A net Natuurmonumenten hierover: "Ons onderzoek wijst uit dat deze manier van aan dacht vragen voor natuurbe houd op grote instemming bij de consument mag rekenen. Het publiek vindt het commer ciële element totaal niet sto rend. Als deze actie een succes wordt, opent het deuren die voorheen gesloten bleven. Op deze manier is het mogelijk een groot publiek attent te maken op het 'Heldere Beken'-project en het werk van Natuurmonu menten. Daarom is gekozen voor een actie waarbij het publiek zelf een bijdrage moet leveren." De consumenten die nen zelf de verpakking aan te schaffen. Er wordt dus niet sim pelweg een bedrag geschonken. In de verpakking zit naast de flesjes bier en de twee glazen een brochure waarin uitleg wordt gegeven over het werk van Natuurmonumenten. Dooreen bon uit deze brochure in te vul len en op te sturen, kan iemand lid worden van de Vereniging N atuurmonumenten. Natuurvriendelijk Het project 'Heldere Beken' van de Vereniging Natuurmonu menten gaat miljoenen guldens kosten. Behalve de opbrengst van de Heineken-actie ontvangt de vereniging speciaal voor dit project bijdragen van overheid en waterschappen. Bovendien financiert Natuurmonumenten een belangrijk deel uit eigen middelen. Sinds haar oprichting heeft Natuurmonumenten van meer dere bedrijven geldelijke steun - «W .WWM. ww, v.,, dwenen. Natuurmonumenten wil dit weer terugdraaien. "Eerst moet de kwaliteit van het water, ook van het grondwater, worden verbeterd", bepleit fan Gorter, landschapsarchitect van Natuurmonumenten. "Daarna is het belangrijk om het water in de beek vrij spel te geven en zijn eigen weg te laten zoeken. Het volledig herstellen van de gekozen negen beken zal onge veer twintig jaar duren." Op woensdag 31 augustus werd, tijdens een persconferentie in Hulshorst op de Veluwe, de aan dacht op de unieke samenwer king gevestigd. Beide organisa ties lichtten hun deelname aan het project toe tegenover zowel de regionale als de landelijke pers. Bovendien werd het offi ciële startsein gegeven voor de actie. De heren Van Rompu en Hes sels staken samen de eerste dam door. Het was de bedoeling dat zij dit met een graafmachine zouden doen. Beiden kozen toch voor een milieuvriendelij ker oplossing en hanteerden daarom de traditionele spade. Na enige krachtsinspanning begon de Hierdense beek te stromen en volgde spoedig weer zijn bedding van voor de eeuw wisseling. Inclusief ft.. het project ■Heldere Beken' N. tegen het licht gehouden", ver telt voorlichter Fred Fiechter van Natuurmonumenten. Dit gebeurde door onder andere rug gespraak te houden met de Stichting Natuur en Milieu. "In het brouwproces wordt veel aandacht besteed aan het milieu", haakt Van Rompu hier op in. "Met energie, grond- en hulpstoffen wordt zo zuinig en zorgvuldig mogelijk omge sprongen, kijk maar naar het intern milieuzorgsysteem bij Heineken. Dit project past dan ook prima binnen onze bedrijfs filosofie." Herstellen "Mensen hebben iets met beken. Ze zijn het symbool van de natuur en spreken tot de ver beelding", zegt directeur ter reinbeheer Peter Hessels van Natuurmonumenten. Tot zijn spijt is het onmogelijk om alle beken te herstellen. Voor het Heldere Beken-project heeft Natuurmonumenten haar oog laten vallen op zeven beken in heel Nederland waaronder de Hierdense beek en de Heel- sumse beek op de Veluwe en de Beerze in Noord-Brabant. Veel van deze oude, kronkelende stroompjes zijn rechtgetrokken en vervuild. De oorspronkelijke planten en dieren zijn ver De samenwerkingsovereen komst werd een paar maanden geleden ondertekend door de heren PJ. van Herwerden (Natuurmonumenten) en R. v.d. Torren (Heineken (rechts op de foto)) gekregen. Vanzelfsprekend stelt de vereniging eisen aan de orga nisaties waarmee zij in zee gaat. Sponsors dienen te passen bij de doelstelling en het imago. Een natuurvriendelijke bedrijfs voering is een must. "De ver eniging heeft de activiteiten van Heineken van tevoren goed

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 7