Nieuwe ronde Heineken in België Er gloort een optimistisch zonnetje voor Heineken boven de Belgische kasseien. In 1988 moest worden besloten tot terugtrekking uit de pilsmarkt. Nu komt Heineken Belgium terug met het speciaalbier Wieckse Witte aan kop. Ploegleider is een Belg met een Heineken-hart: Pierre Boets. Hij is de man achter het idee voor een nieuwe aanpak van de Bel gische biermarkt. En dat terwijl hij tevens de algemeen direc teur was die in 1988 het Heine- ken-kantoor aan de Keyzerlei in Antwerpen sloot, nadat de belangen in 600 cafés en de bij behorende hectoliters waren overgedaan aan brouwerij Maes. Heeft hij zich nooit neer kun nen leggen bij dit verlies? "Toen ik destijds algemeen directeur van Heineken Belgium werd, probeerde Heineken een plaats te veroveren op de pilsmarkt. Ik heb daarvan meteen al gezegd dat dat een onbegonnen taak was. Heineken pilsener is in Bel gië geen referentie-bier. Plat gezegd zijn de Belgen van mening dat niemand beter bier brouwt dan zij. Daarom lukte het Heineken niet voet aan de grond te krijgen in de Belgische horeca. Er moest geld bij en daar om is toen besloten ermee te stoppen. Vervolgens zijn we in een aantal grote supermarktke tens aan de slag gegaan met Buc kler. Vol goede moed, want iedereen was ervan overtuigd dat in België een behoorlijk gro te markt voor alcoholvrij zou ontstaan. Zowel Heineken als de andere grote brouwers stop ten veel geld en energie in de marketing en de verkoop van hun alcoholvrije bieren. Heine ken bier stond intussen ook op de schappen van de grote super markten èn was verkrijgbaar in de hotelbars. Onze hoop dat het beoogde succes van Buckler het Heineken merk mee zou kun nen trekken is geen werkelijk heid geworden. Alcoholvrij bier is in België nooit een succes geworden, ondanks de serieuze marktvoorspellingen van des tijds. Het is hier zelfs bijna van de kaart verdwenen", zegt Pier re Boets in zijn kantoor in Ruis broek (Heineken Belgium huurt kantoorruimte van Mouterij Albert). Opnieuw een tegenvaller voor Heineken op de voor buiten landse bieren moeilijke Belgi sche biermarkt. Besloten werd de beide bieren wel aan de super markten en de hotels te blijven leveren. De marketing- en ver koop-ondersteuning werd op een heel laag pitje gezet. "Dat in afwachting van nieuwe ont wikkelingen", aldus Pierre Boets, die intussen veel voor Heineken werkte in Israël: "Kijk, ik ben een Belg die zich thuis voelt in zijn vaderland. En ik ben óók iemand die zich zeer prettig voelt binnen de Heine- ken-cultuur. Het is inderdaad zo dat ik het jammer vond dat die twee elementen zich tot voor kort niet met elkaar lieten ver enigen. Ik heb daarom steeds ogen en oren open gehouden, op zoek naar een nieuwe opening. Enige tijd geleden vond ik die." Pierre doelt op De Brouwketel, de importeur van veel Bel gische bieren op de Nederlandse markt, gevestigd in Rijsbergen, vlakbij de Nederlands-Belgische grens. Maar ook op het Neder landse succes van Wieckse Witte, het witbier van De Rid der. "De vrachtwagens van De Brouwketel rijden regelmatig Pierre Boets met Wieckse Witte, dat Heineken sinds kort in België op de markt brengt. Mocht de afzet van Wieckse Witte bij onze Zuiderburen zeer snel stijgen, levert dat geen problemen op voor de Nederlandse markt. De Ridder kan zeker voorlopig nog voldoende hectoliters brouwen België in. Bijvoorbeeld naar Ant werpen, om De Koninck te gaan halen. Of naar Brouwerij De Smet in Opwijk, waar Affligem wordt ingeladen. De distributie van Wieckse Witte in België kon daarom niet zo'n probleem zijn, was mijn redenatie. Boven dien is de markt voor witbier in België met jaarlijks 800.000 hectoliter behoorlijk groot. En Wieckse Witte is een produkt dat ook in België kan rekenen op acceptatie. Het is goed van smaak en het komt uit Maas tricht, hetgeen voor de Belgen een positieve klank heeft. Ik kreeg meteen steun en goede medewerking vanuit de Heine- ken-organisatie om met dit plan aan de slag te gaan. Het is nu zo geregeld dat we onze orders doorgeven aan Export in Amsterdam. ETA in Rotterdam verwerkt de gegevens en geeft De Brouwketel opdracht tot uitleveren. Onze Belgische af nemers, momenteel een 20-tal agenten en de supermarkt ketens Delhaize en GB, krijgen de rekening vanuit Rotterdam in Belgische Francs. Wij, verte genwoordiger Gilbert Lempière; administratrice Corinne Van den Bulcke en ik, verzorgen van uit Ruisbroek de marketing en de verkopen." Wieckse Witte is nu mim drie maanden op de Belgische markt en vindt zijn weg over de kas seien naar de bierliefhebbers. Aan het wiel van dit Maas trichtse bier treffen we Heine ken, Amstel, Buckler, Murphy's Irish Stout en op korte termijn ook het Franse George Killian's. Volgens Pierre heeft ook Mur phy's op korte termijn al een goede kans op snelle groei, te beginnen in de vele Engelse en Ierse pubs in Brussel en Vlaan deren. Binnenkort zal daarnaast het hooggegiste amberkleurige George Killian's in België wor den geïntroduceerd. Daarvan verwacht Pierre eveneens een positieve reactie bij de Belgen. "We hadden in het verleden maar één bier aan te bieden: Hei neken. Nu hebben we een vol ledig pakket bieren, waaronder een paar speciaalbieren. Dat biedt veel meer kansen in Bel gië, ermee rekening houdend dat de speciaalbieren hier 25% van de biermarkt uitmaken. Nee, we hebben ons nog nooit zo goed gevoeld bij een plan voor België als nu. Het is een concept waar we echt in geloven", aldus een optimistische Pierre Boets.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 12