ff
"Mijn grootste angst was om na
Afrika op een klein kamertje in
Nederland terecht te komen"
"Ik heb in het begin mensen
moeten uitleggen waarom de
vorming van DCS zo belangrijk is"
"DCS moet een afdeling
worden die de klanten een
optimale service biedt"
bijvoorbeeld wachtchefs vervangen."
In 1979volgde zijn overplaatsing naar
Rwanda. "Ook daar heb ik in ver
schillende functies gewerkt. Ik was
chef Brouwen, chef Bottelarij, chef
Limonadefabriek enzovoort. Overi
gens een mooi land, Rwanda. Ik vind
het zelfs een van de mooiste landen
van Afrika. Het is erg dat het land
nu zo verscheurd is door een burger
oorlog."
In 1980 volgde de overplaatsing naar
Lagos, waar fan Jaap produktieleider
werd. Vier jaar later kwam hij bij de
brouwerij in Ghana terecht en van
1986 tot 1989 was fan Jaap brouwe
rijmanager bij Bukavu in Zaïre. Zijn
Afrikaanse periode laat nog steeds een
warme herinnering na. "Mijn groot
ste angst was om na Afrika ergens op
een benauwd kamertje in Nederland
terecht te komen", vertelt hij hier
over. "Gelukkig kwam die angst
droom niet uit, omdat ik meteen na
Afrika produktieleider in de brouwe
rij te Zoeterwoude werd. Uiteindelijk
ben ik dan toch terechtgekomen in
een kantoorkamer van het hoofdge
bouw in Zoeterwoude. En het is
benauwd! Wel dertig graden", zegt hij
lachend met een verwijzing naar het
warme weer van de afgelopen weken.
"Tja, het enige wat je daar nog tegen
kunt doen is de ramen en deuren wijd
open te zetten."
Veel discussies
Sinds juni 1993 is hij hoofd Physieke
Distributie en sinds 4 april 1994 unit
manager DCS. Dat laatste is een
nieuw te vormen afdeling met in
t bezig
totaal 250 medewerkers, in het kader
van het project Mensen Maken Hei-
neken. Toen fan faap vorig jaar aan
trad was zijn eerste taak dan ook de
vorming van DCS, dat uit de beide
afdelingen Magazijnen en Intern
Transport (MTT) in Zoeterwoude en
Den Bosch, Physieke Distributie en
facturering bestaat.
"Daar is en zal in de toekomst nog
heel veel tijd in gaan zitten", vertelt
hij hierover. "Ik moest ervoor zorgen
dat er onder de medewerkers een
draagvlak voor DCS is. Geen gemak
kelijke taak. Het betekent in de eer
ste plaats veel praten met mensen,
hen uitleggen waarom DCS nodig is
en de opmerkingen van hun kant
terugkoppelen. Kortom veel discus
sies aangaan. Daarbij moeten ook de
verschillende afdelingsculturen op
elkaar worden afgestemd, hoewel die
volgens mij niet zo heel ver uit elkaar
liggen. Physieke Distributie is name
lijk voor een groot deel al in Produk-
tie gevestigd. Alleen hiërarchisch
gezien hingen de verschillende afde
lingen onder een andere poot", aldus
fan faap ten Hoor
Jan faap ten Hoor, die bij dit alles
het voordeel heeft dat hij zelf lang
in Produktie heeft gewerkt. "Je kent
de achtergrond van de medewerkers
en hun manier van denken en dat
werkt vaak veel prettiger bij de te
voeren discussies. Al met al is het
een heel drukke baan. Ik moet vaak
naar Den Bosch en blijf daar soms
tot laat in de middag. Voordat je dan
thuis bent, heb je menige file moeten
doorstaan."
Commerciëler gericht
Zijn functie als unit-manager DCS is
veel commerciëler gericht dan zijn
baan binnen Produktie. "Als produk
tieleider ben je veel meer intern
gericht, terwijl een unit-manager DCS
veel meer extern bezig is. Dat vond
ik ook de uitdaging toen ik deze baan
kreeg. Bovendien houd ik er niet van
zijn
om erg lang op een post te blijven zit
ten. Ik houd van verandering."
Uitdagingen zoekt hij overigens ook
in zijn vrije tijd, waarbij hij zich voor
al op het terrein van de Scouting
beweegt. "Ik ben nu alleen nog stich
tingsvoorzitter, maar vroeger zat ik
ook in de leiding. Verder heb ik zit
ting in de medezeggenschapsraad van
de school van mijn kinderen. We heb
ben twee meisjes van 14 en 9 en twee
jongens van 13 en 11 jaar. Mijn enige
andere hobby die ik zo nu en dan wel
eens uitoefen is racefietsen. Maar, het
klinkt afgezaagd, als manager heb je
daar nauwelijks tijdvoor. Ik merk het
aan mijn verslechterde conditie. Voor
de rest heb ik weieens wat gegolfd in
Nigeria en Ghana. Maar dat mag geen
naam hebben."
Optimale service
Voorlopig heeft hij nog zijn handen
vol aan de opbouw van de nieuw te
vormen unit DCS. Een afdeling die
straks zowel de aansturing (Physieke
Distributie) als de uitvoering (MIT)
van biertransporten moet regelen, fan
faap hierover: "DCS moet een afde
ling worden die marktgericht is en
optimale service richting de klanten
verleent. We zijn er nog niet helemaal,
maar we zijn al een eind de goede
weg op. Het afdelingsplaatje is inmid
dels rond en eind augustus, begin
september wordt een brochure met
dat plaatje uitgebracht en onder de
medewerkers van DCS verspreid.
Groepen met medewerkers zijn druk
bezig processen in kaart te brengen
en aan te geven welke taken de
taalcteams binnen DCS moeten
gaan vervullen. Verder gaat het nog
om de invulling van de functie
profielen en van de functies zelf. Dat
zal nog wel wat tijd in beslag nemen.
Ik verwacht dat wij in de loop van
1995 echt volledig als unit kunnen
draaien."