Het introteam van Lingen's Blond. V.l.n.r.: (staand) A. Piet Groenendijk (Planning), Margritha Meijer (IEB), Monique Peters (Marketing) en Gerard Foncke (Corporate Purchasing); (zittend) Paul Waterreus (Marketingonderzoek), Henk van Breugel (Physieke Distributie), Jan-Derck van Karnebeek (Marketing) en Ger Egberts (Centrale Kwaliteitsdienst) laten proeven of het testbier een pilsachtig karakter had. (Nor maliter worden de smaakpanel- leden meerdere glazen tegelijk voorgezet voor een vergelij kingstest.) "Eind vorig jaar had den we de receptuur zover ont wikkeld, dat de consument geen twijfel meer had over de pilsachtige smaak. Bovendien konden we concluderen dat we een goed doordrinkbaar bier hadden ontwikkeld. Dat was het sein voor ons om produktie Den Bosch erbij te betrekken. Bedrijfstechnoloog Pros Sassen werd lid van de projectgroep. Met de Bossche specialiteiten brouwers is vanaf januari hard gewerkt aan de vertaling van de receptuur in een passend brouwproces. Zodat nu Lin gen's Blond 'in het groot' kan worden gebrouwen", aldus Feo Martens, die stelt dat dit snelle eindresultaat alleen kon wor den bereikt door de teamwork- instelling van alle betrokkenen. In februari is Lingen's Blond voor het eerst op grote schaal gebrouwen. Met dit brouwsel zijn nog twee definitieve con- sumententesten uitgevoerd. Eén blinde test om na te gaan of het recept ook op produktie- schaal het bier oplevert dat bij de beoogde doelgroep in de smaak valt. Intussen zijn, aan gestuurd door Marketing, het etiket, de naam van het bier en de bijbehorende communicatie ontwikkeld. In de tweede test kreeg een aantal bierliefhebbers het complete produkt voorgezet; het glas en het flesje compleet met etikettering. Omdat bleek dat de Heineken Brouwerijen goed zaten met dit nieuwe merk in het mild biersegment, ging het licht op groen. Een intro ductieteam (zie foto) onder lei ding van senior-brandmanager Monique Peters ging aan de slag, om de laatste stap voor deze merk-introductie te zetten. In dat team zijn diverse geledingen van ons bedrijf vertegenwoor digd (zie fotobijschrift)Feo Mar tens benadrukt overigens dat Lingen's Blond daarmee voor Research Development geen afgesloten hoofdstuk is. De marktontwikkelingen en de consumentenonderzoeken wor den continu gevolgd. Geen seizoensprodukt Lingen's Blond van de Heineken Brouwerijen zal worden gebrou wen in Den Bosch en afgevuld in 30 centiliter binnenlandfles- sen en 20 liter fusten. Het is nadrukkelijk geen seizoenspro dukt. Het zal het hele jaar door verkrijgbaar zijn. De flessen worden uitgeleverd in grijze kratten met daarop het logo van de Heineken Brouwerijen. Produktverwachting Junior-productmanager Jan- Derck van Karnebeek is, behal ve voor Pilsner Urquell en De Koninck, verantwoordelijk voor de marketing van Lingen's Blond op de Nederlandse bier markt. Hij legt uit hoe de naam van dit nieuwe bier is ontstaan: "Die is opgekomen tijdens een interne brainstormsessie. Gecombineerd met de bierige aanduiding 'blond', is het een naam met een mooie klank: En, nog belangrijker, een die bij de bierliefhebbers de juiste produktverwachting oproept. Zoals wij hadden beoogd ziet de consument het namelijk als een lekker, makkelijk drinkbaar, pilsener-achtig biertje met een laag percentage alcohol. Precies wat het is." Die produkt verwachting moest ook in de etikettering tot uitdrukking komen. Om het bierige te onder strepen, is gekozen voor gebruik van lichte tinten: wit, geel en groen. De lichte kleurstelling geeft aan dat het om een licht bier gaat. Het geel en het wit zijn op het etiket zodanig ver werkt, dat het meteen doet den ken aan bier met, zoals bij pils, een mooie blonde schuimkraag. Light? Jan-Derck: "Lingen's Blond heeft de optimale balans tussen een lekkere smaak en een laag alco holgehalte. Het is niet te verge lijken met een light-bier, omdat het niet, zoals Amstel Light, veel minder calorieën dan pils bevat. Het mild biersegment is dus niet hetzelfde als het light- segment. En het heeft ook niets te maken met het mild bier Dry 100, dat een paar jaar geleden van de markt is gehaald. Dry 100 had namelijk wel 5% alco hol en de aanduiding 'mild' sloeg toen op de lage bitterheid van pilsener bier. Uit onderzoek blijkt overigens dat de consu ment met name bij de bena ming 'mild bier' denkt aan bier met minder alcohol." Is Marketing niet bang voor een rem op de groei van het succes volle Amstel Malt? "Het is te verwachten dat de meeste drin kers van Amstel Malt hun merk trouw zullen blijven. Zij zijn namelijk, zo blijkt uit de groei van het marktaandeel van Amstel Malt, juist wèl tevreden over de smaak van Amstel Malt. Zo heb je ook veel bierliefheb bers die alleen maar houden van pils met 5% alcohol. Die zul len nooit iets anders in huis halen of bestellen aan de tap. Lingen's Blond zal vooral wor den gedronken door pilslief hebbers die niet van de zoetere smaak van alcoholvrij bier hou den, maar wèl belangstelling hebben voor pils-achtig bier met 2% alcohol", aldus de junior productmanager. De introductie van het nieuwe bier Lingen's Blond in juni, zal worden ondersteund door een reclamecampagne. Die was bij het ter perse gaan van dit blad nog volop in voorbereiding.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 5