bijvoorbeeld wel zien of er nog een RVS buffet beschikbaar was, maar niet wélk buffet. En als het na een evenement terug gekomen was, kon je moeilijk zien waar eventuele beschadi gingen waren ontstaan en of alle bijbehorende artikelen zoals een spoelborstel en parasols er nog bij zaten. We werkten ook met drie verschillende syste men. Planning had zijn eigen systeem om de orders te ver werken. Voor het voorraadbe heer van de magazijnen werk ten we met een systeem dat ook in het PUM wordt gebruikt. Daarnaast waren er pc's nodig om inzicht in financiële gege vens te hebben. Om bijvoor beeld jaaroverzichten te kunnen maken. Op die manier was het proces niet erg overzichtelijk." Snel project In het Informatieplan voor de RSD was in 1993 ruimte gere serveerd bij de Dienst Informa tie Management (DIM) voor het starten van een nieuw Evene menten Beheer Systeem. In het najaar van 1993 is in overleg met de DIM het project opge start. Samen werden alle wen sen en eisen voor een nieuw in gebruik te nemen systeem op een rij gezet. Wilma van Die- men en Peter van Kruistum, medewerkers van de DIM heb ben alle betrokkenen bij de RSD geïnterviewd. Uit dit vooron derzoek kwamen de diverse knelpunten en de eisen en wen sen voor een nieuw informatie systeem naar voren. Via een uit gebreide pakketselectie is samen met de RSD voor een spe cifiek softwarepakket gekozen, dat ruimschoots voldeed aan de eisen en wensen van de RSD. "Het is heel snel gegaan", vertelt Ton Oostrum. "In oktober heb ben we onze wensen op een rij gezet en op 18 april werd het nieuwe systeem al operationeel. Een systeem waarbij aan onze belangrijkste eisen en wensen is voldaan. Peter van Kruistum en Wilma van Diemen hebben na het voortraject vijf weken op onze afdeling gezeten om het systeem met ons verder te bespreken en in te richten. In De RSD zet honderden A tapbuffetten in bij evenementen in het land. Met ENORM is het eenvoudiger bij te houden waar ze precies zijn de tussentijd kon onze afdeling Planning gewoon doorwerken. Dat was ideaal. Tot slot hebben we een week schaduwgedraaid met ENORM en het oude sys teem. Op 18 april zijn we ten slotte overgegaan op ENORM. Dankzij een goede voorberei ding is die overgang prima ver lopen. We hebben tot nu toe gelukkig nog niet met kinder ziektes te kampen gehad." Meer mogelijkheden Als een vertegenwoordiger nu belt voor een aanvraag, wordt zijn order direct in het systeem ingetypt. De dag daarna heeft hij een offerte, die tevens als beves tiging geldt. Hij hoeft alleen te paraferen en de offerte terug te zenden. Op dit moment worden bij de leverancier nog twee modules ontwikkeld. Met de ene zal de planning mogelijk worden van de RSD-medewer- kers die ingezet worden bij eve nementen. Dit zal naar ver wachting in juni operationeel worden. De andere zal pas na de zomer worden geïmplemen iee\ bij RSD teerd, wanneer de drukste periode voorbij is. Met die module is een beter voorraad beheer door middel van scan ners en streepjescodes mogelijk. Er is dan precies te zien welke artikelen worden ingezet, wan neer ze terugkomen en in wel ke staat ze verkeren. Verder biedt ENORM ondermeer de mogelijkheden om in de toe komst automatisch te kunnen faxen en om koppelingen te leggen met het door horeca- vertegenwoordigers gebruikte systeem HOMERUS. Landelijke coördinatie Met behulp van ENORM zijn ook de kosten per opdracht gever zichtbaar te maken. "Tot nu toe werkten we met een totaalbudget. Per 1 januari 1995 zullen de kosten echter wor den doorbelast aan de opdracht gevers. Een ander aspect is dat de RSD al jaren met externe bedrijven werkt, die voor ons materiaal inzetten bij evenementen. Op dit moment moet Planning vaak nog bellen naar die bedrij ven of ze een bepaald artikel beschikbaar hebben en of ze dat dan kunnen uitzetten. In de toe komst ligt het in de bedoeling de artikelen van die bedrijven in ons systeem op te nemen. Die bedrijven worden dan ook van uit Amsterdam door Planning aangestuurd. Het is te vergelij ken met de manier waarop Phy- sieke Distributie de externe ver voerders aanstuurt. Gelijktijdig vindt de financiële afwikkeling plaats. Voor Lia van Wel en Bernhard van der Pols van de afdeling Planning zal de nieuwe werkwijze meer verantwoorde lijkheid met zich meebrengen. Maar alles wordt veel beter beheersbaar", voegt Ton Oos trum daaraan snel toe. Goede uitstraling "Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat onze materialen in goede staat zijn en een goe de uitstraling hebben. Sinds vorig jaar hebben we een afde ling Technisch Onderhoud. Al het materiaal dat terugkomt, wordt eerst schoongemaakt en vervolgens door Technisch Onderhoud nagekeken en zono dig gerepareerd. Zo weten we dat de artikelen die in onze magazijnen staan, in goede staat verkeren. Ook aan de uit straling werken we. Al het rij dend materieel is bijvoorbeeld pas geheel opnieuw gespoten. En alle RVS bierbuffetten zijn gerenoveerd. Ze hebben bij voorbeeld nieuwe koelers, ande re bovenbladen en nieuwe front platen. Andere artikelen, zoals koelkasten, zullen vaker dan voorheen worden vervangen om een goede kwaliteit te kun nen garanderen. Ook de mate rialen die we via de externe bedrijven inhuren, zullen in de toekomst dezelfde kwaliteit en uitstraling moeten hebben als onze eigen artikelen. Dankzij een landelijke coördinatie, con trole en financiële afwikkeling zijn wij zelf in staat efficiënter te werken. En naar onze klan ten toe kunnen we snellere en betere service bieden. En daar gaat het uiteindelijk om."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 11