Kylian slaat goed aan Het gaat goed met Kylian. Na de spectaculaire start begin dit jaar, is eind mei de afzet op een natuurlijker evenwicht gekomen. Een afzet die overigens veel hoger ligt dan van tevoren was begroot. Bij aankoop van een zes- A. drager Kylian in de super markt krijgt de consument deze Kylian-flesopener cadeau Na de zomer wordt opnieuw groei verwacht. Dan komt Kylian ook met een vervolg van de reclamecampagne. Product manager Simone van Hamond hierover: "In de zomer drinkt de consument minder vaak de zwaardere speciaalbieren. Voor al met warm weer ligt het accent meer op de lichtere bier soorten en speciaalbieren met 5% alcohol als Wieckse Witte en De Koninck. Het najaar is weer echt de tijd voor de iets zwaardere speciaalbieren. Denk bijvoorbeeld maar aan de bok- bieren. Vandaar dat wij juist in die periode met een vervolg van de Kylian-reclamecampagne komen, na een paar maanden niet te hebben geadverteerd." Grote naamsbekendheid De televisie- en radiocommer cials die eerder rond de intro ductie werden uitgezonden, worden opnieuw ingezet. Simo ne: "Uit onderzoek is gebleken dat de bestaande televisiespot met het liedje 'I've got dreams' hoog scoort bij de consument. De ondervraagde pilsdrinkers gaven er gemiddeld een 7,4 voor! Binnen de doelgroep van Kylian ligt die waardering zelfs nog hoger. Uit diezelfde onderzoe ken bleek bovendien dat maar liefst 50 procent van de onder vraagden al eens van Kylian had gehoord. Bijna 20 procent van de Nederlandse bierliefhebbers heeft het zelfs al eens geproefd. Verder wist 75 procent van de mensen dat Kylian een speci- aalbier van de Heineken Brou werijen is. Opnieuw een hele hoge score. Uit deze gegevens blijkt dat onze communicatie rond Kylian heel duidelijk is geweest. Vandaar dat wij op dezelfde voet doorgaan", aldus Simone. "De televisiecommercial geeft een goede weergave van de sfeer waarin je van een speciaalbier als Kylian kunt genieten. Dat zelfde geldt voor de radiocom mercial, die verder inhaakt op het liedje 'I've got dreams'. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de consument door het her kenbare liedje de beelden van de commercial voor zich ziet", aldus Simone. Winkelacties Naast deze media-ondersteu ning worden er eind augustus opnieuw acties op de winkel vloer gehouden. "Gebleken is dat we het qua distributie met Kylian uitstekend doen. We hebben in de levensmiddelen detailhandel (supermarkten, zelfbedieningszaken enzovoort) een spreiding van 85 procent en bij slijterijen van maar liefst 96 procent. Dat komt ondermeer door onze promotionele acties tijdens de introductie van Kylian. Daarom houden we na de zomer opnieuw een actie op de winkelvloer. Wie een zoge noemde zesdrager Kylian in de supermarkt koopt, krijgt dan een gratis Kylian-flesopener. En bij aankoop van twee zesdragers Kylian in de slijterij geven we de consument een Kylian-glas cadeau."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 12