;.r; een limonade-accijns en het pro bleem van 'springende flessen', kwam Vrumona al snel in de rode cijfers terecht. Het bedrijf kon zich hier met moeite door heen worstelen. Die springen de flessen hadden betrekking op het volgende: Eind jaren zestig ontstonden problemen rond een nieuwe literfles van concurrent Exota. Uitzendingen van de VARA-ombudsman (de Exota- affaire) hierover brachten grote schade toe aan de limonade industrie. Vrumona nam daar om samen met TNO het initia tief om een veilige literfles te ontwikkelen. Deze fles werd later de industriestandaard voor Nederland. De jaren zeventig leverden Vru mona evenmin goede bedrijfs resultaten op. Alleen de intro ductie van Shandy werd een succes. In de jaren tachtig werd Sourcy geboren. Vmmona ging over tot het winnen van mine raalwater uit eigen bron. Een ander, nog groter succes, was de introductie van de lichtgewicht PET-retourfles van 1,5 liter. Deze zorgde ervoor dat er nog meer vraag kwam naar de Vrumona-produkten. Ook het marktaandeel van SiSi steeg dank zij deze fles. In 1986 nam PepsiCo International Seven Up over. Vrumona werd daarmee aangesteld als Seven Up botte laar voor heel Nederland. Meer zelfstandigheid Tussen 1971 en 1985 leed Vm mona geregeld verlies. Om het limonadebedrijf weer tot een goede winstgevende onderne ming te maken, werd begin jaren tachtig besloten Vmmona meer zelfstandigheid te geven. Het organisatiemodel van bier brouwerijen zou niet langer op de limonadefabriek worden toe gepast. Na een onderzoek door een extern bureau werd in 1985 een grootschalige reorganisatie ingezet, die Vmmona uit de rode cijfers haalde. Anno jaren negentig gaat het weer goed met het bedrijf en kan het een gezon de toekomst tegemoet zien. Verloting boek Het boek is in bescheiden opla ge verschenen. Alle (oud-)Vm- mona-medewerkers hebben een exemplaar gekregen. Voor de overige Vers van 't Vat-lezers stelt Vmmona 25 boeken ter beschikking. Wilt u in het bezit komen van een van deze boe ken, schrijf dan voor 8 maart een briefkaart naar de redactie van Vers van 't Vat. Het adres vindt u op pagina 2 van dit blad. Ver meld daarbij uw naam, adres en telefoonnummer (privé en werk), de vestiging waar u werkt en uw personeelsnummer. Ver geet ook niet te vermelden dat het gaat om de actie geschiede nisboek Vmmona. De 25 boe ken worden via loting verdeeld. De SiSi-commeicial Overigens was de suikerdistri butie al in 1948 opgeheven. N.V. Vitam had toen ook net een naamswijziging ondergaan. Het bedrijf heette vanaf 1947 Bedrijfscentrale voor het Kool zuurhoudende en Alcoholvrije Drankenbedrijf (kortweg KAD) Pas in 1951 kreeg Vmmona haar huidige naam, een inkor ting van het woord 'vruchten- limonade'. Pepsi Cola en SiSi Al vroeg maakte het bedrijf een voorzichtige start met Pepsi Cola. Pepsi was toen al een wereldmerk en eiste van haar bottelaars een zeer goede kwa liteit in een moderne, hygiëni sche fabriek. Uitbreiding was dus noodzakelijk en zo kwam er een nieuwe fabriek in Bun- nik. Op 21 juni 1954 sloot Vm mona met Pepsi Cola een 'Bott ling Agreement' waardoor het alleenrecht werd verkregen voor de produktie en verkoop van Pepsi in Nederland. Een jaar later volgde de introductie van de 200 cl fles, in 1956 gevolgd door de beroemde SiSi familie- fles. Dit was een groot succes. SiSi werd zelfs de meest gedron ken vruchtenlimonade van ons land! Heineken en Amstel In 1950 werd met Heineken en de toenmalige Amstel brouwe rij afgesproken dat beide brou werijen zich zouden terugtrek ken uit de produktie van koolzuurhoudende en alcohol vrije dranken. In plaats daarvan zouden ze hun belangen over brengen in Vrumona. Doordat de samenwerkingsgedachte tus sen de verschillende frisdrank- bedrijven steeds meer op de ach- Algemeen directeur Piet Schop van Vrumona en mevrouw Van Dam Anton van Dam tergrond raakte, ontstond lang zamerhand een steeds intensie vere samenwerking met Heine ken. In 1968 kocht Heineken alle andere aandeelhouders uit. Sindsdien is de frisdrankenfa- briek de volledige dochter van de Heineken brouwerij. Alleenverkoop van merken Vmmona heeft in de loop van de tijd vele merken aan haar assor timent toegevoegd. Zo bereikte het bedrijf in 1958 overeen stemming met de B3 Vruchte- sappenindustrie Bergen op Zoom over de alleenverkoop van diens produkten. Twee jaar later wordt Fosco Chocolade melk daar aan toegevoegd. Weer later volgt de overname van N.V. Tims, de producent van de Royal Club-produkten. Daar door kreeg Vmmona ook een aanzienlijk deel van de Seven- Up markt in handen en werd het bedrijf bovendien eigenaar van het merk Royal Club. Herstel en glorie Vmmona kreeg na de overname door Heineken dezelfde organi satiestructuur als de brouwerij. Vmmona-medewerkers kregen hierdoor dezelfde arbeidsvoor waarden als het Heineken-per- soneel. De kostprijs van de Vru mona-produkten werd hierdoor zo hoog dat er van een winstge vendheid geen sprake meer was. Door ondermeer deze sterk stij gende kosten, de invoering van

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 17