transport bedacht. "De trein speelt bij de export naar Zwit serland een grote rol. Het goed koopst is het transport per schip over de Rijn. Dat gaat goed, alleen ontstaat er een probleem zodra de containers in Basel over de weg verder moeten. Zwitserland voert namelijk een veel grotere gewichtsbeperking over de weg. Een vrachtwagen mag daar in totaal maar 28 ton wegen, terwijl dat in Nederland 50 ton is. De vrachtwagen in Zwitserland is voor Nederland se maatstaven dus maar voor iets meer dan de helft beladen. Het vervoer vanaf het schip door de rest van Zwitserland wordt dan ineens erg duur", legt Holvast uit. "Hier hebben we sinds kort wat op gevonden. Op de brouwerij in Den Bosch worden zoge noemde wissellaadbakken bela den. Daarvan gaan er twee op een vrachtwagen. In Keulen (nu nog de laadplaats van de ver voerder) gaan deze op de trein naar Zwitserland. Vanaf daar volgt transport over de weg naar het distributiecentrum voor het Duitstalige deel van het land. Er wordt, volgens de Zwitserse regels, één wissellaadbak per vrachtwagen vervoerd", aldus de twee Rotterdamse collega's over hun nieuwste vinding. betekent wel dat van tevoren zeer veel certificaten en papie ren moeten worden aange vraagd en geregeld. Zo is er in Nederland al een bedrijf aange steld, dat vooraf een monster van alle exportprodukten naar Rusland moet controleren. Daarnaast moet de Russische importeur een brief afgeven waarin hij bevestigt dat de leverancier het land weer zal verlaten. Verder moeten alle invoerrechten en belastingen al betaald zijn." "Het vervoer naar Rusland heeft tot nu toe voornamelijk Mos kou en St. Petersburg als bestemming. De tocht daarheen is erg gevaarlijk omdat er veel berovingen plaatsvinden. Uit voorzorg rijden de vrachtwa gens daarom altijd in konvooi. Minimaal één van de wagens van het konvooi heeft satelliet- apparatuur aan boord waarmee contact met Nederland wordt gehouden. Doordat de situatie er steeds gevaarlijker op is geworden, proberen we nu het eerste stuk van het transport over zee te laten plaatsvinden, zodat er korter over de weg gere den hoeft te worden. Ook lopen er proeftransporten met con tainers op de trein. De contai ners staan dan met de deuren tegen elkaar aangedrukt zodat ze onderweg niet geopend kun nen worden", licht Van Gam- meren toe. Wissellaadbakken Voor de export naar Zwitser land is een nieuw soort van Het nieuwe ingenieuze A wissellaadbakken-systeem waarmee het Heineken bier naar Zwitserland vervoerd wordt (vervolg van pagina 11) wordt gebruik gemaakt van de korte zeeverbinding oftewel de kustvaart. Wij noemen het de 'short-sea operator'. Het beleid van de Nederlandse overheid is er erg op gericht om in de toe komst het vervoer over de weg zoveel mogelijk te beperken. Aangezien Portugal een land is waar we prima over zee heen kunnen, hebben we gekozen om file-vrij over zee te trans porteren. Ook uit deze afweging blijkt dus dat Heineken vooruit loopt op de regelgevingen die de overheid voor de toekomst wil gaan instellen", vervolgt Fred Holvast. Bijzondere omstandigheden De recente ontwikkelingen in Oost-Europa zorgen voor nogal wat extra problemen op het gebied van transport over de weg. Hans van Gammeren hier over: "Het transport naar Bul garije en Roemenië gaat per schip via de Zwarte Zee of per vracht wagen. Die keuze is afhankelijk van de prijzen van de trans portmiddelen en de planning en dat verschilt van tijd tot tijd. Nu met de problemen in het voor malige Joegoslavië transporte ren we liever per schip zodat er geen wagens door het oorlogs gebied heen hoeven." "Rusland is binnen Europa een heel ander verhaal. Naar alle staten wordt over de weg Heineken bier geëxporteerd, maar het grootste probleem daarbij vormen de steeds maar wisselende regelgevingen. Het

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 20