Binnen Heineken Nederland zijn vijf units geformeerd: den gemaakt over de taken en de beleidsmimte die elke unit of sub-unit krijgt. Gevolgen medewerkers Voor de medewerkers en mede werksters van de units zal dit betekenen dat iedereen weet wat er van ze wordt verwacht. Dus welke activiteiten en resul taten ze moeten leveren om te komen tot de doelstelling(en) van het team waarin ze werken. Verder betekent het dat alle medewerkers aanspreekbaar zijn op de individueel behaalde resultaten. Dat kan overigens alleen als ze daarvoor, zoals beoogd, ook de benodigde bevoegdheden en middelen ter beschikking krijgen. Teamwork U ziet, unit-management maakt ook een einde aan het afschui ven van verantwoordelijkheid. Het is straks niet meer zo dat een medewerker met de vinger naar boven kan wijzen wanneer er iets mis is gegaan. "Dan moet je bij mijn chef zijn", is straks geen terechte opmerking meer. Het komt er plat geformuleerd op neer dat de chefjes-cultuur plaats maakt voor teamwork. Er zal binnen de units worden gewerkt in teams die elk een onderdeel van het takenpakket verzorgen. Elk team heeft een coach, die het team aanstuurt. Niet die coach, maar het totale team is verantwoordelijk voor het eindresultaat. De invoering van teams binnen de units leidt tot grotere betrokkenheid van de medewerkers bij het behalen van het eindresultaat. Verder zullen de kosten dalen omdat er efficiënter wordt gewerkt en zal de communicatie aan kwali teit winnen. Wat dat laatste be treft: Die hogere kwaliteit ont staat doordat mensen in een team veel duidelijker kunnen mee denken en, veel meer dan in een 'chef met ondergeschikte mede- werkers'-situatie, hun kennis en ervaring kunnen inbrengen. Staffuncties De staffuncties worden zo veel mogelijk gedecentraliseerd. Op Management Team-niveau wordt onderscheid gemaakt tus sen beleidsondersteunende staf functies en staffuncties die on dersteunende diensten leveren ten behoeve van het primaire (produktie-) proces. Een belang Strakke hiërarchie wordt verleden tijd rijke nieuwe staffunctie (op MT- niveau) gaat Integrale Planning worden, waarin de plannings functies van de brouwerijen en van Physieke Distributie zullen worden opgenomen. Deze planning bevat dan de gehele goederenstroombestu ring. Integrale Planning zal daar om, net als DCS, gaan rap porteren aan de Algemeen Directeur (R. Strobos). Unit Zoeterwoude (brouwerij Zoeterwoude minus MIT en Planning) met Paul Hamers als unit-manager. Primaire taken: het brouwen en verpakken van onze bieren voor zowel de binnenlandse biermarkt als voor de export. Specialiteit: grote orders Amstel en Heineken. Sub-units: Brouwen en Verpak ken. Unit Den Bosch (brouwerij Den Bosch minus MIT en Planning) met Herman Ubbink als unit-manager. Primaire taken: het brouwen en verpakken van onze bieren voor zowel de binnenlandse bier markt als voor de export. Specialiteit: het brouwen van speciaalbieren als Amstel Gold en Kylian alsmede het produce ren van kleine(re) orders. Sub-units: Brouwen en Ver pakken. Unit Distribution Customer Service (DCS) (afdeling Physieke Distributie, plus MIT Zoeterwoude, MIT Den Bosch èn de EFI-afdeling Facturering) met Jan Jaap ten Hoor als unit-manager. Primaire taken: opslag, hand ling en transport alsmede de besturing (planning) van de goederenstromen van gereed produkt export- en binnen land produkten), reclamearti kelen, thuistapartikelen en retouremballage van en naar de afnemers. Het service-niveau moet naar volle tevredenheid van die afnemers zijn. Sub-units: - Support: voor klantencontact en order-entry - Control: verzorgt de planning - Operations Den Bosch: verzorgt opslag en transport - Operations Zoeterwoude: verzorgt opslag en transport. Unit Horeca (hieronder vallen alle activitei ten gericht op de horeca, met uitzondering van (op dit mo ment) de marketingtaken ten aanzien van merkenbeleid en produktontwikkeling (zie be schrijving Unit Food)), met Phi lip de Ridder als unit-manager. Primaire taken: Verkoop en levering van bier aan en bewer king van de horeca-markt in Nederland. Sub-units: nog niet bekend, de ontwikkeling daarvan is nog gaande. Unit Food (hierin zijn vooralsnog de taken van Verkoop Thuisverbruik en Marketing ondergebracht) met Theo de Rond als unit manager. Primaire taken: Het 'marketen' van onze merken in Nederland en de verkoop aan en de bewer king van de thuisverbruikmarkt in Nederland. Sub-units: nog niet bekend, de ontwikkeling daarvan is nog gaande. N.B.: De verantwoordelijkheid voor het merkenbeleid en pro duktontwikkeling zijn onder gebracht in de Unit Food.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 5