KNVB-beker wordt Amstel Cup Amstel sponsort Champions League Zoeterwoude De komende vier jaar heet de KNVB-beker de 'Amstel Cup'. Amstel heeft hiertoe met de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB) een principe-overeen komst gesloten. Dit is 12 mei bekendgemaakt, voorafgaand aan de finale 1994 tussen Feyenoord en NEC. Met de komst van de Amstel Cup wordt tegelijk de bekercompe titie zodanig aangepast, dat meer amateurclubs aan de Nederlandse bekerstrijd kun nen meedoen. Voetbal is de grootste tak van sport in ons land. Een enorm aantal beoefenaren en liefhebbers houdt zich er mee bezig. Een gegeven dat nauw aansluit bij de merk-identiteit van Amstel bier. Amstel staat voor puur en ongedwongen bier- plezier zonder sociale barrières. De principe-overeenkomst strekt zich uit over een periode van vier jaar, te beginnen in het seizoen 1994/1995. Tegelijk met het ingaan van de Amstel- betrokkenheid, wordt de opzet van de bekercompetitie veran derd. Amstel heeft er namelijk bij de KNVB op aangedrongen meer dan voorheen het ama teurvoetbal bij de bekerstrijd te betrekken. Daarnaast blijft de strijd om de districts-amateur- beker gewoon bestaan. De fina le daarvan wordt voortaan voor afgaand aan de Amstel Cup in het Feyenoord-stadion De Kuip in Rotterdam gespeeld. De KNVB en Amstel zijn ervan overtuigd dat met de sponsor overeenkomst en de nieuwe opzet van de bekercompetitie een belangrijke impuls kan wor den gegeven aan het Neder landse voetbal als geheel, dus zowel op amateur- als op pro fessioneel niveau. Amsterdam Niet alleen in eigen land, maar ook ver daar buiten zal Amstel de komende jaren actief zijn als sponsor van voetbalwedstrijden. Op 17 mei, de dag voorafgaand aan de verrassende finale tussen Barcelona en AC Milan, teken den Amstel en de UEFA in Athene een contract voor spon soring van de UEFA Champions League. Het contract tussen UEFA en Amstel geldt voor een periode van drie jaar. Amstel heeft tevens een optie genomen op de drie seizoenen daarna. De Champions League bestaat sinds november 1992 en is de opvolger van de Europacup 1 voor landskampioenen. De UEFA Champions League wordt beschouwd als een van Europa's populairste voetbalevenemen ten. Elke wedstrijddag trekt gemiddeld zo'n 160 miljoen televisiekijkers. In totaal vol gen, alleen al in Europa, circa 2,9 miljard voetballiefhebbers de Champions League-uitzen dingen op de televisie. Amstel bier is verkrijgbaar in ongeveer 65 landen, verspreid over de hele wereld. In Europa heeft het een sterke marktposi tie in Nederland, Griekenland en Hongarije. Landen waar Amstel onlangs op de markt is gebracht, zijn Frank rijk, Zwitserland, Italië en Enge land. In deze en vele andere lan den zal Amstel gedurende drie jaar haar merk onder de aan dacht brengen van de miljoenen voetballiefhebbers door onder meer vier reclameborden rond om het voetbalveld. In een aan tal landen zal met een ander biermerk worden geadverteerd. Bijvoorbeeld met Aguila in Spanje en, in verband met ver bod op reclame voor alcohol, met Buckler in Frankrijk. Ver der zal Amstel op enkele plaat sen in het stadion haar produkt exclusief kunnen promoten. Reclame wordt ook gemaakt in reclameblokken voor, tijdens en na een voetbaluitzending op TV. Aan de Champions League nemen zestien landen deel. Acht daarvan plaatsen zich direct, vanwege hun goede pres taties in het verleden. Daartoe behoren ondermeer elftallen uit Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, Engeland en Nederland. De overige acht zijn bekend na het spelen van voorrondes in augustus, waaraan zestien landskampioenen deelnemen. De competitie van het eerst komende seizoen gaat 14 sep tember van start. De finale zal plaatsvinden in mei 1995.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 5