Nieuw: Lingen's Blond 4 Onder de projectnaam 'Beer' is het afgelopen jaar in het diepste geheim zeer hard gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw pilsener-achtig bier met een laag percentage alcohol. Inmiddels is de beer los: In juni komt 'Lingen's Blond' van de Heineken Brouwerijen op de markt. Een lekker bier met twee procent alcohol. De projectgroep 'Beer' bij de poster die werd gepresenteerd op 11 april tijdens de R&JD-dagen in Zoeterwoude (meer over die dagen in het volgende nummer van Vers van 't Vat). V.l.n.r.: Pros Sassen, Feo Martens, Clara Wagtendonk, Jan-Derck van Karnebeek en Paul Waterreus. Op de foto ontbreekt Ger Egberts Marktleider Heineken is daar mee de eerste die een mild bier op de markt brengt. Onze brou werij reageert opnieuw snel op de marktontwikkelingen. Eind april vorig jaar gaf de afdeling Marketing van Heineken Nederland de opdracht tot de ontwikkeling ervan. "Het moet een lekker laag-alcoholisch bier worden met een pilsachtig karakter", zo werd gesteld. Uit onderzoek komt namelijk steeds duidelijk de belangstel ling voor zo'n bier bij een grote groep liefhebbers naar voren. Bierdrinkers die alcoholvrij bier geen alternatief vinden voor pils, omdat ze het niet lekker vinden. Heineken zag dat de tijd rijp was voor een nieuw seg ment in de biermarkt: het mild biersegment. Cruciaal Met die opdracht en informatie ging de projectgroep Beer aan de slag. Dat ontwikkelingsteam bestond, naast voorzitter Feo Martens, uit zijn HTS Research Development-collega Clara Wagtendonk plus van Heineken Nederland Ger Egberts (Cen trale Kwaliteitsdienst), Paul Waterreus (Marketingonder- zoek) en Jan-Derck van Karne beek (Marketing Productma- nagement). Feo Martens: "Geheimhouding is bij dit werk van cruciaal belang, wil je de markt niet te vroeg informeren. De projectgroep had daarom ook een zo klein mogelijke omvang. Buiten deze club waren zo min mogelijk mensen op de hoogte, zodat in alle mst kon worden gewerkt aan het volbrengen van de opdracht." Ontwikkeling Naast een receptuur moest ook een nieuwe marktonderzoek methode worden ontwikkeld, om zo snel mogelijk de gewen ste smaak te bereiken. R&D en Marketing kwamen in nauw overleg tot de conclusie dat het in de proefbrouwerij vervaar digde bier meteen de consu ment moest worden voorgezet. Gekozen werd voor een 'één glas-test', een nieuwe manier om bierliefhebbers blind te C.S. Wagient/oi

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 4