CAVO a la carte- enquête verstuurd Eind augustus is de CAVO a la carte- enquête verstuurd. Ongeveer 50 procent van alle Heineken- medewerkers die onder de CAVO vallen, heeft deze enquête thuis ontvangen. De vragenlijst is ontwikkeld door een onderzoeksteam van de Katholieke Universiteit Brabant (KUB), dat straks ook alle gegevens zal verwerken. De helft van alle CAVO-ers een enquête sturen? Dat lijkt veel. Het is echter een voorwaarde voor een representatieve uit slag. Onderzoekster Miranda Langedijk (KUB) daarover: "Er zijn veel gegevens nodig om een goede CAVO a la carte samen te kunnen stellen. Je moet name lijk heel precies te weten zien te komen wat het personeel wil. De deelnemers aan de enquête wordt gevraagd welke keuze mogelijkheden ze in het CAVO a la carte-pakket zouden willen hebben. Denk daarbij bijvoor beeld aan de mogelijke optie om atv-dagen in te ruilen voor geld. Of bijvoorbeeld de eventuele mogelijkheid om de tantièmes te laten opsparen voor een extra pensioen." Met andere woor den: Als je aan een klein gedeel te van de CAVO-ers vraagt wat ze voor wensen hebben, krijg je een onvolledig beeld. Nu zal uit de vele ingevulde enquêtes naar voren komen aan welke opties daadwerkelijk de meeste behoefte is. Zo ontstaat een CAVO a la carte die overeen komt met de praktijk. Verschillen In Amerika is een CAO met een pakket aan individuele keuze mogelijkheden heel gewoon. In Nederland zijn tot nu toe een paar bedrijven overgegaan tot invoering van een dergelijk sys teem. Uit voormetingen is vol gens de onderzoekster gebleken dat in ieder geval bij een deel van het hoger en middelbaar perso neel van Heineken belangstel ling bestaat voor een CAVO a la carte. Uit de enquête moet blijken of er inderdaad vol doende belangstelling is om een dergelijk systeem in te voeren. Pas daarna kan een passende CAVO a la carte worden ont wikkeld. "Zowel de bonden als Heineken vinden het een goede zaak om te onderzoeken wat de personeelsleden zouden willen. Zo kun je de grootste overeen komsten en verschillen in belangstelling in kaart brengen. Vervolgens kan een model van een CAVO a la carte worden ontwikkeld, die aansluit bij de dagelijkse Heineken-praktijk," aldus mevrouw Langedijk. Als alles volgens planning ver loopt, is het onderzoek half februari afgerond. Met de resul taten van de CAVO a la carte- enquête gaat Heineken Neder lands Beheer verder aan de slag. Als er inderdaad voldoende belangstelling onder het perso neel voor is, moet bekeken wor den of de gewenste nieuwe CAVO-vorm problemen ople vert in de bedrijfsvoering. Zo zal overleg worden gevoerd met diverse managers van de Heineken-organisatie. Dit om te kunnen bepalen aan welke voor waarden een CAVO a la carte- systeem zou moeten voldoen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 15