Klant centraal voor Research Development De afdeling Research Development van Heineken Technical Services kijkt terug op twee geslaagde 'R&D- dagen'. Op 11 en 12 april was er in ontvangstgebouw De Hooiberg veel aandacht voor techniek, waarbij de wensen van de klanten - de Euro pese Heineken werk maatschappijen en de Corporate af delingen Marketing en Production - centraal stonden. De R&D-dagen krijgen volgend jaar zeker een vervolg. De daar voor bestemde vragenlijsten zullen dan niet tijdens de work shop, maar voorafgaand aan de R&D-dagen worden besproken. "Nu hadden we per werkmaat schappij daar maar drie kwartier voor. We zijn tot de conclusie gekomen dat het beter is om er vooraf een dag voor uit te trek ken", aldus Rob van den Berg en Peter Wever. A Peter Wever (links) in gesprek met John Gore (technical manager El Aguila) over een verpakking van El Aguila. De tweede dag werd een work shop gehouden onder leiding van een extern bureau. Vooraf was de klanten van R&D een vragenlijst toegestuurd. Aan de hand daarvan kon een duidelijk beeld worden verkregen van de lokale situatie in respectievelijk Nederland, Frankrijk, Spanje, Griekenland en Italië. Zodoen de kon gericht worden gewerkt. In de samenstelling van de werkgroepen was rekening ge houden met een goede verdeling van de diverse disciplines. Peter Wever en Rob van den Berg van R&D: "Het ging met name om het boven tafel krijgen van ideeën voor projecten die voor Heineken in die diverse mark ten van belang zijn. Een speciale commissie moet nu een keuze gaan maken. Ze bekijkt welke van de ideeën momenteel zo belangrijk zijn voor Heineken, dat ze op korte termijn moeten worden uitgevoerd. Door deze aanpak onderstrepen we dat wat R&D doet, in dienst staat van de ondernemingsstrategie van Heineken. Onze afdeling is met andere woorden niet bezig zelf allerlei projecten te verzinnen. Tijdens de R&D-dagen bleek bij voorbeeld duidelijk een ver schuiving van produktie naar marketing. Inspelen op signalen uit de markt is dan ook steeds vaker het vertrekpunt voor onderzoeksprojecten. haar collega's waarop alle wetenswaardigheden stonden over de ontwikkeling van het nieuwe mild bier 'Lingen's Blond' (zie ook het vorige num mer van Vers van 't Vat). Clara: "Door die poster konden we gemakkelijk een gesprek met onbekenden aanknopen. Boven dien kon Lingen's Blond worden geproefd. Naast de poster had den we een tap neergezet. Ieder een was enthousiast over de smaak. Behalve over produkt- ontwikkeling waren er posters te zien over produktkwaliteit (bijvoorbeeld schuim); proces controle (bijvoorbeeld een nieuw produktieinformatie-sys- teem); milieu (bijvoorbeeld krat-kleurpigment); proces-ont wikkeling (ondermeer mem braan filtratie); en verpakkings ontwikkeling (er waren diverse verpakkingen te zien)." De eerste dag werd bij enige tientallen posters gediscus sieerd over projecten die het afgelopen jaar centraal hebben gestaan. Bijvoorbeeld bij die van Clara Wagtendonk (R&D) en

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 23