Vertegenwoordiger A Johan Sijtsma inhoud. Ze vinden het prettig er een dag tussen uit te zijn om in de markt zelf te bezig te zijn. Daarvan profiteren wij ook weer. Want ze zien nu zelf hoe slordig het staat als er bijvoor beeld een etiket scheef is geplakt op een fles. Dat koppe len ze terug naar hun collega's." Zodra de afdelingen Sales Tech nology en Sales Operations een overzicht hebben hoeveel me dewerkers nodig zijn, wordt een planning naar Verpakken gestuurd. Verpakken deelt in welke medewerkers zullen wor den ingeschakeld. Daarbij houdt de chef Verpakken rekening met een aantal factoren. "We streven ernaar medewerkers uit de vroege en late dienst in te plannen en niet twee medewer kers uit dezelfde ploeg. En we zorgen ervoor dat iedereen onge veer even vaak wordt ingescha keld", legt Baaiman uit. Goed voorbereid Voordat de medewerkers op pad werden gestuurd, hebben ze uit gebreide instructies van Sales Operations gekregen. "De mer chandisers moeten vriendelijk en behulpzaam zijn èn blijven. Het belangrijkste is wel dat de mensen dit werk met enthou siasme doen", meent Corver. "De mensen met wie wij werken, hebben dat zeker. Er is overigens toch veel belang stelling voor dit werk. Vele pro- duktiemedewerkers hebben al gevraagd of zij mogen mer- chandisen. We hebben de mer chandisers geleerd wat het belang is van een goed schap en hoe ze een schappenplan moe ten lezen. Wij stellen voor de winkelier de beste schapin deling samen, op basis van bijvoorbeeld winstmarge en omloopsnelheid per produkt. Wij pretenderen daarmee niet alleen de eerlijkste te zijn; onderzoek door een extern bureau heeft uitgewezen dat dit ook zo is. In ons plan zetten we alle produktgroepen bij elkaar. Dus het hele sinassegment bij elkaar, alle cassismerken, alle tonics enzovoort. Het is voor ons belangrijk dat onze produk- ten goed worden gepresenteerd, want als grote A-merken fabri kant willen we dat onze pro- dukten de uitstraling krijgen die ze verdienen. Maar voor de win kelier is een goed schap nog belangrijker. Hij kan daardoor een beter rendement behalen, dus meer winst per strekkende meter. Wil een winkelier toch per se een andere indeling van een schap, dan kan dat natuur lijk. Dan zullen onze merchan disers niet eigenwijs doen. Maar niet voordat ze de winkelier hebben proberen te overtuigen van het nut van het schappen- plan. Rivella heeft bijvoorbeeld het imago van een klein en lang zaam produkt. Maar het is juist een merk met een goede winst marge en is al jaren een sterke stijger. Met behulp van ons plan kunnen we dat bewijzen. En de verkoop ervan nog meer stimu leren. Kort voordat ze naar een winkel gaan, hebben de mer chandisers telefonisch contact met een vertegenwoordiger om te horen of er bepaalde zaken spelen in die winkel. Zo gaan ze goed voorbereid op pad." Hulptroepen Soms wordt ook de hulp van Vrumona-medewerkers inge roepen bij eenmalige acties. Zo moesten onlangs in drie dagen tijd duizend adressen worden bezocht om displays te plaatsen voor de speciale acties met 7-Up en chips en Pepsi-Cola met Twix. Corver: "Na overleg met Mare Bolland (commercieel directeur Vrumona) heb ik toen alle hoofden van dienst aange schreven of zij medewerkers hadden die voor een, twee of drie dagen beschikbaar waren. We hebben daarop ontzettend veel leuke reacties gekregen. De actie is een groot succes gewor den, mede dank zij ieders inspanningen. Mocht het in de toekomst nogmaals nodig zijn, dan zal ik zeker niet schromen opnieuw een beroep te doen op de Vrumona-medewerkers." Veel geleerd Ester van Dusseldorp, account assistent bij Thuisverbruilc Ver koop had zich voor die laatste actie opgegeven. "In mijn werk heb ik veel te maken met acties, maar nu was ik er heel gericht zelf op de winkelvloer mee bezig. Daar leer je heel veel van. Ook al kwam ik na drie dagen doodmoe thuis en was mijn gewone werk blijven liggen, ik zou het zeker nog wel eens willen doen." John Cauwenberg Vrijheid Ook machinebediende Robbie Vredenbregt heeft meegeholpen bij de actie van Pepsi en Twix. Dat vond hij zo leuk, dat hij ook merchandiser wilde worden. En het bevalt hem goed. Hij is nu zo'n vijf keer op pad geweest en gaat binnenkort voor de eerste maal alleen, zonder begeleiding van een meer ervaren collega, naar een winkel toe. "Het is leuk een dag op jezelf te zijn. Dat je een stukje vrijheid hebt. Wat me het meest opviel, was de concurrentiestrijd om de bes te plek op het schap. Dat wordt soms keihard gespeeld. Dat had ik nooit verwacht." Echt leuk Machinebediende Hans Alberts is een van de merchandisers met de meeste ervaring. Hij doet het inmiddels anderhalf jaar. "Het leek me leuk. Je bent de fabriek even uit, je ontmoet eens andere mensen en het werk zelf leek me ook leuk. In de praktijk is het net zo als ik me heb voorgesteld. Zeker als je het al langere tijd doet, is het lezen van een schappenplan niet moeilijk. Het gebeurt regel matig dat een winkelier andere wensen heeft. Lukt het niet hem te overtuigen van onze indeling dan komt het best tot een compromis. Met z'n tweeën kom je er altijd wel uit. Ik vind het jammer als mijn periode afloopt. Toch zou ik niet alleen maar merchandiser willen zijn. Je moet veel reizen. Soms ben ik tweeënhalf uur onderweg. Het is leuk voor twee of drie dagen per week. Maar daarna ga ik altijd graag de fabriek weer in. Naar mijn eigen werk en mijn eigen collega's." pje winkelvloer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 29