Nieuwe 'slijtersbrigade' Heineken Nederland Heineken Nederland kent sinds 1 januari een afdeling die even nieuw is als bijzonder. Zij gaat door het leven als de 'slijtersbrigade'. Zes vertegenwoordigers in het land en twee collega's in Zoeterwoude hebben zich volledig op de Nederlandse slijtersmarkt gestort. "De slijter is een ware specia list geworden in speciaalbieren. Zo willen we hem dus ook bena deren", aldus 'brigadecomman dant' Martin Stam. De 2750 slij ters die Nederland rijk is, zijn van oudsher vakman op het gebied van wijn en gedistilleerd. Daarnaast heeft hij ook altijd schapruimte gereserveerd voor speciaalbieren. Met de toege nomen vraag naar buitenland se en binnenlandse speciaalbie ren heeft de slijter wat extra planken in het schap voor bier vrijgemaakt. Heineken heeft, zoals bekend, op die vraag in gespeeld met bijzondere bieren onder Heineken- en Amstel- vlag, met Wieckse Witte en met de andere speciaalbieren van De Ridder. Slijterijvertegenwoordiger "Tegelijkertijd merkten we dat de slijter specifieke vragen had over de 'nieuwe' biersoorten. Dat waren vooral ook vragen van zijn klanten. De thuisver- bruikvertegenwoordiger die hem bezocht, wist daarop niet altijd direct een antwoord", zegt Martin Stam. "Dat bracht ons op de gedachte de slijter voortaan te laten bezoeken door een gespecialiseerde vertegenwoor diger. Iemand die de markt van speciaalbieren door en door kent en veel weet van de produkten en hun herkomst." De extra aandacht voor de slij ter maakt het tevens mogelijk optimaal profijt te trekken van de nog steeds groeiende vraag naar speciaalbieren. Complete assortiment Het bleek ook een mooi moment om de efficiency te verbeteren. Tot voor kort kreeg de slijter regelmatig de verte genwoordigers van Heineken/ Amstel, De Ridder en De Brouw ketel over de winkelvloer. Stam: "Die tijd is voorbij. De slij terijvertegenwoordiger beheert nu het complete assortiment. Daarmee zijn we ook aan een belangrijke wens van de slijter tegemoet gekomen." Gezamenlijke acties De zes vertegenwoordigers - één van hen is vroeger zelf slijter geweest - bezoeken de slijters één keer in de zes weken. Op hun agenda staan altijd twee zaken. De acties rond Heine ken en Amstel en die met geselecteerde speciaalbieren. "De komende periode besteden we extra aandacht aan Kylian, Wieckse Witte, 1870 van Amstel en Pilsner Urquell. We proberen samen met de slijter te adverteren met deze bieren of opvallende actiedisplays te plaatsen." De slijterijvertegenwoordigers hebben de bijna 1800 zelfstan dige slijters over een aantal regio's verdeeld. De overige 950 slijterijen behoren tot verschil lende ketens die elk werken vol gens een herkenbare formule. Martin Stam is samen met Mar- got Kemper vanuit Zoeterwou de verantwoordelijk voor de contacten met en verkoop aan deze slijterijketens. Gecombineerde levering aan de supermarkt Het assortiment speciaal bieren in veel supermark ten wordt uitgebreider. Als reactie op de wens van de klant wordt schapruim te vrijgemaakt voor deze bieren. Steeds vaker staan daar ook de bieren tussen die door De Brouwketel worden geïmporteerd. Om te voorkomen dat er aan dt achterdeur van de super markt eerst een vracht wagen met Heineken- er Amstelkratten verschijn en even later een aparti vrachtwagen met de bierei van De Brouwketel, vind deze levering sinds enigt tijd gecombineerd plaats Wanneer een supermark bij De Brouwketel een be stelling plaatst voor bierej uit het kernassortimen (o.a. De Koninck, Wes\ malle, Affligem, Sol e. Duvel), met een minimur omvang van een palle wordt deze afgeleverd ti gelijk met de Heinekei en Amstel-produkten. Hie voor wordtin Zoeterwouc en Den Bosch een voorraa bijgehouden met de pr< dukten uit het kernassort ment van De Brouwketel

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 6