Heineken en Jazz. In Nederland zijn deze twee woorden al jaren een bekend duo. Maar ook in andere Europese landen èn in andere werelddelen, sponsort Heineken belangrijke jazzfestivals. "I Het Jazzsucces van Hein( Heineken sponsorde voorheen een Frans jazzfestival. Door een verandering in de Franse wet geving mogen drankmerken geen reclame meer maken op evenementen. Een samenwer king tussen Heineken Zwitser land onder leiding van Frans Bot en Brasseries Heineken, onder leiding van Jean Marc Landriau, bood een perfecte uitkomst. Marijke Horensma, Global Brand Manager coördineerde deze unieke samenwerking. Het Jazzfestival van Montreux is dit jaar voor de twintigste keer gehouden. Voor het eerst was er nu sprake van een interna tionale sponsor: Heineken. Dit vanwege de samenwerking tus sen Frankrijk en Zwitserland. Aan het Meer van Genève lag een speciale Heineken boot. Hierop werden relaties en de pers ontvangen. Het festival van Montreux is erg belangrijk: Mensen die er naartoe gaan zijn over het algemeen echte ken ners. Op het zestien dagen(!) durende festival treden per avond twee groepen of artiesten op. De laatste jaren zijn dit, naast jazzgrootheden, ook pop sterren. Afrika Ook in Afrika worden jazzfes tivals door Heineken en door lokale merken van Heineken gesponsord. Hier vinden echter geen spectaculair grote festijnen plaats. De lokale merken heb ben het budget hiervoor niet in huis. Wel worden veel losse jazzbands en kleinere festivals gesponsord. Peter Vogelsang, International Marketing Mana ger Africa, zegt hier over: "In Afrika zijn de leefomstandighe den van veel mensen niet opti maal te noemen. Juist hierdoor speelt muziek bij Afrikanen een belangrijke rol. Vooral jazz. Afri kaanse negers die vroeger slaaf waren in Amerika zijn immers de grondleggers van dit muziek genre. De jazz die Afrikanen maken heet officieel Afro-jazz en heeft een typisch Afrikaans ritme." Doordat het dagelijks leven in Afrika zo nauw verwe ven is met jazz, probeert Hei neken meer aandacht aan even tuele festivals te geven." Alle jazzfestivals, waar ook ter wereld, worden met hetzelfde doel gesponsord of georgani seerd: publiciteit aan Heineken geven. Maar waarom sponsort Heineken nu juist jazzfestivals? Global Brand Manager, Marij ke Horensma, vertelt hierover: "Jazzmuziek is een muziek soort waar de doelgroep die Hei neken wil bereiken van houdt. Deze doelgroep bevindt zich tussen de 20-35 jaar en bestaat uit mensen met een redelijk opleidingsniveau. Jazzmuziek is tijdloos, maar niet oubollig. Voorwaarde is wel dat de jazz van een hoog niveau moet zijn, quality jazz dus. En ook de gezelligheid is een meewegen de factor. Marijke Horensma legt het kort en bondig uit: "Jazz- kroeg-café-bier. Deze begrippen horen eigenlijk al jaren bij elkaar." Zwitserland Om ons globale overzicht (we pretenderen niet volledig te zijn) dicht bij huis te beginnen, noe men we eerst het grote jazzfes tival in Montreux, Zwitserland. Hier vindt jaarlijks een van de grootste Europese jazzfestivals plaats waar veel beroemde musici aan deelnemen. Dit fes tival wordt voor het eerst door Heineken Zwitserland en de lokale brouwerijen van Heine ken in Frankrijk, Brasseries Hei neken gesponsord. Brasseries Het pendelbootje waarmee Heineken-gasten in Montreux werden vervoerd van en naar een ontvangstschip en de diverse optredens

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 14