transport bedacht. "De trein
speelt bij de export naar Zwit
serland een grote rol. Het goed
koopst is het transport per schip
over de Rijn. Dat gaat goed,
alleen ontstaat er een probleem
zodra de containers in Basel
over de weg verder moeten.
Zwitserland voert namelijk een
veel grotere gewichtsbeperking
over de weg. Een vrachtwagen
mag daar in totaal maar 28 ton
wegen, terwijl dat in Nederland
50 ton is. De vrachtwagen in
Zwitserland is voor Nederland
se maatstaven dus maar voor
iets meer dan de helft beladen.
Het vervoer vanaf het schip
door de rest van Zwitserland
wordt dan ineens erg duur", legt
Holvast uit.
"Hier hebben we sinds kort wat
op gevonden. Op de brouwerij
in Den Bosch worden zoge
noemde wissellaadbakken bela
den. Daarvan gaan er twee op
een vrachtwagen. In Keulen (nu
nog de laadplaats van de ver
voerder) gaan deze op de trein
naar Zwitserland. Vanaf daar
volgt transport over de weg naar
het distributiecentrum voor het
Duitstalige deel van het land. Er
wordt, volgens de Zwitserse
regels, één wissellaadbak per
vrachtwagen vervoerd", aldus
de twee Rotterdamse collega's
over hun nieuwste vinding.
betekent wel dat van tevoren
zeer veel certificaten en papie
ren moeten worden aange
vraagd en geregeld. Zo is er in
Nederland al een bedrijf aange
steld, dat vooraf een monster
van alle exportprodukten naar
Rusland moet controleren.
Daarnaast moet de Russische
importeur een brief afgeven
waarin hij bevestigt dat de
leverancier het land weer zal
verlaten. Verder moeten alle
invoerrechten en belastingen
al betaald zijn."
"Het vervoer naar Rusland heeft
tot nu toe voornamelijk Mos
kou en St. Petersburg als
bestemming. De tocht daarheen
is erg gevaarlijk omdat er veel
berovingen plaatsvinden. Uit
voorzorg rijden de vrachtwa
gens daarom altijd in konvooi.
Minimaal één van de wagens
van het konvooi heeft satelliet-
apparatuur aan boord waarmee
contact met Nederland wordt
gehouden. Doordat de situatie
er steeds gevaarlijker op is
geworden, proberen we nu het
eerste stuk van het transport
over zee te laten plaatsvinden,
zodat er korter over de weg gere
den hoeft te worden. Ook lopen
er proeftransporten met con
tainers op de trein. De contai
ners staan dan met de deuren
tegen elkaar aangedrukt zodat
ze onderweg niet geopend kun
nen worden", licht Van Gam-
meren toe.
Wissellaadbakken
Voor de export naar Zwitser
land is een nieuw soort van
Het nieuwe ingenieuze A
wissellaadbakken-systeem
waarmee het Heineken bier
naar Zwitserland vervoerd
wordt
(vervolg van pagina 11)
wordt gebruik gemaakt van de
korte zeeverbinding oftewel de
kustvaart. Wij noemen het de
'short-sea operator'. Het beleid
van de Nederlandse overheid is
er erg op gericht om in de toe
komst het vervoer over de weg
zoveel mogelijk te beperken.
Aangezien Portugal een land is
waar we prima over zee heen
kunnen, hebben we gekozen
om file-vrij over zee te trans
porteren. Ook uit deze afweging
blijkt dus dat Heineken vooruit
loopt op de regelgevingen die de
overheid voor de toekomst wil
gaan instellen", vervolgt Fred
Holvast.
Bijzondere omstandigheden
De recente ontwikkelingen in
Oost-Europa zorgen voor nogal
wat extra problemen op het
gebied van transport over de
weg. Hans van Gammeren hier
over: "Het transport naar Bul
garije en Roemenië gaat per schip
via de Zwarte Zee of per vracht
wagen. Die keuze is afhankelijk
van de prijzen van de trans
portmiddelen en de planning en
dat verschilt van tijd tot tijd. Nu
met de problemen in het voor
malige Joegoslavië transporte
ren we liever per schip zodat er
geen wagens door het oorlogs
gebied heen hoeven."
"Rusland is binnen Europa een
heel ander verhaal. Naar alle
staten wordt over de weg
Heineken bier geëxporteerd,
maar het grootste probleem
daarbij vormen de steeds maar
wisselende regelgevingen. Het