V# 5i' gewaardeerd Miry am van der Linden in A gesprek met een niet-actieve, de heer Engelbert over een van de vertrekregelingen tig te bellen. "De mensen weten me te vinden als ze me nodig hebben. Ze bellen me of komen op afspraak langs op kantoor. Ik ga erheen als dat nodig is. Ver der zijn er in het voorjaar en het najaar de maandelijkse con tactmiddagen. Wat ik het leuk ste vind aan mijn werk? Als ik mensen die met een probleem zitten goed op weg kan helpen. Zodanig dat ze wat aan mijn advies hebben gehad en er blij mee zijn," zegt Sonja. Toegevoegde waarde Zij is overigens degene die jaar lijks voor het hele concern zorgt voor de kerstpakketten die de niet-actieven ontvangen. Al in augustus jongstleden heeft ze 3200 stuks besteld voor de komende kerstdagen. Dit jaar heeft haar Bossche collega Miryam van der Linden daarbij assistentie verleend. Zij is sinds 1991 sociaal contactenmede werkster voor Brabant, Limburg en de Belgische (oud) Heineken- medewerkers. Ze werkt zowel voor de actieven als de niet- actieven. "Ik neem een neutra le positie in. Iemand die zit met een probleem kan daarmee terecht bij zijn PZ-functionaris, de bedrijfsarts of bijvoorbeeld zijn chef. Maar er zijn problemen die iemand liever bespreekt met mij, omdat ik er niet direct zit voor het bedrijfsbelang. Het bevorderen van het maatschap pelijk welzijn van de mensen staat voorop. Actieven bijvoor beeld kunnen bij mij terecht als ze zitten met echtscheidings problemen, moeilijkheden met huisvesting of financiële pro blemen. Ze kunnen door mijn hulp soms van een privé-pro- bleem af worden geholpen of leren er beter mee omgaan. Ze kunnen daardoor beter functio neren in hun baan. Dat is mijn toegevoegde waarde voor Hei- neken voor wat betreft de actie- Willemijn Wohlgemuth, de sociaal contactenmedewerkster voor Zoeterwoude en zuidwest- Nederland, vult aan: "Mensen die privé te kampen hebben met problemen, nemen ze mee naar hun werk. De een is er humeu rig door, de ander is vaker ziek. Kortom, ze zitten niet lekker meer in hun vel. Ik vind het een uitdaging om die mensen te helpen. Het is dan niet zo dat iemand zijn probleem alleen op mijn bureau kan deponeren. Het probleem blijft voor zijn verantwoording. We praten er over, en als verdere professio nele hulp nodig is verwijs ik door naar de juiste instantie. Er zijn legio instanties die gespe cialiseerd zijn in uiteenlopende soorten van hulpverlening. Denk maar aan de Riaggs, psy chologen, psychiaters, alge meen Maatschappelijk Werk, maar bijvoorbeeld ook aan makelaars (wanneer het gaat om huisvesting). Als sociaal contactenmedewerker weet je de weg. Je kunt precies aange ven waar iemand naartoe moet. Maar het komt ook regelmatig voor dat mensen met een klein probleem bij me aankloppen. Dan is het afdoende wanneer ze het bij mij van zich af kunnen praten. Het is dan een kwestie van het voorhouden van een 'spiegel'. Mensen leggen vaak hun probleem bij een ander. Maar het ligt veelal bij henzelf." Druk Wil doet dit werk al 20 jaar bij Heineken. Na 8 jaar Van der Helststraat, verhuisde ze 12 jaar geleden naar PZ Produktie Zoeterwoude. Sinds zo'n ander half jaar, na het vertrek van Lou Kregel, heeft ze ook de niet- actieven van zuidwest-Neder land in haar pakket. Ze doet wat ze kan binnen de 28 uur die ze per week werkt: "Met de niet-actieven erbij is het continu hectisch. Maar ik func tioneer voor mijn gevoel het best als het topdruk is. Ilc voel me daar lekker bij." Ook Miryam van der Linden is enthousiast over haar werk: "Ik voel me als een vis in het water. Een van de leuke kanten is bij voorbeeld het organiseren van de jaarlijkse dagtochten voor niet-actieven. Natuurlijk zitten er ook minder leuke kanten aan dit werk. Je probeert als sociaal contactenmedewerker mensen die problemen hebben altijd te helpen bij het vinden van een oplossing. Ik doe wat ik kan, maar als een probleem te com plex is, dan houden mijn moge lijkheden op. De medewerker is dan meer geholpen met door verwijzen naar een instantie. In dit werk moet je de problemen daar laten waar ze horen. Je moet het van je afzetten als je na een huisbezoek weer weg gaat bij een (oud)medewerker. Je leeft en voelt mee, maar je houdt toch een bepaalde afstand. Vaak na een huisbe zoek zet ik de muziek lekker hard en probeer mijn gedachten te verplaatsen. Neem je geen afstand, dan ga je er aan onder door." Eerlijk "Verder moet je als sociaal con tactenmedewerker eerlijk zijn tegenover de medewerkers. Je moet ze geen toezeggingen doen die je achteraf niet waar kunt maken. Mensen die met finan ciële problemen bij je komen, doe ik geen toezeggingen. Zo van dat ik het wel even voor ze zal regelen of dat alles weer goed komt. Het vereist van de (oud)medewerker zelf heel veel werk, omdat deze vaak anders moet om leren gaan met geld. Budgetbegeleiding (een vorm van hulpverlening -red.) leert niet alleen een huishoudboekje bij te houden. Het is ook elke cent kunnen verantwoorden en nadenken of je je geld wel of niet aan een bepaald artikel wilt uit geven. Werkt de persoon in kwestie niet mee, dan laat ik hem los. Het is de keuze van de medewerker om wel of niet moeite te doen voor de oplos sing van zijn eigen probleem. Als na een tijd de schulden zijn betaald en de medewerker door budgetbegeleiding beter om gaat met geld, dan verzeker ik je dat ik heel erg blij ben met zo'n resultaat," aldus Miryam van der Linden. Willemijn Wohlgemuth houdt kantoor bij Produktie Zoeterwoude

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 23