"Iedereen heeft belang bij Personeels- onderzoek" Van eind september tot half november wordt onder de medewerkers van Heineken Nederlands Beheer (HNB) het Per- soneelsonderzoek 1994 gehouden. Het wordt verricht door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Het personeel kan anoniem een mening geven over het sociaal beleid en het personeelsbeleid. Directeur Personeelszaken HNB, Frans Versteeg: "Het per- soneelsonderzoek is voor de onderneming de manier bij uit stek om systematisch na te gaan hoe het sociaal beleid en het per soneelsbeleid binnen onze onderneming in het algemeen wordt ervaren. Voor de mensen binnen de onderneming is het de kans om hun mening kenbaar te maken. Juist omdat het personeelsonderzoek strikt anoniem is." Niet vergelijken Eén keer eerder is een per soneelsonderzoek gehouden, namelijk in 1985. De HNB- directie wilde vaststellen wat de medewerkers van het sociaal beleid en het daarmee samen hangende personeelsbeleid von den. Versteeg: "In wezen staat dat nu ook weer centraal. Ik denk dat het een hele goede, maar ook hele normale zaak is dat een werkgever systematisch wil nagaan hoe zijn beleid wordt ervaren. Door op gezette tijden systematisch en gestructureerd te meten hoe het beleid wordt ervaren komt informatie beschikbaar, die gebruikt kan worden om waar nodig dat beleid bij te sturen." Het Personeelsonderzoek van 1985 had als belangrijkste uit komst dat 74% van de mede werkers Heineken een goed bedrijf vond om voor te werken. Volgens Versteeg heeft het weinig zin om deze en andere uitkomsten uit het komende Personeelsonderzoek te gaan vergelijken met 1985. Daarvoor is de tussenliggende periode te lang geweest. Feit is wel, dat met de opmerkingen uit 1985 rekening is gehouden bij het for muleren van nieuw personeels beleid. Elke drie jaar De COR is zoals in 1985 nauw betrokken geweest bij de voor bereidingen van de nieuwe enquête. Versteeg: "We hebben met de COR afgesproken dat het Personeelsonderzoek voor taan iedere drie jaar wordt her haald. Dat staat vast. Zo kun je terugkijkend naar het vorige onderzoek voortaan goed vast stellen wat is verbeterd en wat nog beter kan in het werken bij Heineken. De HNB-directie houdt daar rekening mee bij het formuleren van het sociaal beleid. We gaan waar mogelijk de knelpunten voor iedereen zichtbaar aanpakken." Versteeg benadrukt dat de acties die HNB gaat ondernemen, die nen aan te sluiten op de diver se veranderingsprocessen die bij de bedrijfsonderdelen in Neder land plaatsvinden. Het Perso neelsonderzoek kan daar vol gens Versteeg juist goed op aansluiten. En hoewel er van zelfsprekend tussen de diverse Frans Versteeg: "We gaan daar waar mogelijk de knelpunten voor iedereen zichtbaar aanpakken. bedrijfsonderdelen verschillen zijn, blijft er natuurlijk een aan tal algemene zaken over die voor alle medewerkers gelden. Daarom is het erg belangrijk dat iedereen mee doet aan het onderzoek. Anoniem Voorafgaand aan het onderzoek verschijnt nog een speciale folder voor het personeel over dit onderwerp. De enquête is bestemd voor alle Heineken- medewerlcers. Om de vragen lijsten te kunnen invullen wor den zo dicht mogelijk bij ieders werkplek speciale ruimtes in gericht. Een medewerker van het onafhankelijke bureau is daar aanwezig voor begeleiding en het beantwoorden van vra gen. Om straks knelpunten te kunnen aanpakken moet een aantal algemene gegevens wor den ingevuld. Bijvoorbeeld het betreffende kostenplaatsnum- mer. Dat is nodig omdat een deel van de informatie die uit het onderzoek naar voren komt, betrekking heeft op spe cifieke situaties in bepaalde bedrijfsonderdelen. Het gaat hier niet om persoonlijke gege vens. Er kan straks niet worden herleid wie wat heeft ingevuld. De resultaten van het Perso neelsonderzoek zullen begin 1995 worden bekendgemaakt.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 6