De man achter de onderwij srelaties Hugo de Haas van Dorsser werkt bij de afdeling In- en Externe Betrekkingen (IEB) in Zoeterwoude. Hij is verant woordelijk voor de onderwij scontacten van ons bedrijf. Een baan die hij sinds juni 1993 met veel plezier invult. Hugo kwam na een periode Personeelszaken (1986) en Perso neelszaken Internationaal (tot juni 1993) bij In- en Externe Betrekkingen terecht. Daar werd hij de onderwijscontactenman van de afdeling. Een terrein dat overigens niet helemaal onbekend voor hem was, om dat hij zijn opleiding aan de Pedagogische Academie heeft genoten. Zijn baan was wel nieuw, want de onderwijscontacten moesten worden op- en uitgebouwd. "'Onderwijscontacten' heeft lange tijd stilgelegen", verklaart Hugo. "Ik kon dus opnieuw beginnen met het onderhouden ervan. Hoe ik dat heb aan gepakt? Ik ben gewoon aan de slag gegaan", klinkt het nuch ter. "Je kunt natuurlijk hele mooie notities maken, maar waar het uiteindelijk op aan komt is dat de student merkt dat Heineken er weer voor hem of haar is", aldus Hugo. "Ik ben als het ware meteen voor oriëntatie de straat op gegaan en heb met mensen van andere bedrijven, studenten en leiding van scholen gesproken. Daarna heb ik een raamwerk gemaakt waar binnen ik het onderwijs beleid zal uitvoeren. Daarbij staat centraal dat we van onder wijscontacten naar onderwijs- relaties toe willen. Contacten is te vrijblijvend, te vluchtig. Een relatie aangaan wil zeggen dat je op een langdurige band met zo'n school of student uit bent. En dat wil Heineken." Criteria Hugo had daarbij een aantal cri teria waaraan de onderwijscon tacten moesten voldoen. "Wij zijn brouwers en verkopers van bier. Ik richt me daarom ook op het horeca-onderwijs. De stu dent van vandaag is immers de ondernemer van morgen. Het is een goede zaak als leerlingen vroegtijdig kennismaken met ons mooie produkt en de goede service daaromheen. Denk bijvoorbeeld aan onze horeca-adviesdiensten en onze horecavertegenwoordigers. Zo organiseren we nu vanuit onder wij scontacten een praktijk dag voor horeca-studenten. Zij worden tijdens zo'n dag uitge nodigd in een Heineken-café om een bedrijfsplan uit te werken. Dat gebeurt ondermeer in samenwerking met een horeca- vertegenwoordiger en Bert Vriens van de Horeca-advies diensten. Dit en nog veel meer activiteiten worden ontwikkeld om de relatie tussen Heineken en het horeca-onderwijs te ver stevigen." Daarnaast richt Hugo zich op HBO-ers en academici. Hij stemt al zijn activiteiten op dat terrein af met de afdeling Loopbaan ontwikkeling. "Daarbij gaan we heel selectief en gericht te werk. Heineken wil zich aan deze stu denten bekendmaken als een professioneel en goed bedrijf om voor te werken. Maar ons bedrijf wü ook de kennis met hen delen op het gebied van de levens middelen, bedrijfseconomie, bedrijfskunde, rechten, marke ting en engineering. Verschil- Hugo de Haas van Dorsser A lende managers uit ons bedrijf houden in dat kader lezingen op universiteiten en HBO-oplei- dingen over deze eerder genoemde onderwerpen. Maar je kunt ook denken aan het hou den van seminars en workshops voor deze groep. De studenten van nu zijn er ook op uit inter actieve dingen te doen. Ze hou den ervan een markering- opdracht uit te voeren of een cursus presentatietechnieken te volgen. Heineken wil hen daar in tegemoet komen. Ik houd me daarbij met de organisatie van deze seminars en workshops bezig." Veel ideeën Maar Hugo heeft nog veel meer plannen. Een bezoek aan De Brouwketel om studenten te wijzen op de speciaalbieren en tapwedstrijden zijn maar een paar van de vele voorbeelden uit de koker van deze enthousiaste collega. Ideeën die door hem zelf worden uitgevoerd. "Maar uiteraard kan dat niet zonder de hulp van de vele collega's bij Heineken. Want ik ben blij ver rast met de manier waarop zij spontaan meewerken als ik hen vraag om samen een lezing of workshop te houden." In elk geval is er nog werk te over voor Hugo, die met veel plezier zijn job invult. "Je pro beert in zo'n baan optimaal Hei neken uit te stralen. Want het bruist binnen Heineken en dat mag en moet de buitenwereld en zeker de student van nu weten."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 11