"We moeten onze marketing- en verkoop activiteiten integreren" "Heineken moet als merk aantrekkelijker worden voor de jonge consument" 1954. De datum waarop hij in Soest geboren werd. Deze plaats heeft hij nooit echt verlaten. "Ik heb er destijds gewoond en nu ben ik opnieuw op zoek naar een huis in deze omgeving", vertelt hij. "Het ligt vrij centraal, in een prachtige, bosrijke omgeving. Ideaal toch?" Na de middelbare school wilde Theo de Rond verder studeren. "Maar omdat mijn vader ernstig ziek was, nam ik tijdelijk het roer van zijn zaak over. Hij had een bedrijf voor woning inrichting en interieur. Ilc ben daar door mijn loopbaan begonnen als bin nenhuisadviseur. Daar heb ik in de avonduren diverse diploma's voor gehaald. Mijn ambitie lag duidelijk niet op dit vlak. Daarom besloot ik na vier, vijf jaar - mijn vader was intus sen hersteld - om werk en studie te blijven combineren en naar een ande re baan uit te kijken." In 1978 solliciteerde hij op een baan bij Vmmona en kwam daarbij de Ver koop Binnendienst van Thuisver- bruik terecht. "Het was mijn eerste sollicitatie en tevens mijn laatste. Bij Vrumona heb ik het bekende rijtje van marketing-cursussen afgewerkt: NIMA A, NIMA B, managementcur- sussen en SRM (Stichting Reclame en Marketingonderwijs)Twee jaar later werd ik overgeplaatst naar de toen malige GWN (Gedistilleerd en Wijn- groep) om daar de verkoop binnen dienst op te zetten. Later kwam ik bij de marketinggroep van GWN terecht en kreeg ik merken als Zwarte Kip en Coebergh onder mijn hoede. Bei de merken moesten een verjongings kuur ondergaan en dat is goed gelukt. Wij hebben toen bijvoorbeeld het woord 'Turbo-kip' uitgevonden. In 1988 heb ik met anderen de joint venture van Bols en GWN begeleid. Een uitermate interessant project, waarbij de integratie van mensen en merken van twee voormalige con currenten de hoofdmoot vormde." Stieregevechten Drie jaar later volgde de overplaatsing naar Spanje. De Rond kijkt daar met veel plezier op terug. "Spanje is geen gewoon Europees land. Vooral in het zuiden van Spanje waan je je in een heel ander werelddeel", vertelt hij over deze periode. "Ik werkte in ferez en wij woonden in Puerto Santa Maria, een stad met 60.000 inwoners aan de Atlantische Oceaan. In het begin hadden wij het nadeel de Spaan se taal niet machtig te zijn. Bovendien hadden wij in Puerto Santa Maria te maken met het Andalusisch dialect en dat is nog veel moeilijker. Dit dia lect bevat veel metaforen (vergelij kingen) en die leveren, zeker in de commercie, nogal wat problemen op. Veel van die metaforen slaan op de Spaanse stieregevechten. Het was dus zaak voor mij om daar veel over te leren. Dat heb ilc ook gedaan en ik ben i om teamwork" verscheidene keren met Spaanse vrienden naar een gevecht gegaan. Heel leerzaam", aldus De Rond. Hij kreeg als commercieel directeur van het sherry-bedrijf Williams Humbert Ltd opdracht het distribu tie-netwerk beter op dat van Bols afstemmen. Achteraf een goede voor bereiding voor zijn huidige functie als unitmanager Food. Zijn eerste func- Theo's hobby-attributen A zitten nog in de verhuiscontainer tie binnen Heineken Nederland. "Ook dat is wennen. De organisatie is groter, de lijnen zijn hier langer en er moet veel meer op papier worden vastgelegd", is zijn eerste ervaring. Unit Food De afdelingen Thuisverbruik en Marketing maken onderdeel uit van de nieuwe afdeling Food, waar Theo de unitmanager van is. Zijn opdracht bij Heineken is de marketing- en de verkoopactiviteiten op elkaar af te stemmen. Zodanig, dat er een betere aansluiting komt op dat gene wat consumenten en handels partners verwachten. "Een logisch gevolg hiervan is dat er geen los staande marketing- en verlcoopplan- nen meer worden gemaakt, maar geïntegreerde", aldus De Rond. "Ver der is het merkenbeleid van groot belang. Heineken moet als merk aan trekkelijker worden voor de jonge consument." Hij vervolgt: "Dit alles kan alleen als we binnen de unit Food als team wer ken. En niet als sterk individueel gerichte mensen. Als ilc zo onze jon ge, dynamische ploeg bekijk, denk ilc dat dat zeker gaat lukken. Ilc heb er in elk geval alle vertrouwen in."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 5