Het veranderingsproces binnen Heineken Nederland, Mensen Maken Heineken genaamd, leidt ondermeer tot een andere manier van organisatie en planning van alle werkzaam heden. Die manier is 'unit-management'. Een toelichting op waar de toepassing van dat principe toe leidt. Heineken Nederland wil de slag op de markt ook in de toekomst blijven winnen. Daarom is gekozen voor een duidelijke missie: Heineken Nederland aan de top. De manier waarop we daar willen komen, wordt verwoord in de thema's 'Slag kracht door Merkkracht' en 'Toprendement door Kostenbe wustzijn'. Onze brouwerij wil marktleider zijn in alle markt segmenten waarin we aanwezig zijn met een van onze hoofd merken. Leider qua imago, prijs leider, leider in de kwaliteit van onze produkten en leider in de kwaliteit van de service die de handelsrelaties wordt geboden. Om dat te kunnen bereiken en ook vol te houden, moet Hei neken Nederland de lat steeds hoger leggen. Vertaald naar de organisatie vorm van Heineken Nederland, is daarom besloten het princi pe van unit-management door te voeren. De Heineken Neder land-organisatie wordt opge deeld in eenheden (units). Die organisatie-onderdelen zijn ver antwoordelijk voor uitvoering, besturing en beheer van een gedeelte van de werkzaamhe den. Elke unit is (of wordt nog) onderverdeeld in sub-units. Contracten De hele constructie van unit- management is gebaseerd op het uitgangspunt dat verant woordelijkheden zo laag moge lijk in de organisatie moeten en kunnen worden gelegd. Voor de units betekent dit dat ze zorg vuldiger moeten kijken naar welke activiteiten nodig zijn en wat ze kosten om de doelen van de afdeling zo goed mogelijk te behalen. De relatie tussen het Management Team en de units, en ook die tussen de units en de sub-units is geregeld op basis van een systeem van contract management. Dat wil zeggen dat er duidelijke afspraken wor- Unit-management: houdt dat in? wat Openheid en communicatie met alle betrokkenen zullen een steeds grotere rol spelen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 4