Duitsland geldt dat het trans
port van het bier over de weg
gaat. Alle export naar België ver
loopt via De Brouwketel. De
Brouwketel importeert allerlei
Belgische bieren en daarvoor rij
den er lege vrachtwagens naar
onze zuiderburen. Dit terwijl er
ook regelmatig volle wagens
met Heineken bier heen gaan
die weer leeg terug komen.
Deze transportstroom hebben
we gecombineerd zodat De
Brouwketel Heineken bier op de
heenweg meeneemt naar België
en Belgische bieren mee terug
neemt naar Nederland."
Waterstaat een rapport over
handigd over de ervaringen van
Heineken met container-effi
ciency", aldus Holvast.
Zeevaart
Fred Holvast: "Het vervoer van
Heineken bier naar de landen
van Noord-Europa, zoals Fin
land en Ifsland, geschiedt per
schip. In de winter worden hier
voor speciale containers inge
zet. Die containers worden ver
warmd in plaats van gekoeld!
Dit is noodzakelijk omdat het
Combineren
"De situatie van het combine
ren van transporten van en naar
De containers worden in Den
Bosch beladen voor de reis
per schip en/of vrachtwagen
a: dynamisch
Europa niet eens altijd sneller
dan andere transportmiddelen
omdat het bier namelijk eerst
nog per vrachtwagen van en
naar de vliegvelden moet wor
den gereden."
Diverse afwegingen
De export van Heineken bier
binnen Europa geschiedt uit
sluitend vanuit Nederland. "Per
land bekijken we hier in Rot
terdam continu wat het beste
transportmiddel is. Het beste
wil in dit geval zeggen: het
snelst, het meest efficiënt en het
goedkoopst. De keuze voor
het transportmiddel verschilt
per land, want elk land heeft
eigen specifieke omstandig
heden", vervolgt Fred Holvast.
"Voor Denemarken, Oostenrijk,
Polen, België en sinds vorig jaar
België en de samenwerking met
De Brouwketel is een goed voor
beeld van efficiënt werken. Hei
neken is binnen Europa name
lijk intensief bezig om
transportstromen zo veel moge
lijk te combineren en de trans
portmiddelen optimaal te
gebruiken. Van deze mogelijk
heid kan namelijk, niet alleen
in Europa maar ook over de hele
wereld, veel meer gebruik
gemaakt worden. Dus niet
alleen combinaties van expor
ten van Heineken maar bij
voorbeeld ook samenwerking
met andere grote exportbedrij
ven of havenbedrijven. Wij
lopen voorop in het onderzoe
ken en testen hiervan. Zo heeft
onze directeur Export, Frans van
der Minne, onlangs aan het
ministerie van Verkeer en
bier anders bevriest. Deze con
tainers worden op speciale sche
pen geladen. Die schepen heb
ben een verstevigde boeg
waarmee ze het ijs kunnen bre
ken. De haven in Helsinki blijft
's winters nog net open maar
alle havens ten noorden daarvan
vriezen dicht."
"De schepen die naar IJsland
varen zijn kleiner. Dat zijn een
soort uitgebouwde visserssche
pen met dubbele beplating. Het
is belangrijk dat deze schepen
extra sterk zijn om de zware
stormen onderweg te kunnen
trotseren. Regelmatig komt het
voor dat een schip onderweg
naar IJsland wel 24 uur stil met
de boeg tegen de wind in moet
liggen totdat de storm voorbij
getrokken is. De flessen bier in
de containers moeten dan ook
extra sterk in de containers gela
den zitten. Daarom wachten we
Export-directeur Frans A
van der Minne kortgeleden
tijdens de overhandiging van
het Heineken-rapport
'Ervaringen met container-
efficiency' aan een
vertegenwoordigster van het
ministerie van Verkeer en
Waterstaat
met verschepen naar IJsland tot
we geheel volle containers heb
ben. Dat is het beste want vol
le containers zijn het strakst
geladen."
Zuidelijke landen
"De zuidelijke landen zoals
Gibraltar, Malta, Griekenland
en Portugal zijn afhankelijk van
export door middel van contai
ners over zee. Naar Portugal
(lees verder op pagina 20)