<3 «automatiseerde administratie logistiek systeem goederen stroom kwaliteits systeem financiëel systeem ontvang sten zal verbeteren." Binnenkort volgt de aansluit ing van het financiële gedeel te. Hans Dullaart hierover: "Hier zorgt het project PRIMA voor (Purchase Repair Inven tory Match Accounts payable). Dan kunnen de facturen van bijvoorbeeld binnenkomende vrachten elektronisch worden verwerkt. Ook dat scheelt veel handmatig werk. Bovendien krijgt het management een goed overzicht van facturen die bin nen zijn gekomen en zijn be taald. Is er iets niet in orde, dan kan er direct contact worden opgenomen met de afdeling Centrale Produktie Inkoop." Produktie-afdelingen Maar PILS gaat verder. Zo is 30 mei met de derde fase gestart. Fons van Bommel hierover: "Deze fase betreft de afdelingen Brouwadministratie, Filtratie, Helderbierkelder en Verpak ken. De bedoeling hiervan is om de bierstromen nog gedetail leerder vast te leggen dan voor heen. Bijvoorbeeld niet alleen in hectoliters, maar ook in kilo gram extract." De afdeling Centrale Produktie Inkoop in Zoeterwoude, met van links naar rechts Marjolein Groeneveld (secretaresse), Mariska van Amsterdam (inkoopassistent), Stefan Pieterse (inkoopassistent), Jan Klomp (inkoper), Jaap Kreb (hoofd van de afdeling), Leonie van den Brink (inkoopassistent), Cees Franse (inkoper). Niet op de foto: Koes de Quillettes (inkoper) en Marieke Heemskerk (stagiaire). Inzet: Lia Vlaming Het gekozen softwarepakket zorgt op deze afdelingen bij voorbeeld voor de registratie van de bierstromen van de Lagerkelder via Filtratie naar de Helderbierkelder. Maar ook hoe en hoeveel ervan wordt verpakt. Verder worden de gegevens van het filtratieproces elektronisch uit de procescomputer gehaald. "Tot nu toe hebben we dat alleen voor dit deel in de Bos sche brouwerij geregeld. De PRIMA-FIN bedoeling is dat we dit principe zowel in Den Bosch als in Zoe terwoude verder voor de pro duktie-afdelingen gaan toepas sen", aldus Van Bommel. "De komende zomermaanden star ten we met de voorbereidingen voor de overige fases van PILS." QUIS-project Tegelijkertijd zijn in Den Bosch en Zoeterwoude delen van het zogeheten QUIS-systeem inge voerd. QUIS staat voor Quality Information System. Het moet zorgen voor de registratie van de resultaten van alle analyses en kwaliteitshandelingen binnen de brouwerijFons van Bommel hierover: "We hebben hier voor een apart project gekozen, om PILS niet te belasten. Uiteraard wordt QUIS wel aan PILS gekop peld. QUIS is overigens meer dan alleen een informatiesys teem. Het moet zorgen voor een tijdige signalering en correctie van het kwaliteitsniveau om produkten te maken. Het moet er bovendien voor zorgen dat onze medewerkers nog kwali teitsbewuster kunnen hande len." Bij QUIS zijn medewerkers van de afdeling Brouwen, de Bedrijfscontrole, de Kwaliteits diensten en de Kaartenkamer van Heineken betrokken. "Zij registreren hun analyseresulta ten via dit systeem en kunnen deze resultaten weer opvragen." Het nu ingevoerde deel van QUIS bevat ondermeer alle ana lyses op eindprodukten (blik, fles, fust en kelderbierwagen); De trajectcontroles rond fusten en kelderbier; en de analyses op proeven. In juli en september worden de volgende stappen voor QUIS gezet. Dan volgt de invoering van dit pakket bij de afdeling Verpakken. door het nieuwe softwarepak ket gemakkelijk eikaars werk overnemen. Ook zijn bepaalde gegevens sneller en gemakke lijker beschikbaar. Door het nieuwe pakket slaan we boven dien enkele handelingen over. Vragen van Logistiek komen via het systeem bij ons binnen. Wij kunnen daar een leverancier aan koppelen en met deze ingevulde gegevens een fax uit draaien. Bovendien kan dage lijks automatisch een dagrap port worden gemaakt. Allemaal voordelen, waardoor de kwali teit van ons werk alleen maar

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 11