opdracht van Heineken een opleiding aan de businessschool IMD; in Lau sanne gevolgd. Samen met de heer Drost, die later lid van de Raad van Bestuur zou worden. We zijn er een aantal maanden onderricht in alle aspecten van managing in het moder ne bedrijfsleven. Het was behoorlijk zwaar. We maakten weken van gemiddeld 75 tot 80 uur per week. Ik weet nog dat ik 4'L kilo ben afgeval len." "Met die bagage op zak werd ik begin 1976 uitgezonden naar Frankrijk als financieel directeur van ALBRA in Straatsburg. ALBRA had twee brou werijen, een in Schiltigheim en een in Mützig. Ik was een van de leden van het compleet nieuwe manage ment team. Wat we daar aantroffen was, om het voorzichtig uit te druk ken, niet up-to-date. Er moest veel gebeuren om het aan de eisen van de moderne tijd te laten voldoen. Er moest bijvoorbeeld veel worden geïn vesteerd in technische apparatuur, met name in nieuwe bottellijnen. Maar ook in organisatie en manage mentsystemen. Frankrijk kende in die periode een hoge inflatie. We hadden de opdracht, lokaal aan de benodigde financiering voor de beno digde investeringen te komen. Het was ook nog eens een arme brouwe rij, dus dat was geen eenvoudige klus. teit van de plaatselijke universiteit is wereldvermaard. En het heeft als stad in de provincie een internationale allure omdat het Europese Parlement er zetelt. De kwaliteit van het leven is er hoog, èn betaalbaar." "Aan de andere kant vond ik het ook weer een uitdaging om het leven in een wereldstad als Parijs mee te maken. Ik merkte al snel dat het ritme van zakendoen er op een hoger niveau ligt. Frankrijk is een gecentraliseerd land. Wat er gebeurt, wordt in hoge mate vanuit Parijs aan gestuurd. Dat heeft zijn weerslag op het Franse bedrijfsleven. De aande len SOGEBRA waren voor 51% in handen van Heineken. De rest was eigendom van een Franse verzeke ringsmaatschappij. Tijdens de bespre kingen leidden de verschillen in de Nederlandse en de Franse manier van zakendoen tot fricties. Dat was logisch, want waar de Fransen cen tralistisch en op de korte termijn dachten, deden wij dat decentralis- tisch en beschouwden de zaken op langere termijn." Na de fusie tot Francaise de Brasse rie, creëerde Van der Torren een EFI-afdeling voor deze nieuwe orga nisatie. Eind '86 volgde zijn be noeming tot financieel manager, verantwoordelijk voor de in- en exter- mg goed ingezet" e- p i>r le at li- e- le in st :r- jk k- ;n le is, m ri- ;n n- üj en ng fs- We hebben zelfs op een gegeven moment moeten besluiten een aantal rekeningen nog even niet te voldoen om de salarissen te kunnen uitbeta len." Straatsburg en Parijs De facelift slaagde ondanks de moei lijkheden. Van der Torren was daar na achtereenvolgens betrokken bij de oprichting van Heineken France (ter vervanging van ALBRA)bij de oprich ting van de holding SOGEBRA, waar in Heineken France en twee andere brouwerijgroepen werden opgeno men èn bij de fusie van die brouwe rijgroepen tot Francaise de Brasserie, het huidige Brasseries Heineken. Van der Torren: "Begin 1984 moest ik van Straatsbrug naar Parijs verhuizen om mede vorm te geven aan de nieuwe holding SOGEBRA. Ik vond dat aan de ene kant jammer, omdat ik mijn hart had verpand aan Straatsburg. Ik kom er nog regelmatig. Die stad bezit door haar ligging al het goede van de Duitse en Franse cultuur. Het heeft een grote Opera en een fantastisch Concertgebouw. De medische facul ne verslaggeving en tevens hoofd van de administratie van Heineken N.V. in Amsterdam. Daar kwam ook zijn ervaring met automatisering weer van pas: "Ik was in die periode betrokken bij een groot aantal pro jecten in het buitenland, als een soort consultant. Ondermeer de versnelling van de concern-verslaggeving, de invoering van een management infor matiesysteem bij onze brouwerij in Griekenland en een informatiserings project in het Caraïbisch gebied", aldus Van der Torren. Heineken Nederland Eind 1990 werd hij gevraagd om finan cieel directeur te worden bij Heine ken Nederland. Dat trok hem zeer aan. Van der Torren: "Ik zag het als een uitdaging. Bovendien geeft het werk in een werkmaatschappij me, gezien mijn achtergrond, meer het idee dat ik bij een brouwerij werk. Ik heb nog steeds een goed gevoel bij deze job. Zoals ook hier moet je op diverse momenten in je carrière keuzes maken. Vaak betekent zo'n keuze voor een bepaalde job, dat je er zeer veel tijd en energie in zult moe ten steken. En dat je moet accepte ren dat je privé-leven soms wel eens minder aandacht krijgt. Tegelijkertijd heb je de steun van het thuisfront heel hard nodig. Veranderen "Ik werk nu meer dan dertig jaar bij Heineken. Als ik één woord zou moe ten kiezen dat die periode kenmerkt, is het wel 'veranderen'. Veranderen is veel vermoeiender dan op de win kel passen. Maar het is ook veel leu ker. Ilc denk dat we de noodzakelijke veranderingen bij Heineken Neder land goed hebben ingezet via het Men sen Maken Heineken-proces. De con currentie op de Nederlandse markt en op de exportmarkten zal de komen de jaren behoorlijk toenemen. Die trend zet door, absoluut. De koop kracht en de merkentrouw van de consument komen onder druk te staan. De omstandigheden waaronder we moeten opereren zullen sneller veranderen: ilc denk aan andere ver- palckingsvormen en distributiewij- zen. We zullen de consument steeds meer waarde voor zijn geld moeten leveren. We staan de eerstkomende jaren al met al voor een dubbele uit daging: Sneller kunnen inspelen op die veranderingen in de markt èn goedkoper en efficiënter produceren en verkopen." "Voor EFI betekent dat het opnieuw organiseren van alle administratieve processen, gebruikmakend van de meest efficiënte computertechnie ken. Niet alleen met het doel, het administratieve werk zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, maar óók om iedereen in het bedrijf op de goede momenten van de juiste informatie te voorzien. Om oolc hen in staat te stellen zo effectief en efficiënt mogelijk te kunnen werken. De technologische ontwikkeling stelt ons in staat om dat beter dan ooit te verwezenlijken. En wat betreft het veranderingsproces Mensen Maken Heineken: Ik heb de afgelopen perio de steeds meer vertrouwen gekregen in de veranderkracht van de totale Heineken Nederland organisatie. Het is iedereen duidelijk dat we moeten veranderen om de beste speler te zijn en te blijven. Ik ben heel positief over de toekomst. We zijn straks klaar voor die hogere zeegang."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 9