de plaats. Later in het jaar werd Heineken tweede in de fabri kanten top drie bij een onder zoek onder supermarkteigena ren. En voor de succesvolle introductie van Heineken Tarwebok werd de handelson derscheiding 'Wheel of Retail' uitgereikt. De Brand Bierbrou werij kreeg voor zijn TV-recla- me een Zilveren Effie. De automatisering schreed voort. Met behulp van het Horeca Management en Regis tratie Uitvoering Systeem bij voorbeeld (kortweg Homerus) werken alle horecavertegen- woordigers met een volledig geautomatiseerd systeem. De afdelingen Bedrijfsinkoop van Den Bosch en Zoeterwoude gin gen over op BINK. Voor het Thuisverbruikmanagement deed Mithras (Management Informatie Thuisverbruik en Registratie Accountgegevens Systeem) zijn intrede. literfusten geëxporteerd naar Duitsland. Heineken is daar in een aantal grootstedelijke gebie den verkrijgbaar. Ons bier wordt gepositioneerd als premium bier, onder andere door middel van een bioscoopcommercial. In Japan opende Heineken onder het motto 'on the move' een offensief op de thuisver- bruikmarkt. In Ho Chi Minh Stad konden begin augustus de eerste proefbrouwsels worden gemaakt bij Vietnam Brewery. 10 augustus tekende Heineken N.V. een contract om via Asia Pacific Breweries Ltd. deel te nemen in de Chinese Fujian brouwerij. Later volgde een jointventurecontract voor de bouw en exploitatie van een brouwerij in Thailand om Hei neken bier te brouwen voor de lokale markt. Het bekende compacte export flesje zonder hals, de stubby, Made in Rotterdam: het grootste schilderij ter wereld Heineken was volop actief op de buitenlandse markt. Half janu ari werden de eerste groene krat ten met 33 cl-retourflesjes en 20 werd in de loop van het jaar definitief vervangen door een EB 33-fles. En in Frankrijk veran derde de Franse brouwerijgroep van naam. Sinds 1 januari heet Francaise de Brasserie 'Brasse ries Heineken'. Ook in eigen land gebeurde er veel. Aan de bekende naamdra- gende evenementen als Heine ken Open en Heineken Night of the Proms werden nieuwe toe gevoegd: Heineken Crossover Award voor talent dat zich bezighoudt met muziek tussen pop en jazz en een landelijk bil- jarttoemooi om de Amstel Malt Libre Trofee. In april nam de heer G. van Schaik afscheid na 34 jaar bij Heineken gewerkt te hebben. Hij werd voor zijn verdiensten benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Ir. Karei Vuursteen volgde Van Schaik op als voorzitter van de Raad van Bestuur. Vrumona deed in 1993 ruim schoots van zich horen. Pepsi Cola werd uitgbreid onder de aandacht gebracht in het TV- A Colin Montgomery won dit jaar het Heineken Open programma Van Inkel's Choice en in het radioprogramma Rinkeldekinkel. Nieuw voor Nederland waren de live inge sproken commercials. In het najaar kwam Pepsi Max op de markt. Met een volle, krachti ge colasmaak, maar zonder sui ker. Vijf weken na de introduc tie was al sprake van een doorslaand succes. Pepsi's marktaandeel schoot met ruim 2 punten omhoog. Sourcy pre senteerde zich dit jaar met een nieuw logo, andere etiketten en een nieuw model lichtgewicht glas, voorzien van een kunststof laagje. Sisi, Pepsi en 7Up wer den afgevuld in de kunststof retourfles van verschillende inhoudsmaten. Ook Rivella Light ging van de vertrouwde bruine glazen fles over op een groene kunststoffles. Voor het eerst vulde Vrumona ook Hubba Bubba af voor de Belgische fir- fees verder op pagina 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 9