V
J
op de lijst. "India is een arm
land, maar van de naar schatting
850 miljoen inwoners hebben er
100 miljoen een redelijk inkomen.
Dat biedt een bepaald poten
tieel." Heineken had al langer
belangstelling voor activiteiten
in India, maar beperkingen op
het gebied van merkenrecht en
investeringspolitiek remden
Heineken in haar initiatieven.
Nu die belemmeringen zijn ver
dwenen, ziet Maarten Rijkens
perspectieven voor Heineken in
dit enorme land.
Ommekeer
In de jaren dat Heineken zich
prepareerde op groei in Azië was
van een toenadering van de
lokale brouwerijen nog geen
sprake. "De biermarkten in veel
Aziatische landen zijn mono
polistisch. In de tachtiger jaren
zaten de brouwers niet bepaald
te wachten op samenwerking
met een van de grote brouwe
rijen in de wereld. Men was al
decennia lang zeer succesvol en
zag geen reden die situatie te
veranderen. Langzamerhand
groeide echter het inzicht dat
in de toekomst een aantal inter
nationale brouwerijgroepen en
een aantal wereldbiermerken de
wereldbiermarkt zouden gaan
beheersen. Veel brouwerijen in
Azië zien nu in dat een al
liantie noodzakelijk is", aldus
de director. Is de beslissing om
samenwerking te zoeken met
een grote brouwerij eenmaal
gevallen, dan valt bijna altijd
de naam Heineken als eerste,
zo is Rijkens gebleken. "We zijn
niet de grootste brouwerij
groep in de wereld, maar wel de
meest internationale en dat
heeft een onmiskenbaar posi
tieve invloed."
Analyse
De beginjaren van het huidige
decennium werden eveneens
gebruikt om de relatie met Asia
Pacific Breweries te versterken.
"Sindsdien is APBL het strate
gische voertuig voor Heineken
in het Verre Oosten. Daarnaast
geeft Heineken meer assisten
tie en brengen we meer kennis
in door deelname in het mana
gement van zowel APBL als
haar dochterondernemingen.
Bovendien zal het Heineken
merk in Azië verder worden
ontwikkeld."
Die verdere ontwikkeling van
het Heineken merk past binnen
de corporate strategie en de
mogelijkheden daarvoor zijn
volop aanwezig. Heineken heeft
in Azië in het verleden altijd
gekozen voor de lokale benade
ring, dus aandacht voor lokale
merken zoals Bintang in Indo
nesië, Number One in Nieuw-
Caledonië en Tiger in Singapo
re en Maleisië. Rijkens: "In veel
landen hebben we een mooi
standaardbier in de markt. Ver
dere groei voor het Heineken
merk is mogelijk als we de gro
te lokale standaardmerken
gebruiken als basis voor de
noodzakelijke costleadership."
Heineken-spirit
Een zonnige economische toe
komst garandeert niet per
definitie het welslagen van een
joint venture, vindt de director.
"Het project in Thailand is een
hele grote uitdaging, aangezien
daar een totaal nieuwe brou
werij wordt gebouwd. Het plan
is gebaseerd op de inschatting
dat het Heineken merk daar een
goede kans heeft. Ondanks het
feit dat Heineken bier daar door
importrestricties momenteel
nauwelijks verkrijgbaar is. Dit
soort uitdagingen zijn kenmer
kend voor de spirit die momen
teel heerst bij Heineken om te
ondernemen, risico's te nemen
en er voor te zorgen dat Heine
ken in het jaar 2000 een leiden
de rol in de Asia Pacific zal spe
len". Ondanks het feit dat 1993
een topjaar was voor Heineken
in de regio, verzekert Maarten
Rijkens dat het groeitempo de
komende jaren niet zal afnemen.
17
Meerderheidsbelangen
Heineken heeft veel belangen in Azië via APBL, maar heeft rechtstreeks ook een
aantal meerderheidsdeelnemingen in brouwerijen. Zo bezit Heineken de meerder
heid van de aandelen in Multi Bintang Indonesia. In de twee Indonesische brouwe
rijen (Soerabaja en Tangerang) worden Bintang, Tiger en Guinness gebrouwen.
En ook in de Grande Brasserie de Nouvelle Calédonie heeft Heineken een meer
derheidsbelang. Deze in de plaats Nouméa op Nieuw-Caledonië gevestigde brou
werij brouwt Number One bier.
Licenties
Verder heeft Heineken een aantal licentie-overeenkomsten gesloten voor de loka
le produktie van Heineken bier. Dat is in Maleisië het geval met Guinness Anchor
Berhad. Deze heeft twee brouwerijen: Kuala Lumpur en Petaling Jaya. Er worden
gebrouwen: Heineken, Anchor, Tiger, Lion Stout en Guinness.
Heineken heeft in Singapore een licentie-contract met de Asia Pacific Breweries. In
deze Aziatische wereldstad worden gebrouwen: Heineken, Tiger, Anchor, ABC Stout,
Guinness en Raffles Light. Dat gebeurt in de in 1990 in gebruik genomen brouwe
rij op het industrieterrein Tuas Jurong in Singapore. Deze brouwerij heeft een capa
citeit van een miljoen hectoliter.
Een andere licentiepartner van Heineken vinden we in Papeete, Tahiti. Brasserie
de Tahiti brouwt de bieren Heineken en Hinano.
In Japan heeft Heineken een joint venture opgericht met Kirin. Die brouwerij brouwt
Heineken voor de Japanse biermarkt. Heineken heeft sinds 1983 een licentie
overeenkomst met de Kirin Brewery. Daaivoor exporteerde Heineken 22 jaar zijn
bier naar het land van de rijzende zon. Sinds de zomer van 1990 exporteren we
Buckler naar Japan.
Deelnemingen via APBL
En dan zijn er nog de deelnemingen van Heineken via Asia Pacific Breweries
Limited (APBL). In Papua Nieuw-Guinea heeft APBL een belang in SP Holdings. In de
brouwerijen in Lae en Port Moresby worden de merken SP en South Pacific Export
Lager gebrouwen.
In China heeft APBL sinds eind 1988 een belang van 12,5% in Shanghai Mila Brew,
waar Reeb en ABC Stout worden gebrouwen. In de Chinese provincie Fujian staat
de eind vorig jaar door APBLovergenomen Fujian brouwerij. Deze wordt eerst gemo
derniseerd voordat er Tiger bier in licentie zal worden gebrouwen.
APBL heeft sinds november 1993 in Nieuw-Zeeland een meerderheidsbelang in de
DB Group. Daaronder vallen de Dominion Breweries, gevestigd in Auckland,
Mangatainoka, Timaru en Greymouth. Ze brouwen de bieren DB en Kiwi.
In Vietnam heeft APBL een belang in de Vietnam Brewery. Deze vlakbij Ho Chi
Minh Stad gebouwde brouwerij is eind vorig jaar geopend. Er wordt voorlopig alleen
Tiger bier gebrouwen.
In september vorig jaar nam Heineken een belang in Thailand in een nu in aanbouw
zijnde brouwerij nabij Bangkok. Over ongeveer anderhalf jaar zal deze operationeel
zijn. In de Thaise brouwerij (aanvangscapaciteit: 500.000 hectoliter) zal Heineken
bier in licentie worden geproduceerd voor de lokale markt.
Tot slot zijn er plannen voor Heineken-activiteiten in India. Momenteel wordt een
onderzoek verricht naar de mogelijkheden.
Heineken en APBL ondernemen overigens veel Aziatische marktactiviteiten vanuit
het kantoor in Singapore. Bijvoorbeeld het uitbouwen van efficiënte distributie
netwerken.
Export
Ook de exportbelangen van Heineken in Azië worden vanuit het regionaal kantoor
in Singapore geleid. Voor de export van het in Nederland gebrouwen Heineken bier
naar deze regio zijn er ook volop groeikansen. Dat wordt onderstreept door het feit
dat Taiwan, Hongkong en China in 1993 de snelst groeiende exportmarkten voor
Heineken waren. Zie ook het interview met Export-directeur Van der Minne op
pagina 4 en 5.