Heineken op de Uitmarkt Stöppelhaene in Raalte Zoeterwoude Voor de zeven tiende keer is 26, 27, en 28 augustus jongstleden de Am sterdamse Uitmarkt gehouden. Heineken was hoofdsponsor van deze traditionele opening van het culturele seizoen. De Uitmarkt speelde zich dit jaar vooral af rond het Amster damse stadhuis, de Stopera, en het Waterlooplein. Bij tal van kraampjes konden de bezoekers informatie krijgen over voor stellingen, tentoonstellingenen andere activiteiten van het komende seizoen. Bovendien maakten veel verschillende artiesten van de gelegenheid gebruik om zich aan het cultu- reehninnend publiek te presen teren. Hiervoor waren tiental len binnen- en buitenpodia opgesteld. Op het 'Heineken-podium' tra den één avond en twee dagen lang verschillende bands en artiesten op. De acts werden aangekondigd door diverse pre sentatoren zoals Jack Spijker man (Vara)Voor Heineken tap- penisten en horecaondernemers was een speciaal vestje ver vaardigd. Hierop was het Hei- neken-logo tezamen met de Uitmarkt-nar, afgebeeld. Op vrij dag- en en zondagavond werden er op Nederland 3 uitgebreide reportages over de Uitmarkt uitgezonden. De zeventiende Uitmarkt trok, ondanks dat het weer tegenzat, ongeveer een half miljoen bezoekers. 44-ste keer op rij gehouden. Het programma bestond onder ande re uit een Sallandse cabaret avond, een verkiezing tot Oogstkoningin, Oudhollandse wedstrijden, het blaozersfesti- val en ambachtsmarkten. Eén van de hoogtepunten van het feest was het corso van praal wagens opgebouwd uit oogst- produkten. Natuurlijk ontbrak bij dit corso de Heineken span- wagen niet. De Heineken spanwagen A in Raalte Raalte In het Overijsselse Raalte heeft het jaarlijkse Sal landse oogstfeest, beter bekend als de 'Stöppelhaene', ongeveer honderdduizend bezoekers ge trokken. Heineken droeg haar steentje bij aan dit eind augus tus gehouden evenement, dat gerust een begrip in de regio genoemd mag worden. De Reclame Service Dienst had tientallen tappunten geïnstal leerd. Vier kelderbierwagens waren nodig om de dorst van de vele bezoekers te lessen. Bij dran kenhandel Cambrinus in Rijssen bracht het feest eveneens de nodige drukte teweeg. De Stöppelhaene werd voor de Stoppels Het oogstfeest de Stöppelhaene ontstond in vervlogen tijden toen het gemaaide graan, na het drogen, met de boerenwagens naar de boerderij werd gebracht. De laatste wagen werd versierd met een houten haan met oogst- kransen. Bij aankomst op het erf bevestigde men de haan tegen de gevel van de boerderij en vier de feest. Het woord 'stoppel' ver wijst naar de stoppels die over bleven op de akkers na het oogsten van het graan.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 20