'Een gewaarschuwd man telt voor twee'. Dat zou het motto kunnen zijn van de HTS'ers die een dienstreis moeten maken naar andere landen. Dankzij de informatie die zij op een speciale voorlichtings dag hebben gekregen, kunnen zij gezond en veilig op reis. De expatriates, Heineken mede- werk(st)ers die voor een lange re periode naar het buitenland worden uitgezonden, krijgen van het concern alle benodigde informatie. Dat betreft infor matie van uiteenlopende aard. Hoe bijvoorbeeld een verhui zing geregeld moet worden, hoe de cultuur is en wat de gewoon ten in het desbetreffende land zijn en welke vaccinaties ver plicht zijn. Voor de medewer kers van Heineken Technical Services, die slechts kort en pro jectmatig in een ander land wer ken, bestond er eigenlijk tot voor kort geen gestructureerd voorlichtingsprogramma. Toch gaan ook zij regelmatig op reis. Het verblijf duurt in veel geval len slechts enkele dagen of weken. Maar zelfs in zo'n kor te periode kan de bagage worden gestolen of kan een ziekte wor den opgelopen. Daarom heeft de afdeling Internal Training Affairs van HTS op 25 mei en 3 juni een voorlichtingsdag geor ganiseerd. Vanwege de grote belangstelling hiervoor, zullen in oktober en november nog twee voorlichtingsdagen wor den gehouden. Overal ter wereld "De Raad van Bestuur heeft aan gekondigd dat Heineken zich verder gaat internationaliseren. Heineken is heel actief met nieuwbouw of overnames van bestaande brouwerijen. Zo zijn er vele projecten in Zuidoost Azië, China, Oost-Europa en Zuid-Amerika. Projecten, die veel werk met zich meebrengen voor HTS, en die ertoe zullen leiden dat veel medewerkers bezoeken zullen moeten bren gen aan die landen. Vaak zullen zij onder andere, voor hen onbe kende, omstandigheden, hun werk moeten doen. Een goede reisvoorbereiding is dan nood zakelijk. Daarom hebben wij speciale voorlichtingsdagen geor ganiseerd", vertelt Cees Versluys van Internal Training Affairs. Veel kennis Het programma voor de voor lichtingsdagen is opgesteld in overleg met de Bedrijfsgezond heidsdienst van Heineken, het Tropen Advies Centrum (Haven ziekenhuis) in Rotterdam, Pro- seco en Boertien Partners. Deze vier instanties verzorgen elk een programma-onderdeel. Cees Versluys: "Heineken heeft veel kennis in huis. Dokter Rijckborst, het hoofd van de BGD, reist bijvoorbeeld zelf veel naar de gebieden waar Heine- ken-mensen werken om met hen ter plaatse te overleggen over de situatie in dat gebied. Ook heeft hij interviews met expatriates, wanneer zij tijdelijk of definitief terugkomen naar Nederland. Hij gaf tijdens de voorlichtingsdagen dan ook aan dat de BGD een grote rol kan spelen bij de voorbereiding van HTS'eis gezond en vei

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 20