Heineken- promoties voor de horeca Een Heineken-veiling en een pleinbioscoop. Dat zijn twee van de tien promotie-activitei ten die Heineken voor de hore ca heeft ontwikkeld. Heineken wil hiermee zijn merk-imago bij de consument verbeteren en de service aan de horeca verder uitbreiden. Heineken productmanager Frank van der Klaauw over dit Heineken horeca promotiepro gramma: "Uit onderzoek blijkt dat veel horecabezoekers niet weten wat voor hoofdmerk er in een café wordt geschonken. Zij vragen om een biertje en niet om een Heineken pils. Daarom hebben we in samenwerking met de Reclame Service Dienst een aantal promotie-activitei ten voor de horeca ontwikkeld. Daaronder vallen een Jazz en Blues Night, een Music en Dan ce Night, een terrasvoorstelling met mimespeler, een veiling, een geluksvilt, een glasgraveer- activiteit en een Heineken pleinbioscoop." Muziekevenementen Alle promoties krijgen een ster ke Heineken-uitstraling. "Bij de Jazz- en Blues Night speelt een professionele band in een Hei- neken-setting. Dit evenement richt zich op het Grand Café en de Cafébar. De bandleden spe len van Blues tot Bebop en van Jive tot Jazz-dance. Net waar het publiek om vraagt. Ze hebben Heineken-kleding aan en ook het achtergronddecor is in Hei- neken-kleuren. Het horeca-per- soneel krijgt bij zo'n evenement Heineken T-shirts en uiteraard de nodige affiches voor de voor aankondiging", vertelt Frank van der Klaauw. De Heineken Music en Dance Night richt zich vooral op dis cotheken. Frank van der Klaauw: "Daarbij zorgt een pro fessionele Heineken Dance Crew enkele malen per avond voor een spetterende show. Ook dit evenement is geheel in de Heineken-kleuren gestoken." T errasactiviteiten De Heineken pleinbioscoop bestaat ondermeer uit een groot projectiescherm, dat vlakbij een horecabedrijf kan worden geplaatst. Dit scherm is alleen te gebruiken voor films. In de pauze en na afloop worden Hei- neken-commercials getoond. "Dit evenement is geschikt voor alle horecabedrijven in de buurt van een groot uitgaansplein." De Heineken-terrasvoorstelling draait om een mimespeler die enkele malen een optreden verzorgt. Frank: "Deze activiteit is met name geschikt voor horecabedrijven met terras of evenementen. Uiteraard speelt de mime-speler in Heineken- tenue." Veiling en vilt Tijdens de Heineken-veiling krijgen horecabezoekers een Heineken-biljet bij elke bestel ling van twee consumpties. Met dat biljet doen de bezoekers mee met een veiling die plaatsvindt onder leiding van een veiling meester. Hij veilt een aantal Heineken-prijzen, zoals een parasol. Zo speelt Heineken in op de populariteit van deze premiums. "Verder hebben we nog het Heineken Geluksvilt", vertelt Frank. "Bezoekers krijgen dan bij twee consumpties een Hei- neken-vilt met op de achterzij de een nummer en een kleur. Met deze combinatie kunnen ze deelnemen aan het Heineken Geluksviltspel. Degene met het winnende nummer ontvangt een Heineken-prijs." Ook hier bij is een spelleider betrok- Het team dat de promoties en facilitaire pakketten heeft ontwikkeld. Met van links naar rechts: Frank van der Klaauw (Food), Ton Oostrum (RSD) en Anneke van de Wijngaart (Food) Met promotie-activiteiten A als de pleinbioscoop kan Heineken zijn imago versterken ken en wordt zowel het per soneel als het evenement in Heineken-groen gestoken. Bij het Heineken Graveerfeest kun nen horecagasten gratis een Heineken-glas laten graveren. Facilitaire pakketen Naast deze promoties biedt het Heineken promotie programma nog drie 'facilitaire pakketten'. "Deze hebben betrekking op de Heineken-sponsoring van muziek, hockey en golf", vertelt Frank van der Klaauw. "Wij geven de horeca-eigenaar waar dit evenement wordt gehouden (bijvoorbeeld een sportkantine of een golfclub) een facilitair pakket. Bij golf bevat dat pakket ondermeer Heineken-scoring cards en een VTP-arrangement voor twee personen naar het Heineken Open. Bij het muziek- pakket zit een complete podi um-aankleding. Hele jaar door De activiteiten zijn 1 juni 1994 van start gegaan en zullen het gehele jaar doorgaan. De horeca-ondernemer kan er bij zijn vertegenwoordiger om vra gen. Deze bestelt telefonisch een bepaalde promotie of facili tair pakket. De Reclame Servi ce Dienst verzorgt in samen werking met een promotie- bedrijf de rest.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 12