Amstel steunt Europees topvoetbal '-v<T 14 16 We hebben u al eerder gemeld dat Amstel de UEFA Cham pions League sponsort. Voor Amstel is dit het eerste spon sorship op Europees niveau. De komende tijd zullen de voet balliefhebbers onder u regelma tig Amstel aan de zijlijn van het Europese topvoetbal tegen komen. In Europa heeft Amstel een ster ke marktpositie in met name Nederland, Griekenland en Hongarije. Het merk is onlangs geïntroduceerd in Frankrijk, Italië, Zwitserland, Engeland en Portugal. Voetbal is in al die landen populair. De sport biedt sponsors het bereiken van miljoenen Europese voetbal liefhebbers. Bijna 700.000 voet balfans op de tribunes, 16 lands kampioenen, 24 wedstrijden in 8 landen, gemiddeld 160 mil joen televisiekijkers per wed strijddag, ruim 2,9 miljard tele visiekijkers gedurende de hele competitie. Zo maar een paar feiten uit de UEFA Champions League van 1993, de fameuze Europese voetbalcompetitie voor landskampioenen. Officieel partner De komende drie voetbalsei zoenen is Amstel als Officieel Partner aan de UEFA Cham pions League verbonden. De topcompetitie die voorheen haar bekendheid kreeg onder de naam Europa Cup 1, is het meest prestigieuze jaarlijks terugkerende voetbalevene ment op Europees niveau. Top clubs als Ajax, AC Milan, Paris St. Germain, FC Barcelona en Manchester United strijden sinds 14 september weer om de felbegeerde Europa Cup voor landskampioenen. UEFA De competitie wordt georgani seerd door de UEFA (Union des Associations Européennes de Football], de organisatie voor het Europese voetbal, die in 1954 werd opgericht. Het idee om een Europese competitie op te zetten ontstond al in 1920. In dat jaar kreeg de 'Mitropa Cup' gestalte. Landen uit Mid den Europa streden om de Euro pese titel. Eind jaren '40 werd de "End of season, Latin Cup" geor ganiseerd tussen de landskam pioenen van Italië, Spanje en Portugal. Een jaar na de oprich ting van de UEFA, in 1954, kwam de Europese voetbal competitie pas echt van de grond. De beginjaren van de UEFA Champions League wer den gedomineerd door Spanje. Real Madrid won maar liefst vijf achtereenvolgende jaren de Europa Cup 1. Nederland kwam in de jaren '70 pas echt goed naar voren. Feyenoord won in 1970 de spannende finalewedstrijd tegen Celtic. In de drie jaren die daarop volgden behaalde Ajax, toen nog met Johan Cruyff, met succes de trofee. Seizoen 1994/1995 De competitie is gespreid over elf wedstrijddagen, inclusief de finale. In totaal zullen dit jaar zestien teams om de Europa Cup 1 gaan strijden. Acht teams waren al zeker van hun plaats in de competitie. Zij zijn door hun goede prestaties in de laatste vijf jaar al van deelname verzekerd. Galatasaray SC, IFK Göteborg, Dynamo Kiev, Paris St. Ger main, Steaua Boekarest, Hajduk Split, SV Casino Salzburg, en AEK Athene werden nog toege voegd aan de eerste acht teams. Zij veroverden hun kwalificatie in de voorrondes die op 10 en 24 augustus werden gehouden. De deelnemende teams zijn ver deeld over vier poules van vier deelnemers. Ajax krijgt in poule D van de UEFA Champions League te maken met AC Milan, de Oos tenrijkse titelhouder SV Casi no Salzburg en AEK Athene uit Griekenland. Trainer Van Gaal die voor het nieuwe seizoen weinig spectaculaire aankopen heeft gedaan, heeft 20 spelers geselecteerd. De spits Litmanen schept hoge verwachtingen voor de komende UEFA Cham pions League. "Als voetballief hebber hoop ik uiteraard dat Ajax de UEFA Champions League wint. Dat zou goed zijn voor het Nederlandse voetbal, dat al sinds het EK van 1988 wacht op internationaal aan sprekend succes. Voor het Europese voetbal zou het geweldig zijn als Ajax, een De felbegeerde Europacup 1 wordt ook gebruikt in Amstel-reclameuitingen club met veel eigen talent, een club die altijd aanvallend en open voetbal speelt, de UEFA Champions League wint", ver telt Freek de Wette, Sponsoring Manager van Amstel, enthou siast. Volgend jaar eind mei wordt duidelijk wie de 'Cup met de Grote Oren' aan de erelijst mag toevoegen. Publiciteit Ook publicitair gezien is de UEFA Champions League een competitie van topniveau. Alleen al in Europa volgden vorig seizoen ruim 2,9 miljard voetballiefhebbers de UEFA Champions League op de tele visie. Dit jaar wordt dit aantal ongetwijfeld veel hoger, gezien de uitbreiding van acht naar zes tien deelnemende clubs. Grote radio- en TV-stations als NOS, RTL, BRT, TVE, RTI en TF1 zul len gedurende het hele seizoen aanwezig zijn om de wedstrij den te verslaan. Amstel zal de komende drie jaren haar merk optimaal onder de aandacht brengen van miljoenen voet balfans. Iedere wedstrijd heeft Amstel minimaal vier reclame borden rond het veld. Tevens zijn, speciaal voor de competi tie, televisie-commercials en een advertentiecampagne ont wikkeld. International Advertising Ma nager van Amstel, Michiel Ver hagen, is enthousiast over de nieuwe commercials: "Ze bren gen Amstel, zowel in landen waar Amstel al sterk gepositio neerd is als in landen waar het merk nog in de opbouwfase zit, op een creatieve en sympathie ke manier onder de aandacht. En natuurlijk maken ze een koppeling met het populaire evenement UEFA Champions League." De reclamespots zijn in ons land in elk geval te zien via Eurosport. Freek de Wette over de Cham pions League-activiteiten in ons land: "Voor Nederland zijn diverse extra activiteiten op de agenda gezet. Medewerkers van onze brouwerij konden met de fameuze Cup op de foto. Verder hebben we een uitgebreid ont vangstenprogramma ontwik keld voor onze relaties. En bovendien is er een display-wed strijd georganiseerd voor Albert Heijn-filialen waarmee wed strijdkaartjes te winnen zijn".

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 16