loreca-ondernemers keuren die consumenten hebben ten aanzien van terrassen, de verwachtingen daarover en de beleving van het terrasbezoek. "Verder werd de ondernemer gevraagd wat voor hem het belang is van zijn terras, welke factoren zijn terras succesvol maken en welke mogelijkheden hij ziet om het terras nog beter te exploiteren. Al deze resulta ten zijn op populaire wijze door een copywriter in Het Terras- boek verwerkt. En daar kan de ondernemer zijn of haar voor deel mee doen", aldus Henk Eising, die zelf in de eindredac tie van Het Terrasboek zat. Geen uitstraling Het resultaat is een gemakke lijk leesbaar boek met mooie illustraties van terrassen. Wat echter opvalt is de geringe Heineken- en Amstel-uitstraling van het boek. Zo is op de voor kant van het boek een foto te zien van een terras zonder para sol of bier. "Daar hebben we ook bewust voor gekozen", reageert Henk Eising. "We wilden een zo neutraal mogelijke beschrijving geven van de terrassen-wereld. echter geen probleem. "Ik denk dat ongeveer 75 procent van de onderzoeksresultaten bekend zal klinken. Alleen hebben wij ze eens allemaal keurig op een rijtje gezet. Dat betekent ook dat er nog voor 25 procent nieuws in staat. Nieuws waar mee de ondernemer zijn voor deel kan doen. Zo is in het boek een uitgebreid voorbeeld opge nomen van een gastenenquête. Maar ook een uitvoerige chec klist waarmee de ondernemer de huidige staat van zijn terras kan opmaken. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het boek een aanwinst is voor elke horeca ondernemer." Andere onderzoeken Alle boeken zijn bestemd voor de horecarelaties die Heineken of Amstel schenken en een ter ras hebben of de mogelijkheid daarvoor hebben. Henk hier over: "De vertegenwoordigers geven de boeken persoonlijk bij de ondernemers in hun district af. Voor nieuwe ondernemers drukken we extra exemplaren van Het Terrasboek. Ook den ken we er over om nog meer onderzoeken in de horeca te houden en de resultaten daar van opnieuw in een boek te ver werken. Een van de onderwer pen die we dan willen onderzoeken is 'de kritische succesfactoren van een horeca- onderneming'." Anders zou het boek te com mercieel gericht zijn en dat is niet de bedoeling. Bovendien kun je het niet maken een terras foto met een schitterende Heine ken- of Amstel-parasol naast een terras met een minder mooie uitstraling van je merken te plaatsen. Dan beschadig je de relatie met die horeca-onder- nemer." De inhoud van Het Terrasboek is niet geheel nieuw. Sommige resultaten van het onderzoek als 'de consument zit graag ach ter een opgeruimd terrastafeltje' en 'de consument wil graag een snelle bediening anders komt hij niet meer naar dat terras terug' zijn bij veel ondernemers bekend. Volgens Henk is dat

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 13