Duitsland geldt dat het trans port van het bier over de weg gaat. Alle export naar België ver loopt via De Brouwketel. De Brouwketel importeert allerlei Belgische bieren en daarvoor rij den er lege vrachtwagens naar onze zuiderburen. Dit terwijl er ook regelmatig volle wagens met Heineken bier heen gaan die weer leeg terug komen. Deze transportstroom hebben we gecombineerd zodat De Brouwketel Heineken bier op de heenweg meeneemt naar België en Belgische bieren mee terug neemt naar Nederland." Waterstaat een rapport over handigd over de ervaringen van Heineken met container-effi ciency", aldus Holvast. Zeevaart Fred Holvast: "Het vervoer van Heineken bier naar de landen van Noord-Europa, zoals Fin land en Ifsland, geschiedt per schip. In de winter worden hier voor speciale containers inge zet. Die containers worden ver warmd in plaats van gekoeld! Dit is noodzakelijk omdat het Combineren "De situatie van het combine ren van transporten van en naar De containers worden in Den Bosch beladen voor de reis per schip en/of vrachtwagen a: dynamisch Europa niet eens altijd sneller dan andere transportmiddelen omdat het bier namelijk eerst nog per vrachtwagen van en naar de vliegvelden moet wor den gereden." Diverse afwegingen De export van Heineken bier binnen Europa geschiedt uit sluitend vanuit Nederland. "Per land bekijken we hier in Rot terdam continu wat het beste transportmiddel is. Het beste wil in dit geval zeggen: het snelst, het meest efficiënt en het goedkoopst. De keuze voor het transportmiddel verschilt per land, want elk land heeft eigen specifieke omstandig heden", vervolgt Fred Holvast. "Voor Denemarken, Oostenrijk, Polen, België en sinds vorig jaar België en de samenwerking met De Brouwketel is een goed voor beeld van efficiënt werken. Hei neken is binnen Europa name lijk intensief bezig om transportstromen zo veel moge lijk te combineren en de trans portmiddelen optimaal te gebruiken. Van deze mogelijk heid kan namelijk, niet alleen in Europa maar ook over de hele wereld, veel meer gebruik gemaakt worden. Dus niet alleen combinaties van expor ten van Heineken maar bij voorbeeld ook samenwerking met andere grote exportbedrij ven of havenbedrijven. Wij lopen voorop in het onderzoe ken en testen hiervan. Zo heeft onze directeur Export, Frans van der Minne, onlangs aan het ministerie van Verkeer en bier anders bevriest. Deze con tainers worden op speciale sche pen geladen. Die schepen heb ben een verstevigde boeg waarmee ze het ijs kunnen bre ken. De haven in Helsinki blijft 's winters nog net open maar alle havens ten noorden daarvan vriezen dicht." "De schepen die naar IJsland varen zijn kleiner. Dat zijn een soort uitgebouwde visserssche pen met dubbele beplating. Het is belangrijk dat deze schepen extra sterk zijn om de zware stormen onderweg te kunnen trotseren. Regelmatig komt het voor dat een schip onderweg naar IJsland wel 24 uur stil met de boeg tegen de wind in moet liggen totdat de storm voorbij getrokken is. De flessen bier in de containers moeten dan ook extra sterk in de containers gela den zitten. Daarom wachten we Export-directeur Frans A van der Minne kortgeleden tijdens de overhandiging van het Heineken-rapport 'Ervaringen met container- efficiency' aan een vertegenwoordigster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat met verschepen naar IJsland tot we geheel volle containers heb ben. Dat is het beste want vol le containers zijn het strakst geladen." Zuidelijke landen "De zuidelijke landen zoals Gibraltar, Malta, Griekenland en Portugal zijn afhankelijk van export door middel van contai ners over zee. Naar Portugal (lees verder op pagina 20)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 17