"Onze rol wordt een andere: we worden wat minder baas en wat meer coach" eden, zal bepalend zijn voor ons succes. Samenwerking is daar in het sleutelwoord. De nieuwe projectorganisatie is daar nu vol ledig op afgestemd en aangepast aan deze nieuwe fase: korte, snelle communicatielijnen, ef fectieve overlegstmcturen en besluitvorming. Op elk niveau. Als Management Team houden wij als vanouds de initiërende en stimulerende rol voor het veranderingsproces voor Heine ken Nederland als totaal. Dat doen wij niet vanuit onze ver gaderkamer of door de telefoon. Wij zullen ons meer dan ooit actief opstellen om zeer regel matig, gezamenlijk met u de koersen voor het veranderings- beleid uit te stippelen." Marktontwikkeling Strobos ging in zijn speech in van een nieuw produkt. Voor ons betekent dat, dat we alert moeten zijn. Dat we snel moe ten omschakelen en ons moe ten aanpassen aan veranderin gen. Niet omdat wij veranderen zo leuk vinden, maar omdat onze klanten dat afdwingen. Het zal u niet zijn ontgaan dat dit gegeven één van de allerbe langrijkste redenen is voor het opzetten van een eigentijdse organisatie", aldus de directeur. "Om onze doelstelling Heine ken aan de Top te realiseren, hebben wij al enige tijd geleden een zeer bewuste keus gemaakt te investeren in onze merken en onze dienstverlening. Wij zul len ijzersterke produkten op de markt moeten brengen in de segmenten waar interessant groeipotentieel is. IJzersterke De Zoeterwoudse werkgroep zei het met pizza de bagage meegeven die nodig is om optimaal in een verande rende situatie te kunnen wer ken." Volgens de directeur maken de managers binnen onze organisatie in toenemende mate gebruik van de know-how en ervaring die binnen Heine ken aanwezig is. "Waar het nu op aankomt is om dat enorme potentieel aan kennis en erva ring verder te ontwikkelen, te mobiliseren en af te stemmen op een veranderde en nieuwe kunnen opsteken. En dat wij onze eigen ontwikkeling voort durend kritisch moeten blijven bekijken. Dat streven zal voor u een geruststellende gedachte zijn. Managen is namelijk meer dan mensen mee laten denken en beslissen. Het betekent ook medewerkers leren hoe zij verantwoordelijkheid moeten nemen. Hoe zij bevoegdheden in hun dagelijkse werk moeten aanwenden. Onze rol wordt een andere: we worden wat minder Het Management Team van Heineken Nederland A genoot van de sketches op de missie van het bedrijf: Hei neken Nederland aan de Top. 'Door onze inspanningen moet een moderne, flexibele organi satie ontstaan, die vol zelfver trouwen een nieuwe weg ins laat. En die ook opgewassen is tegen de druk waaraan wij als brouwer van een topprodukt blootstaan." Strobos ging nader in op die markt. "Merkentrouw neemt af en het zal vaker voor komen dat wij na een paar jaar alweer afscheid moeten nemen produkten die het hoofd kunnen bieden aan die van de concur renten. Dat is slagvaardigheid. Want als wij het niet doen, doen zij het wel!" V emieuwingsproces Ook vertelde Strobos iets over de vorming van de units: "Wij moeten op alle niveaus binnen onze organisatie in onze men sen investeren. Want mensen zijn ons allergrootste aan dachtsgebied. Wij moeten hen eineken" organisatie. Dat vergt training, veel tijd en veel begeleiding. Dat vraagt ook iets anders: namelijk om als manager een mentale omslag te maken en de durf te hebben om zaken geleidelijk aan 'los te laten' en over te laten aan anderen. Ook voor ons Manage ment Team", aldus Strobos. "Wij realiseren ons dat we hier en daar nog het een en ander baas en wat meer coach. Het vergt durf om zaken af te staan. Het vergt inlevingsvermogen en begrip voor het functioneren van een team. We moeten sti mulerend optreden, als motor in een continu proces van ver nieuwing en verbetering." Sketch van de Bossche werkgroep

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 23