Heineken breidt verder uit in China Heineken gaat fors investeren in de Chinese biermarkt. Binnen twee jaar hoopt onze brouwerij drie of vier nieuwe aanwinsten te kunnen toevoegen aan de huidige twee deelnemingen in China. Dit zei voorzitter K. Vuursteen van de Raad van Bestuur 13 april tijdens de presentatie van het jaarverslag. "De uitbreiding van onze belangen vond in 1993 vooral plaats in Azië en Midden- Europa", aldus Vuursteen, die tijdens de persconferentie ver gezeld werd door zijn bestuurs- collega's Coebergh en Ruys en financieel directeur Hazel- wood. "Onze focus op het Verre Oosten wordt vooral ver klaard vanuit de spectaculaire groei van een aantal biermark ten in die regio. Gemiddeld genomen bedroeg de groei van de biermarkt in Azië over de afgelopen vijf jaar meer dan 50%, waarbij sommige markten uitschieters laten zien van meer dan 200%. In China namen wij via onze joint venture Asia Pacific Breweries (APB) een be lang van 40% in Fujian Brewery, de grootste brouwerij in de Chinese stad Fuzhou", aldus Vuursteen. "We hadden sinds 1988 al een belang in de Shanghai Mila Brewery en zijn van plan onze positie in China de komende drie, vier jaar verder te verster ken. We zijn een aantal projec ten aan het onderzoeken en daar zult u te zijner tijd zeker meer over horen", aldus Vuursteen. In elk geval maakte Vuursteen al bekend dat ons bedrijf samen met de Chinese partner iets meer dan 800 miljoen gulden in China wil investeren. Het staat echter nog niet vast of enkele van de bijna duizend lokale brouwerijen worden gekocht en gemoderniseerd, of dat er van de grond af aan nieuwe brouwerijen worden gebouwd. Stijging verkopen De totale verkopen van onder toezicht van Heineken gebrou- wenbiernamenin 1993 met 4,3% toe tot 56 miljoen hectoliter. "Hiermee versterkten wij onze positie als tweede en meest internationale brouwerijgroep in de wereld. Deze stijging deed zich vooral voor in de snel groeiende biermarkten van Azië en het Westelijk Halfrond", aldus Vuursteen. "De toename in de regio Azië was vooral te danken aan de autonome groei, met name in Indonesië. Maar ook aan de stijging van de export van Heineken bier naar Hong Kong, China, Taiwan en Vietnam. Daarnaast steeg de afzet door uitbreiding van onze belangen in deze regio." Hoewel de totale biermarkt in de VS stabiel bleef, steeg de export van Heineken voor het tweede achtereenvolgende jaar. "Wij konden hier een groei van 10% realiseren", aldus Vuur steen. "De biermarkt in Brazilië ten slotte heeft zich in 1993 hersteld van een forse daling in het jaar daarvoor. De groei van de biermarkten in deze regio's compenseerde de daling van de biermarkt in Europa. Als gevolg van slechte weersomstandig heden in de tweede helft van 1993, accijnsverhogingen en de ongunstige economische situatie daalde de Europese biermarkt met 5%." Nederlandse biermarkt Tijdens de persconferentie werd ook het jaarverslag uitgedeeld. Daarin valt ondermeer te lezen dat de Nederlandse biermarkt in 1993 is gedaald. Het verbruik per hoofd van de bevolking liep vorig jaar terug van 90,2 tot 85,2 liter. Deze ontwikkeling was in hoge mate het gevolg van de economische omstandigheden en het slechte weer in de be langrijke verkoopmaanden juli, augustus en september. Ons marktaandeel in Neder land is in 1993 vrijwel gelijk gebleven. Er werden betere marges behaald uit prijsver hogingen in het tweede halfjaar van 1992en gerealiseerde kosten besparingen. Maar niettemin lag het resultaat lager als gevolg van reorganisatiekosten. In het seg ment van de alcoholvrije bieren is in 1993 het marktaandeel van Amstel Malt toegenomen. Het marktaandeel van Brand nam toe door een nagenoeg gelijk blijvende afzet in een dalende markt. De verkoop van Wieckse Witte is in 1993 aanzienlijk gestegen, aldus het jaarverslag. Personeel Het gemiddeld aantal mede werkers in 1993 bedroeg 23.997 tegen 25.320 in het voorgaande jaar. Die daling was vooral het gevolg van reorganisaties in Spanje, Nederland, Frankrijk en een aantal Afrikaanse landen. Wat betreft al het personeel in Nederland waren deze cijfers 5.893 in 1993 tegen 6.029 in 1992. ISO 9002 Op het gebied van kwaliteits zorg streeft Heineken ernaar dat in 1995 alle brouwerijen bin nen het concern een ISO 9002- certificaat hebben behaald. Ver der hebben de Nederlandse brouwers het initiatief genomen voor een onderzoek naar ver groting van de gebruiksmoge lijkheden van bostel. Aan dit project werken verschillende wetenschappelijke instellingen Vooruitzichten Aan het eind van zijn speech ging Vuursteen in op de toe komstverwachtingen. "De ster ke positie van onze concern- merken Heineken, Amstel, Buckler en Murphy's Irish Stout, de goede geografische spreiding van onze activiteiten, onze doelgerichte en onver minderde marketinginspan ningen en onze uitstekende financiële positie geven onze onderneming een stevige basis. Wij zien de toekomst dan ook onverminderd positief tege moet."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 3