoeksgegevens blijkt dat de verkoop van bokbier in de horeca ongeveer gelijk is aan de verkoop via het thuisverbruik- kanaal. Dat is opvallend omdat normaal gesproken het meeste bier thuis wordt gedronken. Bokbier wordt dus relatief gezien veel buitenshuis genut tigd. Simone van Hamond zegt hierover: "Bokbier is bij uitstek een bier dat je drinkt bij bijzon dere gelegenheden, in een gezel lig café met vrienden." Ludiek De laatste jaren is een traditie in ere hersteld. De opening van het bokbierseizoen, op de eerste maandag van oktober, wordt op bijzondere wijze gevierd. In de grote steden gaat het aanslaan van het eerste vaatje vaalt op ludieke wijze. In Groningen werd dit jaar het eerste vaatje door de varende bierton van Hei neken bij café De Oude Vee- te populariteit werd gezet in 1983. In dat jaar introduceerde de Amstel Brouwerij haar Bock bier op fust. Voorheen was het namelijk alleen verkrijgbaar op fles. Al snel volgden daarna andere brouwers. De grote ommekeer voor bok bier vond plaats in 1992 toen Heineken Tarwebok introdu ceerde. Dit verfrissende bier viel op door een zachtere, zoetere smaak en het bleek makkelijk drinkbaar te zijn. Het trok de aandacht van vele bierliefheb bers. Het moge duidelijk zijn dat Amstel, maar vooral Heineken het bokbier voor een grotere groep consumenten toeganke lijk hebben gemaakt. Blokker bracht in A Groningen het eerste vaatje bokbier aan wal markt bezorgd. In Amsterdam trotseerden negen vertegen woordigers weer en wind. Zij leverden persoonlijk de eerste vaatjes af, met behulp van een speciale fiets. Door de bijzon dere introductie èn door de af spraak van de Nederlandse brouwers, dat vóór de eerste maandag van oktober geen nieu we oogst bokbier mag worden geschonken, wordt het bokbier weieens de 'Beaujolais Primeur' onder de bieren genoemd. Negen vertegenwoordigers leverden op deze fiets de eerste vaatjes afin Amsterdam

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 9