ff "Mijn grootste angst was om na Afrika op een klein kamertje in Nederland terecht te komen" "Ik heb in het begin mensen moeten uitleggen waarom de vorming van DCS zo belangrijk is" "DCS moet een afdeling worden die de klanten een optimale service biedt" bijvoorbeeld wachtchefs vervangen." In 1979volgde zijn overplaatsing naar Rwanda. "Ook daar heb ik in ver schillende functies gewerkt. Ik was chef Brouwen, chef Bottelarij, chef Limonadefabriek enzovoort. Overi gens een mooi land, Rwanda. Ik vind het zelfs een van de mooiste landen van Afrika. Het is erg dat het land nu zo verscheurd is door een burger oorlog." In 1980 volgde de overplaatsing naar Lagos, waar fan Jaap produktieleider werd. Vier jaar later kwam hij bij de brouwerij in Ghana terecht en van 1986 tot 1989 was fan Jaap brouwe rijmanager bij Bukavu in Zaïre. Zijn Afrikaanse periode laat nog steeds een warme herinnering na. "Mijn groot ste angst was om na Afrika ergens op een benauwd kamertje in Nederland terecht te komen", vertelt hij hier over. "Gelukkig kwam die angst droom niet uit, omdat ik meteen na Afrika produktieleider in de brouwe rij te Zoeterwoude werd. Uiteindelijk ben ik dan toch terechtgekomen in een kantoorkamer van het hoofdge bouw in Zoeterwoude. En het is benauwd! Wel dertig graden", zegt hij lachend met een verwijzing naar het warme weer van de afgelopen weken. "Tja, het enige wat je daar nog tegen kunt doen is de ramen en deuren wijd open te zetten." Veel discussies Sinds juni 1993 is hij hoofd Physieke Distributie en sinds 4 april 1994 unit manager DCS. Dat laatste is een nieuw te vormen afdeling met in t bezig totaal 250 medewerkers, in het kader van het project Mensen Maken Hei- neken. Toen fan faap vorig jaar aan trad was zijn eerste taak dan ook de vorming van DCS, dat uit de beide afdelingen Magazijnen en Intern Transport (MTT) in Zoeterwoude en Den Bosch, Physieke Distributie en facturering bestaat. "Daar is en zal in de toekomst nog heel veel tijd in gaan zitten", vertelt hij hierover. "Ik moest ervoor zorgen dat er onder de medewerkers een draagvlak voor DCS is. Geen gemak kelijke taak. Het betekent in de eer ste plaats veel praten met mensen, hen uitleggen waarom DCS nodig is en de opmerkingen van hun kant terugkoppelen. Kortom veel discus sies aangaan. Daarbij moeten ook de verschillende afdelingsculturen op elkaar worden afgestemd, hoewel die volgens mij niet zo heel ver uit elkaar liggen. Physieke Distributie is name lijk voor een groot deel al in Produk- tie gevestigd. Alleen hiërarchisch gezien hingen de verschillende afde lingen onder een andere poot", aldus fan faap ten Hoor Jan faap ten Hoor, die bij dit alles het voordeel heeft dat hij zelf lang in Produktie heeft gewerkt. "Je kent de achtergrond van de medewerkers en hun manier van denken en dat werkt vaak veel prettiger bij de te voeren discussies. Al met al is het een heel drukke baan. Ik moet vaak naar Den Bosch en blijf daar soms tot laat in de middag. Voordat je dan thuis bent, heb je menige file moeten doorstaan." Commerciëler gericht Zijn functie als unit-manager DCS is veel commerciëler gericht dan zijn baan binnen Produktie. "Als produk tieleider ben je veel meer intern gericht, terwijl een unit-manager DCS veel meer extern bezig is. Dat vond ik ook de uitdaging toen ik deze baan kreeg. Bovendien houd ik er niet van zijn om erg lang op een post te blijven zit ten. Ik houd van verandering." Uitdagingen zoekt hij overigens ook in zijn vrije tijd, waarbij hij zich voor al op het terrein van de Scouting beweegt. "Ik ben nu alleen nog stich tingsvoorzitter, maar vroeger zat ik ook in de leiding. Verder heb ik zit ting in de medezeggenschapsraad van de school van mijn kinderen. We heb ben twee meisjes van 14 en 9 en twee jongens van 13 en 11 jaar. Mijn enige andere hobby die ik zo nu en dan wel eens uitoefen is racefietsen. Maar, het klinkt afgezaagd, als manager heb je daar nauwelijks tijdvoor. Ik merk het aan mijn verslechterde conditie. Voor de rest heb ik weieens wat gegolfd in Nigeria en Ghana. Maar dat mag geen naam hebben." Optimale service Voorlopig heeft hij nog zijn handen vol aan de opbouw van de nieuw te vormen unit DCS. Een afdeling die straks zowel de aansturing (Physieke Distributie) als de uitvoering (MIT) van biertransporten moet regelen, fan faap hierover: "DCS moet een afde ling worden die marktgericht is en optimale service richting de klanten verleent. We zijn er nog niet helemaal, maar we zijn al een eind de goede weg op. Het afdelingsplaatje is inmid dels rond en eind augustus, begin september wordt een brochure met dat plaatje uitgebracht en onder de medewerkers van DCS verspreid. Groepen met medewerkers zijn druk bezig processen in kaart te brengen en aan te geven welke taken de taalcteams binnen DCS moeten gaan vervullen. Verder gaat het nog om de invulling van de functie profielen en van de functies zelf. Dat zal nog wel wat tijd in beslag nemen. Ik verwacht dat wij in de loop van 1995 echt volledig als unit kunnen draaien."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 5