Heineken op Hiswa Heineken wil belang Bols Benelux verkopen Nieuwe lichtbak 7Up Light Amsterdam De drie bedrij ven die in Nederland mede sponsor zijn van de Whitbread Round the World Race for the Heineken Trophy, presenteer den zich in een gezamenlijke stand tijdens de Hiswa. Deze beurs voor watersportliefheb bers werd gehouden van 11 tot en met 19 december in de RAI in Amsterdam. Bij British Telecom was te zien welke communicatie-appara- tuur tijdens de race op de boten wordt gebmikt. De standbe manning van Intrum fustitia kreeg vooral vragen over de deel name van hun boot aan de race. Vanzelfsprekend was ook Hei neken aanwezig. Bezoekers konden de video's bekijken van de race die tot dan toe was afge legd, een drankje drinken bij de Heineken-bar èn iets kopen in het winkeltje met promotie artikelen. Sponsoring damesboot Inmiddels sponsort Heineken ook een boot. De voormalige Women's Challenge is omge doopt in de 'Heineken'. Net als voorheen bestaat de bemanning geheel uit vrouwen. De Neder landse zeilster Marleen Cleyn- dert maakt sinds kort deel uit van die bemanning. De Raad van Bestuur heeft vrij dag 14 januari meegedeeld van plan te zijn het Heineken belang (50%) in Bols Benelux aan Koninklijke BolsWessanen nv te verkopen. Het initiatief voor de bespre kingen hiertoe is uitgegaan van Koninklijke BolsWessanen, dat de andere helft van de aandelen Bols Benelux bezit. In verband met de verdere internationale uitbouw van de gedistilleerd activiteiten wordt een honderd procent eigendom door Konink lijke BolsWessanen van belang geacht. Gezien het feit dat Hei neken zich internationaal richt op bier, met daarnaast frisdran ken, heeft Heineken besloten haar belang te verkopen. Het management van Bols Benelux was al in handen van Konink lijke BolsWessanen. Naar verwachting zal op korte termijn overeenstemming worden bereikt en kan de trans actie worden afgerond. De betrokken vakbonden, onder nemingsraden en personeels leden, alsmede de Commissie voor Fusie-aangelegenheden van de SER zijn in kennis gesteld van de voorgenomen transactie. De voorgenomen verkoop zal voor Heineken waarschijnlijk een netto buiten gewone bate in 1994 opleveren, waarvan de hoogte na afronding van de transactie wordt bekend gemaakt. De joint venture Bols Benelux (50% Heineken en 50% Bols), kwam in 1989 tot stand. Bols Benelux is met 380 personeels leden en een netto omzet van 360 miljoen gulden de grootste distillateur in Nederland. In de vestigingen te Zoetermeer en Nieuw Vennep worden onder meer Bols, Bokma, Coebergh, Hoppe, Hartevelt en Pisang Ambon geproduceerd. Commerciële samenwerking De voorgenomen verkoop van het Heineken-belang in Bols Benelux betekent overigens niet dat er nu ook een einde komt aan de commerciële samen werking. De bestaande samen werking in Nederland zal ge woon worden voortgezet. Ons bedrijf zal de produkten van Koninklijke BolsWessanen blij ven verkopen en ondersteunen. Ook ligt het in de bedoeling dat het Bols-assortiment in het PUM beschikbaar zal blijven. Bunnik Om in de horeca meer aandacht te krijgen voor het produkt 7Up Light, heeft Vmmona een nieuwe binnen- lichtbak ontwikkeld. Daarop geniet Fido Dido van een koele 7Up Light. De lichtbak wordt gratis ter beschikking gesteld aan geïnteresseerde horeca- exploitanten. Deze promotie-actie richt zich in eerste instantie op de cafeta ria's. In december hebben 7000 van deze horecagelegenheden een mailing ontvangen, met als thema 'licht'; gebruikmakend van de dubbele betekenis van het Engelse woord 'light'. Fido Dido vraagt de ondernemers: 'I sure can use some Light over here. Can you also use some Light over there?'. Inmiddels stromen de verzoeken om een 7Up Light-binnenlichtbak bin nen. Eric Naaijkens van Vru- mona: "We hebben tot nu toe ruim 800 aanvragen gekregen. Dat is meer dan bij soortgelijke acties die wij eerder hebben gevoerd."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1994 | | pagina 11