"Met veel slijters heb ik al een goede band" Sinds 1 januari van dit jaar zijn zes thuisverbruik- vertegenwoordigers gespecialiseerd in het bezoeken van slijters. Een van hen is Wim Nikkelen. Hij bezocht voorheen overwegend supermarkten. Hoe vergaat het hem nu? En wat zijn de vorderingen binnen dit jonge vakgebied? Volgens de vertegenwoordiger in hart en nieren was de over stap naar de slijterijsector hem op het lijf geschreven. "Naast mijn opleiding aan de Middel bare Technische School had ik een bijbaan in een slijterij in Nij megen. Na het voltooien van mijn opleiding, kreeg ik daar een functie als bedrijfsleider aangeboden. Indertijd was, net als nu, de arbeidsmarkt krap, dus de keus was snel gemaakt. Nadat ik daar tien jaar met veel voldoening had gewerkt, was het tijd voor verandering en zocht ik een baan in de verte genwoordiging. Daardoor kwam ik bij Heineken terecht waar ik nu al bijna zes jaar met veel plezier werk." Sinds januari heeft Wim zowel zelfstandige slijters, dranken handels als groothandels in zijn bestand. Per afnemer bekijkt hij hoe vaak hij een bezoek brengt. Zijn verkoopgebied strekt zich uit tussen de steden Arnhem en Nijmegen en Den Haag en Delft. "Tijdens mijn eerste maanden moest ik leren om het gesprek met de slijters op tijd af te ronden. Vooral aan het begin van de week hebben zij tijd genoeg en willen graag dat je nog even blijft. Maar ik moet ook nog andere klanten bezoeken, dus is daar helaas weinig tijd voor. Met veel slijters heb ik al een goede band, dat werpt zake lijk zijn vruchten af." Speciale acties Van de slijters ontvangt Wim Nikkelen goede geluiden: "Er is een marge in de prijs inge bouwd, zodat het voor de slijter financieel aantrekkelijker is geworden om bieren van Hei neken te verkopen. Bovendien profiteren consumenten die hun bier bij de slijterij halen tegenwoordig van speciale acties zoals een gratis glas bij twee zesdragers Kylian of Amstel 1870. De meeste slijters hebben een uitgebreid assorti ment speciaalbieren. De slijte rijvertegenwoordigers kunnen de vragen van de slijters over deze bieren uitgebreid beant woorden. Zo kan de slijter de consument weer goed advise ren. Dit alles tezamen trekt klanten aan." Volgens Wim behoort de achtergestelde posi tie van de slijters tot het verle den en reageren zij nu enthou siast op zijn bezoek. "De relatie tussen de slijter en Heineken is nu duidelijk beter. Door de acties blijft ons bezoek de slij ters bovendien langer bij. Ik krijg nu vaak te horen: "Goh, wat komen jullie regelmatig." Consument sturen Wat is het wezenlijke verschil tussen supermarkten en slijte rijen voor een vertegenwoordi- Het lijstje van Wim Heineken of AmsteH Amstel, het liefst Amstel 1870 Zomer of winter Privé vind ik de winter gezel liger maar voor de verkoop houd ik meer van de zomer, al die speciale produkten vind ik interessant. Volkskrant of Telegraafi Telegraaf als ik moet kiezen, liever lees ik mijn regionale dagblad 'De Gelderlander'. Het strand of het bosi Het bos, ik ben dol op de natuur. Het strand in okto ber met veel wind bevalt mij ook prima. ger? "De manier van denken bij de afnemers. De supermarkt houder denkt rationeel, hij wil een zo hoog mogelijke omzet. Bovendien levert hij niet alleen dranken, maar een uitgebreid pakket aan produkten. De slij ter denkt bij het verkopen meer emotioneel, is meer bij het pro- dukt betrokken. In feite kan hij alle dranken verkopen. Hij kan de consument adviseren door bijvoorbeeld een speciaalbier aan te bevelen. Dat is juist belangrijk voor ons bij de intro ductie van nieuwe produkten." Wim Nikkelen heeft, naast dat hij verkoopt, een duidelijk advi serende taak. Bijvoorbeeld over de presentatie van het produkt. Maar bovendien geven slijterij vertegenwoordigers advies over de af te nemen hoeveelheden. Nikkelen: "Daarbij gaat het er niet om zoveel mogelijk te ver kopen. Dat werkt niet op de lan ge termijn. Het is verstandiger om precies aan de vraag van de klanten te voldoen." "Het bijzondere van dit werk is dat achter elke slijterij weer een andere persoonlijkheid zit. Zo ken ik een slijter die alsmaar door zijn winkel heen en weer blijft lopen. In het begin is dat even vreemd maar nu ben ik er aan gewend. Een andere slijter blijft de wijn Cöte du Rhone in onvervalst Haags 'Cotex' du Rhöne noemen. En dan maar proberen om niet te lachen. De slijterij vertegenwoordiging bevalt mij prima." Wim Nikkelen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 26